MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 25: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during final practice for the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 25, 2017 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool//AP-1RFYRAMG92111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Húsz versenyző, tíz csapat, átfazonírozott autók és új időmérős gumi. Rekordszámú verseny, két visszatérő pálya és persze új remények. Összeállításunk segítségével felkészülhet a Forma–1 69. idényére, ami a hétvégén kezdődik Melbourne-ben.
A száguldó cirkusz szabályaiban bekövetkezett változásokat tekintve csendes telünk volt. A 2016/17-es nagy reform után az autók alapvető dimenzióin ezúttal nem változtatott a szabályalkotó FIA, viszont kötelezővé tette a pilóták fejét körbeölelő glória használatát.
Nem szép, de biztonságos
Meghökkenéssel vegyes felzúdulás fogadta a glória megjelenését, az F1-rajongók és a versenyzők részéről egyaránt. Nico Hülkenberg kertelés nélkül „rondának" nevezte a 11 kg-os, karbonszálból készült keretet, amely valóban nem teszi könnyen emészthetővé a 2018-as autók látványát. Fontos azonban látnunk, hogy
a glória nem látványelem. Elsődleges funkciója, hogy balesetkor megóvja a pilóta fejét a szétrepülő alkatrészektől.
A tudomány jelenlegi állása szerint nincs ennél hatékonyabb eszköz a passzív biztonság fokozására, amit az FIA töréstesztek és más kísérletek sorozatával támasztott alá.
Felülvizsgálták két aerodinamikai elem, a motorburkolat végén található cápauszonyok, valamint a tavalyi autókon „kinőtt" T-szárnyak használatát is. Utóbbit a hátsó tengely fölött található „majomszárnnyal" együtt betiltották, a cápauszony viszont nem tűnt el teljesen, csak feleakkorára zsugorodott.
Új gumikeverékkel jelentkezett a Pirelli, amelyet az internetes közönségszavazás eredményeképp hiperlágynak neveztek el.
A leglágyabb, rózsaszín oldalfalú keveréket az ultralágy, a szuperlágy, a lágy, a közepes, a kemény és az extrakemény gumi követi, vagyis a versenyzők hét száraz pályára való keverék közül választatnak. Egyszerűsíti azonban a tévén keresztül szurkolók dolgát, hogy egy-egy hétvégén továbbra is csak háromféle slickgumi (és persze az intermediate, valamint az esőgumi) áll majd a csapatok rendelkezésére.
Rekordbeállítás a versenynaptárban
2016 után ismét 21 nagydíjat láthatunk majd, miután a Francia Nagydíj tíz, a Német Nagydíj két év szünet után visszatér a kalendáriumba. A hosszú idény nemcsak az emberi erőforrások és a logisztika szempontjából, de technikailag is nagy kihívás elé állította a csapatokat. Az eddigi négy helyett ugyanis
három erőforrással kell teljesíteni a szezont, aki motorcserére kényszerül, annak 10 rajthelyes büntetéssel kell számolnia.
Egy sebességváltónak továbbra is hat versenyhétvégét kell kibírnia. A futamok lebonyolításának újdonsága, hogy a biztonsági autós fázisok után a gördülőrajt helyett mostantól állórajt következik, ha az időjárás megengedi.
Az F1 2018-as versenynaptára
#
dátum
nagydíj
helyszín
1.
március 23-25.
Ausztrál GP
Melbourne
2.
április 6-8.
Bahreini GP
Szahír
3.
április 13-15.
Kínai GP
Sanghaj
4.
április 27-29.
Azerbajdzsáni GP
Baku
5.
május 11-13.
Spanyol GP
Barcelona
6.
május 24-27.
Monacói GP
Monte-Carlo
7.
június 8-10.
Kanadai GP
Montreal
8.
június 22-24.
Francia GP
Le Castellet*
9.
jún. 29.-júl. 1.
Osztrák GP
Spielberg
10.
július 6-8.
Brit GP
Silverstone
11.
július 20-22.
Német GP
Hockenheim*
12.
július 27-29.
Magyar GP
Hungaroring
13.
augusztus 24-26.
Belga GP
Spa-Francorchamps
14.
aug. 31.-szep. 2.
Olasz GP
Monza
15.
szeptember 14-16.
Szingapúri GP
Szingapúr
16.
szeptember 28-30.
Orosz GP
Szocsi
17.
október 5-7.
Japán GP
Szuzuka
18.
október 19-21.
Amerikai GP
Austin
19.
október 26-28.
Mexikói GP
Mexikóváros
20.
november 9-11.
Brazil GP
São Paulo
21.
november 23-25.
Abu-dzabi GP
Abu Dzabi
* visszatérő helyszín
Lopakodók a mezőny végén
Új szponzorral, az Alfa Romeóval és ezzel összefüggésben a Ferrari fokozott technikai támogatásával áll csatasorba a Sauber, amely megkapja az olaszok 2018-as erőforrását és hajtásláncát. Frédéric Vasseur csapatvezető a C37-es bemutatóján azt mondta, ideális pilótapárossal rendelkeznek, hiszen az F2-es bajnok, Charles Leclerc, valamint az ötödik F1-es idényére készülő Marcus Ericsson vezeti majd a fehér-piros autókat. Emellett 20 új mérnökkel bővítették a személyzetet, így az új szezon számukra a tanulásról és a felzárkózásról fog szólni.
A téli tesztek egyik kellemes meglepetését a Haas F1 okozta. Günther Steiner csapatfőnök szerint most, a harmadik szezonjukban érezteti majd igazán a hatását
a Ferrarival fennálló együttműködés, amely a Sauberhez hasonlóan az amerikaiak rendelkezésére bocsátja a 2018-as motorját és váltóját.
Romain Grosjean és Kevin Magnussen egyaránt megvillantotta a VF-18 képességeit a teszteken, amikor a szuperlágy gumikon egy másodpercre megközelítették a Ferrari leglágyabb abroncsokon elért eredményét. A Haas VF-18 több aerodinamikai megoldásában hasonlít az új Ferrarira, ami önmagában még nem jelent útlevelet a dobogóra, de a rendszeres top 10-es rajthelyek, illetve a pontszerzések benne vannak a pakliban.
A tesztidény másik meglepetéscsapata a Toro Rosso volt, amely kivirágzott az új motorpartner, a Honda oldalán. Az F2-es bajnok, Pierre Gasly és a Le Mans-i győztes, Brendon Hartley is az első teljes idényére készül, és mivel egyikük számára sem volt könnyű eljutni a Forma–1-be, a szezon egyik legizgalmasabb párbajára számíthatunk az STR-nél. A Hondának jót tett, hogy egy kisebb csapattal bútoroztak össze,
a japán mérnökök a jelek szerint sokkal hatékonyabban dolgoznak, ha kevesebb reflektorfény esik rájuk, mint eddig a McLarennél.
James Key legújabb alkotása, az STR13 eddig stabilan futott, így a Toro Rossónak minden esélye megvan arra, hogy pontokat raboljanak a nagyobb költségvetéssel működő riválisoktól.
Ha kíváncsi az igazi nagyágyúk újításaira és esélyeire, kérjük, lapozzon!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!
Tudta-e?
A magyar férfi kézilabda válogatott kilencedik, a női nyolcadik alkalommal szerepel olimpián idén. A hölgyek 2000-ben ezüst, 1976-ban és 1996-ban bronzérmet szereztek. A férfiak még soha nem nyertek érmet, de ötször végeztek a negyedik helyen.