Ricciardo zárkózott fel a Mercedesekhez péntek délután
![687715231 Horizontal F1 World Champion, Mercedes' British driver Lewis Hamilton is seen at the pits, during the Brazilian Formula One Grand Prix first practice session, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil on November 10, 2017.
/ AFP PHOTO / N](https://cdn.origo.hu/2024/02/Aw9NMlin9e5SRvt3cjTlK_IqIo0ypsATtD9kO4Jh54w/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2I5MDc2OWJkMzBmODQxNTM5NzkzZjJiNzFkMjA1ZmU1.webp)
A Mercedes megtartotta a vezetést a Brazil Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén is, de a Red Bull és a Ferrari lefaragott valamelyest a hátrányából, a középmezőnyben pedig kiélezett küzdelem zajlott a Force India, a Williams, a Renault és a McLaren között.
Az eleinte forró, 52 fokos aszfalton Lewis Hamilton úgy végzett az élen, hogy nem tudta megközelíteni délelőtt felállított, 1:09.202-es új pályacsúcsát.
Csak a mezőny nagyjából fele javított az előző köridején, de az edzés végére az Interlagos fölé megérkező felhőknek köszönhetően hűvösebb lett az aszfalt, így a versenyszimulációk idejére a gumik már jobban bírták a strapát. Az utolsó percekben még az eső is szemerkélni kezdett, a tapadást azonban ez nem befolyásolta.
Hamilton mindössze 48 ezredmásodpercet vert mercedeses csapattársára, Valtteri Bottasra, bár a leggyorsabb körükben mindketten hibáztak a pálya középső szektorában. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy az előnyük csökkent a délelőttihöz képest: Daniel Ricciardo a Red Bull-lal annak ellenére 0,228 másodpercre megközelítette Hamiltont, hogy az autójába beszerelt új hajtáslánc-elemek miatt a motorját még nem tekerték fel teljesen.
A gyorsabbik Ferrari, Sebastian Vettelé a 4. helyre szorult, de ő egyike volt azoknak, akik jobb időt értek el, mint délelőtt. Max Verstappen alig 11 ezredmásodperccel végzett mögötte, Kimi Räikkönen lemaradása viszont lényegesen nagyobb volt. A hosszú etapokon szintén a Ferrari tűnt a leggyengébbnek;
a Red Bull a szuperlágy gumikon tartotta a lépést a Mercedesszel, a lágyakon viszont Hamilton egy külön ligában játszott, sorozatban futva az 1:12-es köröket.
A három élcsapat mögött Esteban Ocon nyerte a „futottak még" kategóriát, igaz, csak pár századot vert Felipe Massára és Nico Hülkenbergre. Fernando Alonso annak dacára juttatta a legjobb tíz közé a McLarent, hogy az edzés folyamán végig gondjai voltak az energia-visszatáplálással.
A másfél óra alatt nem történt súlyosabb incidens, csak a rövid pályán megszokott sűrű forgalom nehezítette meg a versenyzők dolgát. Marcus Ericsson egyszer megpördült, és Sauberjének jobb hátsó kerekével a gumifalnak koccant, míg Stoffel Vandoorne a 2-es kanyarban mutatott be egy ártalmatlan piruettet a McLaren volánjánál.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Sao Paulóban továbbra is gyönyörű idő van, 29 fok, az aszfalt 52 fokos, vagyis a délelőtti edzés óta még melegebb lett. A csapatokat semmi nem fogja akadályozni a felkészülésben a következő másfél óra alatt.
Lewis Hamilton már a lágy gumin is nagyon gyors volt, a szuperlágyon pedig ő és Valtteri Bottas több mint fél másodpercre lerázták az egymáshoz közel kerülő Ferrarikat és Red Bullokat. De még korán volt: a Mercedes gyakran erősebben kezd a vetélytársainál, aztán a hétvége folyamán csökken az előnye.
Már heten ki is mentek a pályára, és Vettel egy 1:10.993-as körrel az élre állt. Mindenki a lágy (vagyis a közepesnek számító) gumikon van kint.
1:10.855-re javította Vettel idejét, aki azonban visszavette tőle az 1. helyet. Harmadiknak nemrég Vandoorne jött fel a McLarennel, megelőzve Pérezt és Alonsót. Eddig 11-en tettek meg legalább ellenőrző kört.
Megjelentek a Mercedesek és a Red Bullok, hogy rögtön lejjebb nyomják a Ferrarikat a tabellán: habár Räikkönen időközben 1:10.450-re javított, Bottas azonnal 0,180 mp-vel jobb körrel kezdett. Verstappen alig, csupán egyetlen századdal maradt el tőle.
Az első körében 68 ezredet vert Bottasra, miközben Grosjean a forgalomra panaszkodott, Ericsson pedig arra, hogy kockásra fékezte az egyik kerekét.
Egyelőre mindenki a lágy Pirelliket vetett be, a Mercedes versenyzője 1:09.742-re szorította le a délutáni etalont. Így Verstappen már 4, a Ferrarik 7 tizedre vannak tőle. Nem túl biztató...
Az első 20 perc után így állunk: Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Ocon, Massa, Vandoorne, Sainz, Hülkenberg, Pérez, Gasly, Stroll. Már a délelőtt gondokkal küzdő Brendon Hartley is lehúzott 13 kört, hogy behozza a lemaradását.
Hm, ilyen gyengének még nem igazán láttuk a Ferrarit az idén: a szuperlágy gumikon, azon, ami az időmérő-szimulációjának tűnt, is 0,375 mp-vel elmaradt Hamilton lágy gumis idejétől. Pedig ez a forró aszfalt elvileg inkább a Mercedes ellen dolgozik. Massa közben feljött a 7. helyre a Williamsszel.
Ő ül Magnussen autójában: normális esetben az első edzésen szokták bevetni a tesztpilótákat, de most fordítva történik.
Azzal tért vissza a garázsba, hogy az ERS visszatáplálása nem működött rendesen az autójában. Egyelőre a 17. helyen áll. Vettel is megkapta a szuperlágy gumikat, de az első körében nem túl gyors, úgy tűnik, ronthatott a pálya elején.
1:09.563-ra faragta le az idejét a szuperlágy gumikon, de jön Hamilton is. Vettel feltornázta a 3. helyre a Ferrarit az időmérő-szimulációja során, a hátránya azonban továbbra is 0,312 mp, ami egy ilyen rövid pályán túl sok.
Igaz, csupán 48 ezredet vert Bottasra. Mindketten hibáztak a pálya középső szektorában, ezért nem feltétlenül reprezentatív, hogy Vettel csak 0,36 másodpercre van tőlük. Érkezik Verstappen a szuperlágyakon...
A Red Bull továbbra is a Ferrarival folytat szoros küzdelmet: az ifjú holland csak 11 ezredmásodperccel maradt el Vetteltől.
Ő gyorsabb volt Ricciardónál, csak 0,228 mp a hátránya Hamiltonhoz képest. Közben Massa és Hülkenberg kapaszkodott fel a 7-8. helyre, a három élcsapat mögé.
A 11-es kanyarban hagyta el a pályát, a jobb hátsó kerekével neki is koccant a falnak, de megúszta, vissza tudott evickélni a pályára. Talán csak az első szárnya sérült meg. Vandoorne a 2-esnél pördült meg.
A Mercedes és a Ferrari versenyzői közül csak Vettel tudott jelentősen javítani a lágy gumiról a szuperlágyra váltva:
Bottas 1:09.860 > 1:09.563
Hamilton 1:09.742 > 1:09.515
Räikkönen 1:10.450 > 1:10.117
Vettel 1:10.522 > 1:09.875
Többek között ez a magyarázat arra, hogy a Mercedes a lágy gumikon gyorsabb tudott lenni, mint Räikkönen a szuperlágyakon.
Grosjeanon és Giovinazzin kívül már mindenki volt kint a szuperlágy Pirelliken, utolsóként most Alonso tette meg az időmérő-szimulációját, akinek az ERS-problémája ezek szerint nem lehetett komoly. Így állunk: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Massa, Hülkenberg, Ocon, Sainz, Pérez, Vandoorne, Stroll, Alonso, Gasly, Hartley, Wehrlein, Ericsson.
A Force India francia versenyzője ebben a pillanatban felugrott a 7. helyre, 67 ezreddel Massa elé, de előzőleg feltartotta Hülkenberget, aki hátulról kis híján nekiment. A sűrű forgalom a pálya rövidsége miatt szokás szerint komoly problémát jelent.
Ericsson és Vandoorne imént említett kalandja így nézett ki:
"Miért vesztettem annyi időt a célegyenesben?" - kérdezi a rádión. A mérnöke azt feleli neki, hogy ő is látja ezt az adatokon, de egyelőre nincs rá magyarázata. A francia 1:11.464-es ideje csak a 16. helyre volt elég.
Vettel és Hamilton épp egymás mögül gyakorolta a rajtot a bokszkijáratnál. A legtöbben, ahogy az várható, a szuperlágy gumikon hajtottak a pályára a hosszú etapjukban, bár a Williams párosa és Vandoorne inkább a lágyakat választotta egyelőre.
A 4-es kanyarban vesztette el az irányítást az autója felett, de tovább tudott menni. Egyszerűen besokallt. Massa közben megállt a bokszutcában, kihajított valamit a pilótafülkéből, aztán továbbhajtott. Érdekes!
A korábbi ERS-problémája miatt a többieknél később váltott a szuperlágy gumikra, a mérnöke nemrég mondta neki a rádión, hogy csak most kezdenek bízni újra az autójában a hiba után. 1:10.655-ös körével megelőzte Sainzot és Pérezt.
A versenyszimulációjukban, feltankolva a Mercedesek, a Ferrarik és a Red Bullok is 1:13-as köröket futnak. Vettel egyelőre a hosszú etapjában is 2-3 tizeddel lassabbnak tűnik a vetélytársainál, Ricciardo viszont tartja a lépést Hamiltonnal és Bottasszal. Verstappen a többiekkel ellentétben a lágy gumikon van a pályán.
Legalábbis bement a bokszba, de rögtön tovább is ment kerékcsere nélkül. Nemrég Räikkönen is átváltott a lágy Pirellikre - lehet, hogy ő ugyanerre készül.
A Mercedesek és partnereik uralják a végsebességek listáját, de érdekes módon Verstappen is be tudott férkőzni közéjük:
Hamilton a 19. körét is 1:13.535 alatt teljesítette velük az imént. Vettel századra ugyanilyen időt ment, pedig az ő gumijai még 2 körrel idősebbek. Nem rossz. A lágy keverék a hosszú etapon is 3-4 tizeddel tűnik lassabbnak, bár az is igaz, hogy az aszfalt már csak 44 fokos - 8 fokkal hűvösebb az edzés elejéhez képest.
Ez a tapadást még nem befolyásolja, de a bokszutcában már megjelentek az első cseppek, az ég láthatóan befelhősödött. Ezért hűl a pálya is.
Miután a lágy Pirellikre váltott, rögtön 1:12.780-as körrel indította az etapját. Bottas is követte a példáját az imént, a csapatok igyekeznek kihasználni az utolsó negyedórát is.
A 14 körös lágy gumikon 1:13.396 alatt tette meg a legutóbbi körét a Force Indiával, ami ugyanolyan gyors, mint az imént a szuperlágyra váltó Verstappen köre.
A szemerkélő eső nem okoz gondot, a hőmérséklet csökkenése azonban jót tesz a tapadási viszonyoknak: egyre több az 1:12-es idő. Hamilton konkrétan 1:12.179-cel kezdte a lágy gumis etapját, ami az eddigi leggyorsabb kör a versenyszimulációk során.
Illetve mégis, pont most ment be a bokszba. Eddig a kitartott a szuperlágy szettje mellett, és még 31 körösen is 1:13.3-as időt préselt ki belőle - úgy tűnik tehát, az elhasználódással nem lesz gond, bár nem tudjuk, ennek mennyi köze van a hőmérséklet csökkenéséhez.
Ericssont leszámítva, aki súrolta a gumifalat, mindenki a pályán van, úgyhogy nagy a dugó odakint. Massa az imént váltott át a lágyról a szuperlágy Pirellikre.
Visszatért a korábbi probléma? A rádión arról számolt be, hogy a visszatáplálás még mindig nem az igazi. Ennek ellenére is a 10. helyen áll egyébként.
Köszönjük a figyelmet! Hamilton és Bottas zárt az élen, akárcsak délelőtt, de Ricciardo és Vettel valamelyest közelebb került hozzájuk, mint akkor. Az eső nem zavarta meg komolyabban az edzést, a végére még jobbak is lettek a tapadási viszonyok. Köszönjük a figyelmet! Rövidesen jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval is.