A Mercedes megtartotta a vezetést a Brazil Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén is, de a Red Bull és a Ferrari lefaragott valamelyest a hátrányából, a középmezőnyben pedig kiélezett küzdelem zajlott a Force India, a Williams, a Renault és a McLaren között.
Az eleinte forró, 52 fokos aszfalton Lewis Hamilton úgy végzett az élen, hogy nem tudta megközelíteni délelőtt felállított, 1:09.202-es új pályacsúcsát.
Csak a mezőny nagyjából fele javított az előző köridején, de az edzés végére az Interlagos fölé megérkező felhőknek köszönhetően hűvösebb lett az aszfalt, így a versenyszimulációk idejére a gumik már jobban bírták a strapát. Az utolsó percekben még az eső is szemerkélni kezdett, a tapadást azonban ez nem befolyásolta.
Hamilton mindössze 48 ezredmásodpercet vert mercedeses csapattársára, Valtteri Bottasra, bár a leggyorsabb körükben mindketten hibáztak a pálya középső szektorában. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy az előnyük csökkent a délelőttihöz képest: Daniel Ricciardo a Red Bull-lal annak ellenére 0,228 másodpercre megközelítette Hamiltont, hogy az autójába beszerelt új hajtáslánc-elemek miatt a motorját még nem tekerték fel teljesen.
A gyorsabbik Ferrari, Sebastian Vettelé a 4. helyre szorult, de ő egyike volt azoknak, akik jobb időt értek el, mint délelőtt. Max Verstappen alig 11 ezredmásodperccel végzett mögötte, Kimi Räikkönen lemaradása viszont lényegesen nagyobb volt. A hosszú etapokon szintén a Ferrari tűnt a leggyengébbnek;
a Red Bull a szuperlágy gumikon tartotta a lépést a Mercedesszel, a lágyakon viszont Hamilton egy külön ligában játszott, sorozatban futva az 1:12-es köröket.
A három élcsapat mögött Esteban Ocon nyerte a „futottak még" kategóriát, igaz, csak pár századot vert Felipe Massára és Nico Hülkenbergre. Fernando Alonso annak dacára juttatta a legjobb tíz közé a McLarent, hogy az edzés folyamán végig gondjai voltak az energia-visszatáplálással.
A másfél óra alatt nem történt súlyosabb incidens, csak a rövid pályán megszokott sűrű forgalom nehezítette meg a versenyzők dolgát. Marcus Ericsson egyszer megpördült, és Sauberjének jobb hátsó kerekével a gumifalnak koccant, míg Stoffel Vandoorne a 2-es kanyarban mutatott be egy ártalmatlan piruettet a McLaren volánjánál.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Sao Paulóban továbbra is gyönyörű idő van, 29 fok, az aszfalt 52 fokos, vagyis a délelőtti edzés óta még melegebb lett. A csapatokat semmi nem fogja akadályozni a felkészülésben a következő másfél óra alatt.
Lewis Hamilton már a lágy gumin is nagyon gyors volt, a szuperlágyon pedig ő és Valtteri Bottas több mint fél másodpercre lerázták az egymáshoz közel kerülő Ferrarikat és Red Bullokat. De még korán volt: a Mercedes gyakran erősebben kezd a vetélytársainál, aztán a hétvége folyamán csökken az előnye.
Már heten ki is mentek a pályára, és Vettel egy 1:10.993-as körrel az élre állt. Mindenki a lágy (vagyis a közepesnek számító) gumikon van kint.
1:10.855-re javította Vettel idejét, aki azonban visszavette tőle az 1. helyet. Harmadiknak nemrég Vandoorne jött fel a McLarennel, megelőzve Pérezt és Alonsót. Eddig 11-en tettek meg legalább ellenőrző kört.
Megjelentek a Mercedesek és a Red Bullok, hogy rögtön lejjebb nyomják a Ferrarikat a tabellán: habár Räikkönen időközben 1:10.450-re javított, Bottas azonnal 0,180 mp-vel jobb körrel kezdett. Verstappen alig, csupán egyetlen századdal maradt el tőle.
Az első körében 68 ezredet vert Bottasra, miközben Grosjean a forgalomra panaszkodott, Ericsson pedig arra, hogy kockásra fékezte az egyik kerekét.
Egyelőre mindenki a lágy Pirelliket vetett be, a Mercedes versenyzője 1:09.742-re szorította le a délutáni etalont. Így Verstappen már 4, a Ferrarik 7 tizedre vannak tőle. Nem túl biztató...
Az első 20 perc után így állunk: Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Ocon, Massa, Vandoorne, Sainz, Hülkenberg, Pérez, Gasly, Stroll. Már a délelőtt gondokkal küzdő Brendon Hartley is lehúzott 13 kört, hogy behozza a lemaradását.
Hm, ilyen gyengének még nem igazán láttuk a Ferrarit az idén: a szuperlágy gumikon, azon, ami az időmérő-szimulációjának tűnt, is 0,375 mp-vel elmaradt Hamilton lágy gumis idejétől. Pedig ez a forró aszfalt elvileg inkább a Mercedes ellen dolgozik. Massa közben feljött a 7. helyre a Williamsszel.
Ő ül Magnussen autójában: normális esetben az első edzésen szokták bevetni a tesztpilótákat, de most fordítva történik.
Azzal tért vissza a garázsba, hogy az ERS visszatáplálása nem működött rendesen az autójában. Egyelőre a 17. helyen áll. Vettel is megkapta a szuperlágy gumikat, de az első körében nem túl gyors, úgy tűnik, ronthatott a pálya elején.
1:09.563-ra faragta le az idejét a szuperlágy gumikon, de jön Hamilton is. Vettel feltornázta a 3. helyre a Ferrarit az időmérő-szimulációja során, a hátránya azonban továbbra is 0,312 mp, ami egy ilyen rövid pályán túl sok.
Igaz, csupán 48 ezredet vert Bottasra. Mindketten hibáztak a pálya középső szektorában, ezért nem feltétlenül reprezentatív, hogy Vettel csak 0,36 másodpercre van tőlük. Érkezik Verstappen a szuperlágyakon...
A Red Bull továbbra is a Ferrarival folytat szoros küzdelmet: az ifjú holland csak 11 ezredmásodperccel maradt el Vetteltől.
Ő gyorsabb volt Ricciardónál, csak 0,228 mp a hátránya Hamiltonhoz képest. Közben Massa és Hülkenberg kapaszkodott fel a 7-8. helyre, a három élcsapat mögé.
A 11-es kanyarban hagyta el a pályát, a jobb hátsó kerekével neki is koccant a falnak, de megúszta, vissza tudott evickélni a pályára. Talán csak az első szárnya sérült meg. Vandoorne a 2-esnél pördült meg.
A Mercedes és a Ferrari versenyzői közül csak Vettel tudott jelentősen javítani a lágy gumiról a szuperlágyra váltva:
Bottas 1:09.860 > 1:09.563
Hamilton 1:09.742 > 1:09.515
Räikkönen 1:10.450 > 1:10.117
Vettel 1:10.522 > 1:09.875
Többek között ez a magyarázat arra, hogy a Mercedes a lágy gumikon gyorsabb tudott lenni, mint Räikkönen a szuperlágyakon.
Grosjeanon és Giovinazzin kívül már mindenki volt kint a szuperlágy Pirelliken, utolsóként most Alonso tette meg az időmérő-szimulációját, akinek az ERS-problémája ezek szerint nem lehetett komoly. Így állunk: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Massa, Hülkenberg, Ocon, Sainz, Pérez, Vandoorne, Stroll, Alonso, Gasly, Hartley, Wehrlein, Ericsson.
A Force India francia versenyzője ebben a pillanatban felugrott a 7. helyre, 67 ezreddel Massa elé, de előzőleg feltartotta Hülkenberget, aki hátulról kis híján nekiment. A sűrű forgalom a pálya rövidsége miatt szokás szerint komoly problémát jelent.
Ericsson és Vandoorne imént említett kalandja így nézett ki:
"Miért vesztettem annyi időt a célegyenesben?" - kérdezi a rádión. A mérnöke azt feleli neki, hogy ő is látja ezt az adatokon, de egyelőre nincs rá magyarázata. A francia 1:11.464-es ideje csak a 16. helyre volt elég.
Vettel és Hamilton épp egymás mögül gyakorolta a rajtot a bokszkijáratnál. A legtöbben, ahogy az várható, a szuperlágy gumikon hajtottak a pályára a hosszú etapjukban, bár a Williams párosa és Vandoorne inkább a lágyakat választotta egyelőre.
A 4-es kanyarban vesztette el az irányítást az autója felett, de tovább tudott menni. Egyszerűen besokallt. Massa közben megállt a bokszutcában, kihajított valamit a pilótafülkéből, aztán továbbhajtott. Érdekes!
A korábbi ERS-problémája miatt a többieknél később váltott a szuperlágy gumikra, a mérnöke nemrég mondta neki a rádión, hogy csak most kezdenek bízni újra az autójában a hiba után. 1:10.655-ös körével megelőzte Sainzot és Pérezt.
A versenyszimulációjukban, feltankolva a Mercedesek, a Ferrarik és a Red Bullok is 1:13-as köröket futnak. Vettel egyelőre a hosszú etapjában is 2-3 tizeddel lassabbnak tűnik a vetélytársainál, Ricciardo viszont tartja a lépést Hamiltonnal és Bottasszal. Verstappen a többiekkel ellentétben a lágy gumikon van a pályán.
Legalábbis bement a bokszba, de rögtön tovább is ment kerékcsere nélkül. Nemrég Räikkönen is átváltott a lágy Pirellikre - lehet, hogy ő ugyanerre készül.
A Mercedesek és partnereik uralják a végsebességek listáját, de érdekes módon Verstappen is be tudott férkőzni közéjük:
Hamilton a 19. körét is 1:13.535 alatt teljesítette velük az imént. Vettel századra ugyanilyen időt ment, pedig az ő gumijai még 2 körrel idősebbek. Nem rossz. A lágy keverék a hosszú etapon is 3-4 tizeddel tűnik lassabbnak, bár az is igaz, hogy az aszfalt már csak 44 fokos - 8 fokkal hűvösebb az edzés elejéhez képest.
Ez a tapadást még nem befolyásolja, de a bokszutcában már megjelentek az első cseppek, az ég láthatóan befelhősödött. Ezért hűl a pálya is.
Miután a lágy Pirellikre váltott, rögtön 1:12.780-as körrel indította az etapját. Bottas is követte a példáját az imént, a csapatok igyekeznek kihasználni az utolsó negyedórát is.
A 14 körös lágy gumikon 1:13.396 alatt tette meg a legutóbbi körét a Force Indiával, ami ugyanolyan gyors, mint az imént a szuperlágyra váltó Verstappen köre.
A szemerkélő eső nem okoz gondot, a hőmérséklet csökkenése azonban jót tesz a tapadási viszonyoknak: egyre több az 1:12-es idő. Hamilton konkrétan 1:12.179-cel kezdte a lágy gumis etapját, ami az eddigi leggyorsabb kör a versenyszimulációk során.
Illetve mégis, pont most ment be a bokszba. Eddig a kitartott a szuperlágy szettje mellett, és még 31 körösen is 1:13.3-as időt préselt ki belőle - úgy tűnik tehát, az elhasználódással nem lesz gond, bár nem tudjuk, ennek mennyi köze van a hőmérséklet csökkenéséhez.
Ericssont leszámítva, aki súrolta a gumifalat, mindenki a pályán van, úgyhogy nagy a dugó odakint. Massa az imént váltott át a lágyról a szuperlágy Pirellikre.
Visszatért a korábbi probléma? A rádión arról számolt be, hogy a visszatáplálás még mindig nem az igazi. Ennek ellenére is a 10. helyen áll egyébként.
Köszönjük a figyelmet! Hamilton és Bottas zárt az élen, akárcsak délelőtt, de Ricciardo és Vettel valamelyest közelebb került hozzájuk, mint akkor. Az eső nem zavarta meg komolyabban az edzést, a végére még jobbak is lettek a tapadási viszonyok. Köszönjük a figyelmet! Rövidesen jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval is.