A Ferrari drámája után Hamilton nyert Bahreinben
2019. március 31. 16:52
A verseny felénél úgy tűnt, a Ferrari kettős győzelmet arathat Bahreinben, de előbb Sebastian Vettel esett hátra saját hibájából kifolyólag, majd 10 körrel a leintés előtt az addig magabiztosan élen haladó Charles Leclerc motorja kezdett dadogni, és ez elég volt ahhoz, hogy a táv közepén szenvedő Lewis Hamilton elhalássza a győzelmet.
"Annyira szerencsés vagyok – ismerte el a rádióban a címvédő még menet közben, miután elhúzott az első győzelmére készülő monacói mellett. – Charles-nak borzasztó balszerencséje volt, remekül vezetett." Az autóból kiszállva hozzátette:
Ez a srác még sok futamot nyer majd a jövőben.
Leclerc futamát keretbe foglalták a nehézségek, de az elején még legyőzte őket: gyengén rugaszkodott el a pole-ból, az egyenesben Sebastian Vettel, pár kanyar után Valtteri Bottas előzte meg, és Lewis Hamilton rohamát is vissza kellett vernie,
azonban mindkét riválisát visszaelőzte 6 körön belül
és biztonságos, 4 mp körüli előnyt épített ki az élen az első kerékcserékig (összesen két forduló volt belőlük).
Ez később tovább, két számjegyűre nőtt, mivel üldözői egymást kezdték aprítani. A krach a 46. kör tájékán ütött be, az egyik henger adta meg magát, mert a monacói pilóta tempója látványosan csökkent az egyenesekben. Hamilton és Bottas így könnyedén lehagyta, és csak az mentette meg a 3. helyet számára, hogy az utolsó körökre beküldték a Safety Cart, máskülönben Max Verstappen is elmegy mellette.
"Nehéz lenyelni, de ez hozzátartozik a versenyzéshez – mondta Leclerc, akinek ez az első dobogós eredménye az F1-ben. – Sajnos a mai nem a mi napunk volt, de a csapat csodálatosan dolgozott, hogy Ausztrália után visszavágjunk. Persze, hihetetlenül csalódott vagyok, de egy ilyen mindig van a szezonok során, és kihoztuk belőle a legtöbbet. Nagyon nehéz ezt megemészteni, de köszönet a csapatnak az egész hétvégén csodás autóért, és biztos vagyok abban, hogy erősebben térünk majd vissza."
Némi vigaszt a leggyorsabb kör jelenthet neki, amiért további egy pontot írnak a számlájára.
Hamilton a futam elején visszaelőzte Bottast, aztán egy körrel korábbi bokszkiállásának köszönhetően Vettel elé ugrott – a Ferrari nyilván nem tudta egyszerre kiszolgálni Leclerc-t és Vettelt –, ám az újabb szett lágy gumin nem érezte a ritmust, és a német a 23. körben lehagyta.
A következő kerékcserénél fordult a kocka, Hamilton magára talált és a 38. fordulóban szép csatában újra Vettel elé nyomult, aki ekkor dobta el annak lehetőségét, hogy a Ferrarinak legalább az ezüstérem meglegyen Leclerc balszerencséjét követően: a küzdelem közben megforgott a 4-es kanyar kijáratánál,
kockásra fékezte az egyik gumiját, ami vibrációt okozott és ettől néhány másodperccel később leszakadt az első szárnya.
"Sajnálom srácok, az én hibám volt. Váratlanul ért, és elvesztettem az autó hátulját" – mondta Vettel.
A német a 9. helyre esett vissza, ahonnan gyorsan átgázolt a középmezőny elé kerülő tagjain, de ahogy várható volt, végül csak az 5. pozícióg jutott.
A Ferrarinál és Mercedesnél kedvezőbbnek látszó gumihasználat ellenére Verstappen nem tudott beleszólni a csatába a győzelemért, a legnagyobb öröm akkor érhette, amikor átmenetileg Bottas elé került az első kerékcseréknél az elévágás jóvoltából. A finn ugyanakkor pillanatok alatt hátrébb taszította.
"Nem érdemeltük volna meg a dobogót, ezért nem vagyok szomorú" – nyilatkozta a felvetésre, hogy a verseny végi Safety Car nélkül megelőzhette volna Leclerc-t. Csapattársa, Pierre Gasly 8. lett egy újabb nem túl fényes hétvégét követően.
A biztonsági autós periódust egy
Renault számára roppant kínos jelenet okozta, Nico Hülkenberg és Daniel Ricciardo autójából ugyanis szinte egyszerre fogyott ki a szufla,
amitől egymástól látótávolságra parkoltak le a célegyenes végi bukótérben.
Addig mindketten pontszerző helyen hajtottak, különösen a hátulról induló, a 6. helyig felkapaszkodó Hülkenberg teljesítményét lehetett megsüvegelni, aki ismét verte elismertebb csapattársát.
A kiesésükből többen profitáltak, négy kisebb istálló is pontokkal gyarapodott, de érdekes módon a Haas nem volt közöttük, mivel Kevin Magnussen beleszürkült a mezőnybe, Romain Grosjean pedig kiesett, miután az első kanyarban beléhajtott Lance Stroll és ettől megsérült a padlólemeze.
Lando Norris a gyenge rajtja után szép vezetést és több előzést bemutatva a 6. helyre tornázta vissza a McLarent, amelynek másik versenyzője, Carlos Sainz igen peches volt. A spanyol Verstappent kergette az első körökben, de a támadás során ütköztek a 4-es kanyarnál, amelyben a McLaren megrongálódott és elvesztette az esélyt a jó eredményre.
"Megérkeztem a DRS-sel Max mellé a 4-es kanyarnál, aztán a külső íven egy hatalmast ütést éreztem. El sem hiszem, hogy az ő autója sérülés nélkül megúszta" – közölte Sainz.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Bahreini Nagydíj élő közvetítésében! Az F1 történetének 999. futamán Charles Leclerc révén 99-re emelkedett azoknak a száma, akik pole pozíciót szereztek. A rajt előtt ajánljuk figyelmükbe az időmérő összefoglalóját.
Megoszlottak a vélemények arról, hogy ki volt az igazi hibás, de végül a sportfelügyelők Romain Grosjeant büntették meg Lando Norris feltartásáért az időmérő után. A francia pilóta ezzel az élre állt a büntetőpontok terén is, ő az első, aki pályafutása során már 20-nál jár.
A Ferrari furcsán használta a lágy gumikat a hétvége során, de az egyforma készletükkel lényegében ugyanoda jutottak, mint a legfőbb ellenfeleik. Hamiltonnak és a top 10-en kívülről induló Gaslynak maradt lágy abroncsa, mindkettőre érdemes lesz figyelni a taktika szempontjából.
A mai leggyorsabb stratégia a Pirelli szerint, ha valaki közepes keverékű gumikkal indul, majd 20 kör után keményekre vált. Ezt az első 10 közül senki sem követi majd (pedig a Ferrari esetében mi is erre tippeltünk), velük kapcsolatban a Pirelli arra számít, hogy 15 kört mennek lággyal, aztán keménnyel a végéig.
Két kerékcsere sem kizárt. Lággyal 15 kör, aztán közepessel 21 kör, majd még egy közepessel a végéig. Az sem kizárt, hogy valaki lággyal kezd 22 körre, majd közepessel megpróbál végig menni, a Pirelli szerint azonban ez lassabb a korábban említett változatoknál.
Ross Brawn szerint a három DRS zóna és az erős gumikopás miatt izgalmas verseny lesz, ő is kiemelte, hogy erős a szél, ez több pilótának is felkeltette a figyelmét.
Az F2-es futamon is sok volt az előzés, remélhetőleg az F1-ben is nagy izgalmak lesznek, de nem sok mesterséges helycsere.
Ez nem csak az autók irányítását nehezíti, a homokot is intenzívebben hordja a pályára.
Egy kissé barkácsolt megoldásnak tűnik a rajtlámpa, amivel a középmezőny és a sereghajtók indulását segítik. A 4-es és 5-ös jelzés látható itt, de Adam Cooper szerint a további helyszíneken a teljes lámpasort felszerelik majd.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak elismerte, hogy tegnap egyszerűen túl lassúak voltak, de a pénteki versenytempójuk alapján optimista volt a futamra nézve. Úgy vélte, ha pártatlan lenne, jó sztorinak tartaná Charles Leclerc pole pozícióját.
A négyszeres világbajnok lerajtolta csapattársát, akit Bottas is meg tudott előzni, majd Hamilton is keményen támadni kezdett. A középmezőnyben baleset is történt, nagy szikrákat vetett az egyik Racing Point és Grosjean visszaesett a mezőny végére.
A monacói pilóta visszaelőzte Bottast a 2-es kanyarnál, majd Hamilton is leküzdötte csapattársát, aki úgy tűnik, küszködik a gumikkal, és már Verstappen is támadja őt.
Ők a rajtnál összeakadhattak, Stroll új orrkúpot is kap, Grosjeannál erre valószínűleg nem volt szükség. A mezőny végén folytatják.
A monacói versenyző 1,9 másodpercre üldözi Vettelt, lerázták a két Mercedest, akikre Verstappen is tapad.
A holland pilóta a 10-es kanyarban elfékezte magát, ezért kissé lemaradt Bottas mögött és Sainz támadni kezdte. Ismét Leclerc futotta a leggyorsabb kört, 1 másodpercre van már csak Vetteltől.
A spanyol versenyző a 4-es kanyarnál megpróbálta körbeautózni korábbi csapattársát, összeérhettek, mert Sainz utána rögtön jobb első defektet kapott, és visszaesett a mezőnyben. Leclerc már 1 másodpercen belül van Vettelhez képest.
A Ferrari történetének legfiatalabb rajtelsője utolérte a négyszeres világbajnokot és egy gyenge kísérletet tett az előzésre is, de még nem volt elég közel.
Az 5. körben üzent a rádión, hogy ő a gyorsabb, majd a DRS-sel kívülről faképnél hagyta csapattársát. A német versenyző megpróbált visszatámadni, de Leclerc pontosan védekezett és átvette a vezetést.
A rajtnál a 3-as kanyarban Stroll volt a belső, Grosjean a külső íven, nem volt hely két autónak, és Stroll kitette a pályáról a Haas versenyzőjét, ezért sérült meg az első szárnya.
A Red Bullhoz méltatlanul, a 12. helyen halad csak, közben Sainz a 20. helyen a leggyorsabb kört futotta. Egyelőre ez nem érvényes, mert csak akkor számolják el neki a pluszpontot, ha a legjobb 10 között érne célba.
A finn pilótától megkérdezték, hogy gond van-e az első szárnyával, ő azt felelte, hogy mondja meg a mérnöke. Az alkatrész annyira alacsonyan van, hogy a pilótafülkéből nem látható.
Leclerc továbbra is vezet, az előnye 1,7 másodperc, de két komolyabb megcsúszása is volt.
Kívülről versenybalesetnek tűnt a két fiatal korábbi koccanása, de a sportfelügyelők vizsgálni kezdték a zesetet. Verstappen az 5. helyen halad, Sainz az utolsó, 20. pozícióban megy.
Räikkönen, Gasly, Albon kereket cserélt, a Red Bull pilótája most tette fel a lágy gumikat, furcsa stratégiát követ, próbál kitörni a középmezőnyből.
Stroll és Grosjean balesetét nem vizsgálják a sportfelügyelők.
A kisebb megingások ellenére a monacói versenyző már 2,8 másodpercre meglépett, Gasly közben nem bír a 16. helyezett Albonnal, lágy gumikon sem.
Sainz és Verstappen balesetében a sportfelügyelők nem intézkednek.
Elévágással próbálkozhat a Red Bull, a vártnál korábban kihívták Max Verstappent a bokszba, ezzel a holland pilóta visszaesett a 9. helyre, új közepes gumikkal.
Bottas közepes keverékű gumikat kapott, pont akkor, amikor Hamilton utolérte és támadni kezdte Vettelt a 2. helyért. Verstappen húzása bejött, a Mercedes csak mögé ért vissza a versenyben.
Kvjat közben kicsúszott a 11-es kanyarban, a visszajátszás szerint Giovinazzi lökte ki a pályáról.
Az eddigi listavezető közepes keverékű gumikat kapott, Hamilton is követte, ezzel valószínűleg megelőzi majd Vettelt a bokszkiállás során. A leggyorsabb kör Verstappené a 13. körben, de Bottas így is körbe tudta őt autózni a következő kör során.
Átmenetileg Ricciardo vezet, mivel ő még nem volt kint, az idén először áll a verseny élén ő és a Renault is. Közben Hülkenbergé a leggyorsabb kör, ő már volt kint kereket cserélni.
Fontosabb azonban, hogy a papírformának megfelelően Hamilton megelőzte a bokszban Vettelt, és mehet Leclerc után. A különbség kkörülbelül 4 másodperc.
A Ferrari pilótája a 15. körben új leggyorsabb kört futott, Hamiltonnak közben meg kellett előznie Ricciardót, aki még mindig a 3. helyezett Hamilton előtt.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elárulta, Max Verstappen autóján lassú defekt alakult ki (feltehetőleg a koccanás után Carlos Sainzcal), ezért kellett előrehozniuk a holland pilóta kerékcseréjét. Erre aztán az egész élmezőny reagált.
Hamiltonnak és Gaslynak maradt új lágy szettje a verseny előtt, a Mercedes pilótája be is veti azt a második etapja során. Hamilton szintén lágyakkal kezdte a versenyt, ami azt jelenti, hogy a szabályok szerint neki még muszáj még egyszer kiállnia. Leclerc-nek már nem feltétlenül.
A Toro Rosso pilótája a bokszutcában túllépte a sebességhatárt, ezért 5 másodperces időbüntetést kapott. Ezen akár a pontszerzése is múlhat.
Grosjean közben feladta a versenyt, valószínűleg a rajtbaleset következményei miatt.
Mérnöke tájékoztatta, hogy "elég sokan kétkiállásos taktikára váltottak", neki viszont szóltak, hogy oldja meg egy kiállással. Jelenleg 13. helyezett, de akár az 5. helyért is versenyben lehet.
A brit pilóta alaposan besokallt, és a porból jött vissza, ezzel Leclerc 5,3 másodpercre növelte az előnyét. Vettel 1,2-re van mögötte.
A sportfelügyelők nem büntetik Kvjatot és Giovinazzit a korábbi ütközésük miatt.
A Mercedes pilótája simán tartja Verstappent (2,8 másodperces előnnyel), viszont Leclerc mögött már 16 másodperc a hátránya. Lehetséges, hogy ő így próbálja kihúzni egy kerékcserével, de így is hamarosan összejön egy bokszkiállásnyi különbség.
Vettel közben felzárkózott a gumikkal küzdő Hamiltonra, aki 6,3 másodpercre van Leclerc mögött.
A négyszeres világbajnok a 4-es kanyarnál, külső ívről, DRS-sel kerülte meg a Mercedest (ez nem sikerült Sainznak Verstappen ellen), és visszavette a 2. helyet az ötszörös világelsőtől. Hamilton láthatóan küzd a gumikkal.
A fiatal versenyző a pole pozícióból ugyan elrontotta a rajtot, de szorgosan visszazárkózott, átvette a vezetést, majd profitált az alternatív taktikán lévő Hamilton és Vettel csatározásából, így 7,5 másodpercre növelte az előnyét. Ezzel az elévágás lehetősége elveszett a többieknek, ha így marad, persze.
A Renault pilótája most ment ki az első és valószínűleg egyetlen kerékcseréjére, a végén már nagyon gyenge köröket futott, és kezdett útban lenni a 6. helyezett Hülkenbergnek is. Azausztrál versenyző a 12. helyre jött vissza.
Az ifjú Norris megelőzte a mezőny legrutinosabb tagját, Räikkönent, és átvette tőle a 7. helyet. Vettel közben lassan meglépett Hamiltontól, de a hátránya még mindig 8 másodperc Leclerc mögött.
Norris előzése után a mezőnyben mindenhol kisebb-nagyobb távolságok alakultak ki, valószínűleg mindenki kivár, hogy mi lesz a kerékcserék második hulláma során. Ez néhány körön belül egyébként is esedékes lehet.
Egy kisebb küzdelem azért így is akadt a mezőnyben, az új gumikon küzdő Ricciardo megelőzte Magnussent a 11. helyért. Ennek még lehet jelentősége a pontszerző helyek esetében.
Leclerc lendülete nem hagy alább, 8,7 másodperc körüli előnnyel vezeti a versenyt csapattársa, Vettel előtt. Közben Stroll visszavette a körét Verstappentől, érdekesség, hogy Verstappen megint próbált védekezni, ahogy tavaly Esteban Oconellen is tette, annak ütközés lett a vége.
Mindketten lágy gumikat kaptak, a Red Bullnál gond volt, 4,7 másodperc alatt végeztek csak, ez pont elég volt ahhoz, hogy Verstappen beragadjon Räikkönen mögé.
Az ifjú hollandvisszaszerezte a 6. helyet, ahova valószínűleg eredetileg is várták őt a kerékcsere előtt. Räikkönen a kör végén ki is ment a bokszba új lágy gumikért, pont a két Toro Rosso mögé ért vissza a 15. helyre.
Az ötszörös világbajnok most kapott közepes keverékű gumikat, erre Vettelnek reagálnia kellene, ha a Ferrari nem akarja, hogy a Mercedes ismét eléjük vágjon a bokszban.
Nem sokat hezitáltak most a Ferrarinál, de Hamilton így is lőtávolban maradt mögötte, pedig neki még lekörözötteket is előznie kellett a kivezető körén. Az ő abroncsai már melegek, így csata lesz a 2. helyért.
24 másodperc előnye volt Bottas előtt, új közepes szettet kapott, és visszaért a használt gumikon futó Mercedes elé. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:33.528-cal, ezzel most átmenetileg az övé a bónuszpont.
A 4-es kanyarban nagyon közel került a Ferrarihoz, de Vettel kőkeményen védte a helyét, és egyelőre megtartotta a 2. helyet.
A finn versenyzőt megint mozgó útakadálynak használták, de amikor Vettel megelőzte, kihívták kereket cserélni.
Hamilton ugyanott, a 4-es kanyarban támadta Vettelt, át is vette tőle a 2. helyet, majd Vettel autójának hátulja kitört, a német versenyző megpördült. Később, a hosszú egyenesben levált az első vezetőszárny is Vettel autójáról.
Az előnye 7,5 másodperc Hamilton előtt, Vettel a 9. helyre esett vissza a baleset és a bokszkiállás után. Hülkenberg és Ricciardo kemény csatát vív a 6. helyért.
Russell éppen visszavette tőle a körét a hátsó egyenesben, amikor egyszerűen levált a Ferrari első szárnya. A visszajátszások alapján nem látni, hogy valahol megsérült volna.
A német pilóta a két Renault-t is befoghatja, főleg, hogy Ricciardo az 1-es kanyarban nekiment Hülkenbergnek, és megsérült az első szárnya.
A Ferrari-pilótának könnyű préda volt korábbi csapattársa, aki használt gumikon és sérült első szárnnyal megy. A következő áldozat honfitársa, Hülkenberg lehet.
Hülkenberg megelőzése után Verstappen nyomába eredhet, a hátránya 26 másodperc 13 körrel a vége előtt. Ennyit aligha tud behozni a Red Bullon.
A Ferrari versenyzője 9,3 másodperccel halad Hamilton előtt, az övé a leggyorsabb kör is. Arra nincs lehetősége, hogy extra kerékcserével hajtson a leggyorsabb körre, ezt az élmezőnyből csak Hamilton és Verstappen próbálhatja meg, de a Red Bull pilótájának ez nagy kockázatot jelentene.
Rádión jelentette a hibát, és 2 másodpercet vesztett Hamiltonnal szemben, a különbség 8 másodperc alá csökkent. 10 kör van hátra.
A Ferrari pilótája már csak 5,1 másodperccel megy Hamilton előtt, gyorsan ki kellene találni valamit, hogy megtarthassa a vezetést.
Hamilton lőtávolban van, idő kérdése, hogy mikor előzi meg Hamilton. Francesco Cigarini oda sem néz, ő az a szerelő, akit Räikkönen tavaly itt elütött a bokszban.
Az energia-visszanyerő rendszer adhatta meg magát Leclerc autóján. A Ferrari pilótája kénytelen volt megadni magát, Hamilton átvette a vezetést.
Leclerc az előző körben 1:40.426-ot futott, Bottasnak is szóltak, hogy kapcsoljon rá, ő 1:35.317-et futott, a különbség 28 másodperc.
Azt mondták neki, hogy ezzel a tempóval megtarthatja a 2. helyet, de nem mondtak igazat neki a rádión, Bottas 1 kör alatt 8 másodpercet hozott rajta, és már csak 20 másodperc a hátránya. A 2. helyet is nehéz lesz megtartani.
Ha a Ferrari ennél jobb tempóra nem lesz képes, akkor Bottas simán megelőzi majd őt, és még az is lehet, hogy Verstappen is veszélyes lehet majd rá.
Az élen álló pilóta a leváltások miatt aggódik, de már 18 másodperccel vezet, így nem kell aggódnia. Bottas már bőven látótávolságon belül van Leclerc mögött.
A Ferrari pilótája sansztalan volt a célegyenesben, Verstappennek közben szóltak, hogy ő is utol fogja érni Leclerc-t.
Bő 3 körrel a leintés előtt mindkét Renault a bukótérben áll, külsérelmi nyom nincs rajtuk, valószínűleg egyszerre romlottak el vagy egyszerre fogyott el az üzemanyaguk.
A két Renault miatt beküldték a Safety Cart. Ha a biztonsági autó mögött intik le a mezőnyt, Leclerc a dobogón maradhat, ha nem, akkor még talán pontot sem kap majd.
A spanyol pilóta a második futamot sem fejezi be, a bokszban kiszállt az autójából. Lehetséges, hogy taktikai kiesésről vanszó, mert nem volt közel a pontszerző helyekhez.
A Safety Car csak az utolsó kör végén vonult le a pályáról, így az utolsó körökben Max Verstappennek már nem volt lehetősége, hogy megelőzze az erőforrással küzdő Charles Leclerc-t a 3. helyért, aki a leggyorsabb körért bónuszpontot kap. Bottas bejött a 2. helyen, Vettel csak az 5. lett a megpördülés és az első szárny hibája miatt. Norris, Räikkönen, Gasly, Albon és Pérez a pontszerzők további sorrendje.
Köszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk összefoglalóval és további hírekkel!