Monzai győzelmével Hamilton átvette a világbajnoki vezetést
2017. szeptember 03. 13:40
Az év során először őrségváltás történt a világbajnoki tabella 1. helyén, Lewis Hamilton a sima monzai győzelmével a szezon kétharmadánál átvette a vezetést a harmadikként végző Sebastian Vetteltől. A második futam után teljesen egál volt az állás közöttük, de a brit versenyzőnek most már nem kell osztoznia a némettel, akivel szemben 3 pontos előnybe került.
A rajttól kezdve, ahol elővigyázatosságból azonnal lezárta a belső ívet, végig magabiztosan őrizte az 1. helyet, eltekintve egy apró megcsúszástól a Roggia sikán kijáratánál. "A Mercedes motorerőben egyértelműen jobb a Ferrarinál, és ez a hétvégén remekül megmutatkozott - szúrt oda a rivális istállónak annak hazai pályáján. - Ma álomszerű volt vezetni." Egyetértett vele a 2. Valtteri Bottas, aki szerint "az autó nagyon erős volt ma, lenyűgözően repesztett, élvezet volt vezetni."
Az időmérőn brillírozó két fiatal az erős motor támogatása ellenére csak néhány körig tudta az első három helyezett között tartani magát,
Bottas és Vettel a 8. kör elejére Esteban Oconon és Lance Strollon is különösebb nehézség nélkül átlépett. A nyitó körben még mindkettejük előtt ott volt Kimi Räikkönen, de a finnt előbb a honfi-, aztán a honfitársa előzte meg.
Vettelt földbe döngölte a Mercedes
A világbajnoki hajszában üldözöttből vadásszá váló Vettelnek nem volt válasza a Mercedesek tempójára, és bármily hihetetlen, a rajtbüntetés miatt a csak 16. helyről induló Daniel Ricciardo is majdnem bevitt neki egy kellemetlen ütést az ügyes stratégiájával.
Az esős kvalifikáción szenvedő Vettel hiába bízott a jó versenytempóban. A célig fél perces hátrányt szedett össze Hamilton mögött, pedig a Mercedes bevallottan hamar biztonságosabb üzemmódba állította a motorokat az autókban. "A rajtom nem igazán sikerült jól, erősen kipörögtek a kerekeim.
Időbe telt, mire bízni kezdtem az autóban
- ismerte el a német, akinek a látóteréből hamar eltűntek az Ezüstnyilak. - Utána légüres térbe kerültünk, nem volt olyan tempónk, mint az első két pilótának."
A Ferrari a szintén lóerőigényes Spában ennél jobban, pontosabban ott megszorongatta a Mercedest, de Toto Wolff a hétvégi dominancia ellenére nem számít sétagaloppra a két hét múlva következő Szingapúri Nagydíjon. Főleg azért, mert az ázsiai utcai pálya teljesen más karakterű, mint az előző két helyszín.
"A Ferrari ezúttal talán nem talált rá az optimális beállításokra - jelentette ki a Sky Sportsnak. - Az új autókat folyamatosan ismerjük és értjük meg, és a Ferrarinak ma nem volt válasza bizonyos kérdésekre. Kezdettől fogva hiányos volt a teljesítményük, de a szingapúri pálya meg olyan, amit a mi kényes dívánk nem szeret."
Ezzel Hamilton is tisztában van. "Még mindig szoros az állás, sok van hátra.
A Ferrari gyors lesz a következő pályán, ahol extra leszorítóerőt lehet pakolni az autóra, szóval a csata folytatódni fog."
Ricciardo zseniális felzárkózása majdnem dobogót ért
A Ferrari hátuljára panaszkodó Räikkönen Vettellel ellentétben nem pipálta ki azonnal a kötelező feladatot Stroll és Ocon megelőzésével, csak a táv felére jutott túl rajtuk. A 15. körös elévágási kísérlete félsikert hozott: az elhúzódó kerékcserével időt vesztő Williamst átugrotta, az időben reagáló Force Indiát azonban nem.
Ocont végül a 26. körben utasította maga mögé a DRS segítségével a célegyenesben, s bár ekkor még nem lehetett tudni, addigra túl sok időt vesztett ahhoz, hogy a leintésig megtartsa a 4. helyet.
Azt ugyanis Ricciardo kaparintotta meg,
aki szembement a mezőny többségével a taktikával, és az első etapjára nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikat választotta.
Ezekkel a 37. körig jutott el, s miután alig pár másodperccel tért vissza a pályára Räikkönen még, gyorsan dűlőre vitte a dolgot a frissebb és alapból jobban tapadó abroncsokkal.
A 41. körben, a célegyenes végén bátran bevetődött a Ferrari mellé, majd a hátralévő időben Vettelre is kivetette hálóját, hátha el tudja tüntetni 12,5 másodperces hátrányát. Ez végül nem sikerült neki.
"Közeledtünk a dobogóhoz, volt olyan szakasz, hogy körönként 1-1,1 másodpercet hoztam rajta. Ilyen ütemben az utolsó körre utolértem volna, de úgy látszik, feltekerte a fordulatszámot, én meg eléggé elhasználtam a gumikat" - nyilatkozta Ricciardo. A stratégiáról azt mondta, "jobban bevált, mint gondolta", és "amint tiszta lett előtte a terep, jó tempót diktált, ami elég volt a mögé vágáshoz."
Azzal Ocont, illetve a két Williamst ugrotta át, amelyek a leintésig gyepálták egymást helycsere nélkül, és a végén Sergio Pérez is csatlakozott hozzájuk. Ocon még a rajtnál került Stroll elé, akinek a folyamatos támadását sikeresen hárította, bár elismerte, hogy vegyes érzései vannak a 6. hely miatt, mert szeretett volna dobogóra állni.
Az utolsó pontszerző a nagy felzárkózást mutató Max Verstappen lett, aki Ricciardóval azonos gumitaktikán haladt, és kiváló rajtjával rögtön a 8. helyre került a futam elején,
de a 3. körben jobb első defektet kapott, amikor Felipe Massával csatázott az első sikánnál.
A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, de egyiküknek sem adtak büntetést.
A versenyen Marcus Ericsson, Jolyon Palmer és a két McLaren nem ért célba, utóbbiak közül Fernando Alonso a váltó, Stoffel Vandoorne az MGU-H meghibásodása miatt esett ki. Alonsónak és Palmernek Spa után ismét volt egy vitatott párharca, amelynél a Renault pilótája egy kanyar levágásával védte meg a pozícióját, és ezért később 5 másodperces büntetést kapott.
A versenyről élőben készült tudósításunkat az eredmények alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük Olvasóinkat az Olasz Nagydíj élő közvetítésében! Maratoni volt az időmérő, és halmozódtak a rajtbüntetések, de úgy tűnik, végre kialakul az indulás sorrendje a versenyre.
A háromszoros világbajnok az idén még nem vezette a pontversenyt, de ez ma megváltozhat. Ha Hamilton nyer ma, Vettel akármit csinál, a Mercedes versenyzője vezeti majd az egyéni világbajnokságot, pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően.
Tegnap nagyon nem jött ki nekik a lépés az időmérőn, ma egy jó rajttal még menthetik a menthetőt. Átnéztük, mi történhet a versenyen.
Mivel tegnap esős időmérő volt, mindenki olyan gumikkal rajtol, amikkel szeretne. Papíron az a leggyorsabb, ha az adott pilóta szuperlággyal rajtol, és a 22. körben lecseréli azokat. A rajtot megkavarhatja, hogy újraaszfaltozták a célegyenest, de Fernando Alonso szerint a fejlesztés nem üti meg az F1-es színvonalat.
A 20 fős mezőnyből csak a pole pozíciót elérő Lewis Hamilton rajtol onnan, ahova kvalifikált az időmérőn. 9 pilóta összesen 150 helynyi büntetést kapott, ez alapvetően nevetséges, de a sorrendet alaposan megkavarja, így elég nagy mozgás várható a versenyen. Eső nem lesz, és Vettel győzelmére is bátorság fogadni, mert a négyszeres világbajnok még soha sem nyert úgy, hogy nem az 1-3. hely egyikéről rajtolt. Ma a 6. lesz a rajtrácson.
Ideje lenne, hogy az FIA is kifejlesszen valami élő rendszert vagy legalább egy táblázatot a büntetések követésére. Mi kiszámoltuk, hogy ki, honnan indul, de így talán átláthatóbb a helyzet.
Az idén még nem fordult elő, hogy egy pilóta egymás után két versenyt is meg tudjon nyerni, de Hamiltonnak erre ma nagy esélye van.
A Sky Sportsnak azt mondta a rajtrácson, hogy ő nem varázsló, de minden javaslatra nyitottak a rajtbüntetésekkel kapcsolatban. Emlékeztetett, hogy a költségcsökkentés miatt van az egész.
Az Ezüstnyilakkal fotózkodott Donatella Versace. Lewis Hamiltonnal biztosan volt közös témájuk.
A Sky Sportsnak azt mondta, ha már egy pontot begyűjtenek, örülni fognak, de nem várnak sokat az Olasz Nagydíjtól, ezért is cseréltek erőforrásokat az autókban, hogy a szezon későbbi versenyein már ne legyen gondjuk ezzel.
Cyril Abiteboul és Zak Brown csevegnek a kamerák előtt, ez nem lenne szokatlan, de a hétvégén már komoly tárgyalásokat is folytattak a motorszállítással kapcsolatban. A Renault nem hajlandó megemelni a kiszolgált csapatok számát 3-ról 4-re, ezért a McLaren sorsa a Honda és a Toro Rosso kezében van. Ha megállapodnak, akkor a McLaren megkaphatja a Renault erőforrásokat.
Hamilton pole pozíciója papírforma volt tegnap, de Stroll és Ocon 2-3. helye a rajtrácson meglepő eredmény. Strollnak az idén már volt egy váratlan 3. helye a bakui futamon, Ocon viszont még nem állhatott dobogóra. Ma is keményen meg kell majd küzdenie érte, de nem kizárt egy újabb bravúr. Főleg, hogy Pérez messze van tőle.
A mezőny gond nélkül el tudott jönni a rajtrácsról, kezdődik a gumik melegítése. A levegő 25, az aszfalt 35 fokos, teljesen másak a körülmények, mint tegnap voltak. Az első 10 helyezett szuperlágy gumikon indul.
Vettel nem tudott előrelépni, csak a 6. helyen jön, Hamilton vezet Ocon, Stroll, Räikkönen, Bottas és Vettel előtt.
Nem úgy indul a verseny, ahogy a Ferrari pilótái remélhették, Bottas a Parabolicából kifelé visszaelőzte Räikkönent, Hamilton pedig gond nélkül vezet.
A finn pilóta a 3. helyért hajt, a két Ferrari viszont szépen besorolt az 5-6. helyre. Hamilton 4 másodperccel van Vettel előtt.
Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:27.248-cal, Bottas megelőzte Strollt az 1-es kanyarnál. Verstappen összeütközött Massával, és defektet kapott. Vettel megelőzte Räikkönent, és feljött az 5. helyre.
Hamilton újabb leggyorsabb kört futott, 1:26.217-tel száguld, Bottas is tudott 315-öt. Vettel egyelőre 1 másodperccel lassabb náluk, Verstappen megjárta a bokszot, és az utolsó helyre jött vissza.
Most a finn pilótáé a leggyorsabb kör, 1:26.205-tel siet Hamilton után, de ő is 1:26.288-at futott. Vettel tempója javult kissé, gyorsabb Oconnál, de már most nagy a hátránya a Mercedesek mögött.
1:26.056-ra módosult a leggyorsabb kör, legutóbb Hamilton által. Ocon mögött vonat kezd kialakulni, Vettel, Stroll és Räikkönen is közel van hozzá. Vettelnek gyorsan meg kellene előznie őt.
A Parabolicában meg is csúszott, ezért nem tudott közel kerülni az ellenfeléhez. Verstappené volt a leggyorsabb kör 1:25.820-szal. A 7. kör elején Räikkönen elvétette az első sikánt, de nem fogják büntetni ezért.
Most Bottas volt a legjobb 1:25.379-cel, Vettel megelőzte Ocont a célegyenesben, és most megpróbálhat a Mercedesek nyomába eredni. Nem lesz könnyű dolga.
A különbség 8 másodpercre nőtt az 1. és a 3. helyezett között. Räikkönen azt kérdezte, hogy megsérült-e az autója hátulja, de a mérnöke szerint nem látni semmit az adatokban. A Ferrarit már Massa is kezdi megközelíteni.
1:25.262 a legfrissebb leggyorsabb kör. Hülkenberg kiállt kereket cserélni, és a 18. helyen folytatja a versenyt. Vettel lerázta Ocont, de le van maradva a Mercedesektől. Hamilton a következő körben 1:25.258-ra javított.
Alaposan le van maradva még Bottastól is, és a hátránya csak nő, mert 6-7 tizeddel lassabb náluk körönként.
A francia pilóta a rajtnál megelőzte a kanadait, most viszont úgy tűnik, hogy Stroll a gyorsabb, de előzési kísérletig egyelőre nem jutott. A 11. helyezett Vandoorne is üldözőbe vette Kvjatot a 10. helyért.
Már 11 másodperc a hátránya Hamilton mögött, ha ez így megy tovább, elég súlyos vereséget szenved a Mercedesektől. Valamit ki kell találniuk.
A mérnöke noszogatja, hogy meg kellene előznie Ocont és Strollt, de Räikkönen megint az autó hátuljára panaszkodik, azt mondta, nem tudja, hogyan találjon megoldást. Hülkenberg motorja állandóan leforog, de a mérnöke szerint jól halad a pályán, Alonso pedig megint leszorította Palmer a pályáról. Hamilton közben futja a leggyorsabb köröket, már 1:25.223-nál jár.
Előrehozták a kerékcseréjét, és lágy gumikat adtak neki. Ez nem ideális stratégia, de akár így is végig érhet a versenyen. A 11. helyre jött vissza, Hamilton már 1:24.928-as kört is tudott. Räikkönen pont Palmer és Alonso elé ért vissza. A spanyol pilóta nemrég azt követelte, hogy Palmer engedje el őt, mert a pálya levágásával szerzett előnyt, majd a felváltásokra panaszkodott.
Räikkönen kerékcseréjére reagáltak, ez Strollnak jól jöhet. Közben Ricciardo megelőzte Pérezt, és feljött a 6. helyre. Ocon visszaért a 10. helyre Räikkönen elé, ebben az is segíthetett, hogy a finn pilóta autójáról a bal első kerék csak nehezen jött le.
Ő viszont már nem fért be Räikkönen elé, így a Williams pilótája most a 11. helyezett. Palmer 5 másodperces büntetést kapott szabálytalan előnyszerzés miatt, levágta a pályát, és így előzte meg Alonsót.
Az előnye 4,3 másodperc Bottas előtt, a 2-es sikánból kifelé mégis belecsúszott a kavicságyba. Elkezdett lekörözni, egyelőre minden a tervei szerint haladhat, hiszen 16 másodperc az előnye Vettel előtt.
1:24.770-et futott, Vettel ennél 1,3 másodperccel volt lassabb az előző körben. A Ferrari most nagyon nem tud felnőni a Mercedes szintjére. A 21. kör elején Ocon megelőzte Vandoorne-t, és Räikkönen is követte, de rengeteg időt vesztettek a McLaren mögött.
Szépen megy a Red Bull pilótája, természetesen vissza fog esni, ha ő is kiáll a bokszba, de egyelőre jól halad a kármentés útján. Massa a 10. helyre jött vissza Vandoorne mögé.
A finn pilóta nyugodtan közölte, hogy minden jól megy a gumikezelés terén, a Sky Sports szerint Hamiltonnak azt mondták, hogy állítsa át a motor üzemmódot, így elképzelhető, hogy az előnyük birtokában visszavesznek a tempóból.
Hirtelen visszaesett a tempója körönként 8 tizeddel, de az 1:25.545-ös köre még mindig 4 tizeddel jobb Vettelnél. Érdekesség, hogy Ricciardo is majdnem fél másodperccel gyorsabb Vettelnél a 4. helyen.
Vettel néhány kör alatt megelőzte mindkettejüket a verseny elején, Räikkönen azóta üldözi Ocont. Már a verseny felénél tartunk, és még egy épkézláb támadást sem indított.
Hamilton jó úton jár afelé, hogy átvegye a vezetést a világbajnokságban, a rajt óta egy apró megcsúszástól eltekintve magabiztosan őrzi az 1. helyet. A fiatalok, Ocon és Stroll csak néhány körig tudták az első három helyezett között tartani magukat, Bottas és Vettel különösebb nehézség nélkül áthámozta magát rajtuk az erősebb autókkal. A nyitó kör felénél egyébként Räikkönen még mindkettejük előtt járt, de honfi-, illetve csapattársa megelőzte.
Vettelnek a jelek szerint nincs válasza a Mercedesek tempójára. Verstappen sokat javított a rajtnál, de a hajára kenhette, mert miközben a 7. helyért csatázott Massával, defektet kapott, és visszaesett a mezőny végére. A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, és egyikükre sem pirítottak rá.
Az Ascari után felzárkózott a Force India mögé, majd a Parabolicából is szépen jött ki. A DRS-sel támadott, Ocon védte a belső ívet, de megkerülte a Force Indiát, és a visszatámadást is kivédte a 2-es sikán előtt.
Ricciardo 14 másodperccel követi, még egyikük sem volt kint a bokszban. A különbség számottevő, de még majdnem a verseny fele hátra van, ezért Vettelnek figyelnie kell, hogy legalább a dobogó meglegyen a számára.
A verseny elején volt egy nem tervezett kiállása, megkapta a lágy gumikat, most pedig szuperlágyakat kapott vissza. Csak a két Sauber van mögötte. Közben Ocont ismét utolérte Stroll, és már nézelődik is a célegyenes végén.
Ocon még tartja magát a 7. helyen, de Stroll egyre keményebben támadja. Az élmezőny még nem akar kereket cserélni, pedig érdekes lenne látni, hogy Ricciardo utána le tudja-e vadászni Vettelt, aki lágy gumit kap majd, míg Ricciardo szuperlágyat. Ezzel az abronccsal Verstappen 1:24.743-at futott, ez új leggyorsabb kör. Palmer feladta a versenyt a bokszban.
Most kezd érdekes lenni a csata a dobogós helyért, hiszen Ricciardo még kint van kopott lágy gumikon, de nemsokára ő is cserélhet szuperlágyra, amivel várhatóan megtáltosodik majd.
Időlegesen Bottas vette át a vezetést, de Hamilton simán visszajön a 2. helyre a lekörözött Alonso és Verstappen elé.
Az élmezőnyből már csak Ricciardo nem volt kint, de ez nem csoda, hiszen ő lágy gumikkal kezdte a versenyt. Ezek bírják még, de hamarosan már ő is jöhet a szuperlágyakért, hogy Vettel nyomába eredhessen.
A McLaren lelassult, majd visszaaraszolt a bokszba, eddig tartott a versenye. Verstappen kívülről előzte Grosjeant, össze akadtak az 1-es kanyarban. Grosjean szerint Verstappen ráhúzta a kormányt, de Grosjean már állóra fékezte az autóját. Kiállt utána a bokszba. A leggyorsabb kör Bottasé 1:24.234-gyel.
Az új lágy gumiknak köszönhetően most gyorsabb Ricciardónál, 8,5 másodpercre módosult a különbség, Hamilton ismét a leggyorsabb volt 1:24.034-gyel.
A Mercedes pilótája már 1:23.975-öt futott, ezzel továbbra is ő a leggyorsabb a pályán. Ricciardo megkapta a szuperlágy gumikat, Räikkönen mögé jött vissza az 5. helyre, de a Ferrari simán lőtávolban van a számára, és Vettel sem lehet nyugodt.
Vettel 1:24.950-et, Räikkönen 1:25.158-at, Ricciardo 1:24.095-öt tudott futni, és már csak 1,4 másodpercre van a finn pilótától. És Hamilton? Ő 1:23.924-et.
A finn pilóta valószínűleg nem is számított erre a manőverre, mert a Red Bull nem volt túl közel a célegyenesben, de sebészi pontosságú előzés volt a támadás.
Erre bíztatják a Red Bullnál is. 10 kör van hátra, és 11 másodperc a különbség, de Vettel körönként 1 másodperccel lassabb nála.
Egyelőre hozza azt, ami a dobogóhoz kell, 9,7 másodperc az előnye Ricciardo előtt. Hamilton arra panaszkodik, hogy az előző körben erőt vesztett az autója, de mérnöke nyugodtan azt mondta, hogy utána néznek. Az előnye 3,6 másodperc Bottas előtt. Verstappen megelőzte Hülkenberget a 12. helyért.
1:23.915-öt, majd 1:23.748-at fut, körönként 1 másodperceket hoz Vettelen, de úgy tűnik, hogy ez sem lesz elég a Ferrari ellen.
A Sky Sportsnak megerősítették, hogy "egy ideje" már letekert motorral megy Hamilton és Bottas. Megtehetik, még így is gyorsabbak Vettelnél.
Kevin Magnussent tisztán megelőzte a 10. helyért, majd a 2-es kanyarnál a biztonság kedvéért le is szorította őt a pályáról.
Az ausztrál pilóta 1:23.675-re javította a legjobb kört, de Vettel még mindig 6 másodperccel van előtte. Nem lesz elég, hacsak a végén a DRS nem segít neki.
Verstappen kiszorította Magnussent a pályáról, a dán pilóta folyamatosan panaszkodik a rádión. Hamilton 1:23.542-re javította a legjobb köridőt.
1:23.361-re gyorsult, mérnöke azt mondta neki, hogy az utolsó körre utoléri Vettelt. Ez nem valószínű. Alonso érdeklődött, hogy mi a leggyorsabb kör, de úgy tűnik, nem áll ki a bokszba új gumikért, hogy megpróbálja megdönteni az eddigi eredményeket.
A sportfelügyelők gyorsan megvizsgálták az esetet. Ricciardo közben lekörözte Alonsót, most nincs előtte lekörözendő, mehet Vettel után. Massa utolérte Strollt, kérdés, hogy helyet cserélnek-e Ocon támadása érdekében.
Taktikai kiesésnek tűnik, hogy büntetlenül váltót cserélhessenek. Mérnöke szólt neki a rádión, hogy lassítson, Alonso azt felelte, hogy oké.
A Mercedes pilótája csak 1 körre engedte ki a vezetést a kezéből a kerékcserék idején, nyert, és az idén először vezeti a világbajnoki pontversenyt. Bottas behozta a Mercedest a 2. helyre Vettel, Ricciardo és Räikkönen előtt. Ocon bejött a két Williams, Stroll és Massa előtt, Pérez felzárkózott rájuk, és Verstappen is pontot szerzett Monzában.