Kitalálni sem lehetne jobb helyszínt arra, hogy a négyhetes nyári szünet után folytatódjon a Forma-1-es szezon, a mezőny a mindenki által kedvelt Spa-Francorchampsban gyűlt össze, hogy nekivágjon az elsőnek a hátralevő kilenc versenyhétvégéből. Már a csütörtöki sajtónapon is volt történés bőven, a Mercedes Valtteri Bottas, a Renault pedig Esteban Ocon 2020-as szerződését jelentette be, az Alfa Romeónál pedig Marcus Ericsson tűnt fel, hogy adott esetben helyettesítse az izomhúzódást szenvedő Kimi Räikkönent. Erre az első szabadedzésen végül nem került sor, a 2007-es világbajnok 20 kört tett meg. A Red Bullon és a Toro Rossón kívül a Williamsnél is változott a felállás, de csak ideiglenesen, George Russell helyett a tartalékpilóta Nicholas Latifi vezetett az első tréningen.
A csapatok nagy elánnal kezdték meg az első 90 percet, utána azonban rögtön vissza is vettek, az installációs körök után bő húsz percet kellett várni az első mért időkre. A Mercedes halogatta a legtovább a pálya feltérképezését, amikor pedig megjelent a két Ezüstnyíl, az egyik rögtön rakoncátlankodni is kezdett. Mint kiderült,
Hamiltonnak a gázpedállal akadt gondja, egy ideig csak poroszkált a pályán, majd életre kelt az autója, a gázpedált azonban így is ki kellett rajta cserélni,
miután az ötszörös világbajnok visszatért a bokszba.
Amikor elkezdtek záporozni az idők, egy ideig Daniel Ricciardo vezetett lágy gumin, még Max Verstappen sem tudta őt megelőzni ugyanolyan keveréken. Mindez csak egy virtuális biztonsági autós fázis után jött össze neki,
Lance Stroll Racing Pointjáról ugyanis leszakadt a motorborítás a Kemmel egyenesben, ezzel közszemlére téve a Mercedes vadonatúj, hármas specifikációjú erőforrását.
Az első 40 percet (ennyi idő után kell a csapatoknak visszaadni az addig használt gumiszettet) Verstappen zárta az élen Ricciardo, Albon, Bottas, Leclerc és Hülkenberg előtt.
Ami a Ferrarikat illeti, a Belga Nagydíj esélyesének kikiáltott vörös autók eleinte nem villogtak, Leclerc jócskán lemaradva Verstappentől csak az ötödik, Sebastian Vettel pedig csupán a hetedik helyet foglalta el.
A szusszanás után az edzés második felére azonban begyújtotta a rakétákat a Scuderia, és óriásit javítva Vettel-Leclerc sorrendben átvette a vezetést egy-egy friss lágy szetten futott körrel.
A szintén javító Verstappen a harmadik helyen 9 tizedet kapott a némettől, a vele a tempót feltűnően jól tartó Alex Albon ennél közel egy tizeddel többet. Akiknek nem igazán akart összeállni az első szabadedzés, az a két Mercedes, különösen a 44-es rajtszámú,
Hamilton ugyanis a gázpedálcsere után sem tudott mért kört teljesíteni, mert alighogy a pályára hajtott, már mehetett is vissza a bokszba,
a csapat ugyanis elveszítette a telemetriai összeköttetést az autójával.
Az ötszörös világbajnok végül 25 perccel a tréning vége előtt tudott feliratkozni a tabellára egy tizedik hellyel, amit később hatodikra javított a közepes keveréken, a szintén a sárga Pirelliken köröző csapattársát azonban már nem tudta megelőzni.
A két Ezüstnyil 1,3 másodperccel maradt el Vetteltől, ami még úgy is sok, hogy eggyel keményebb keveréket használtak.
Ami a mezőny hátsóbb régióit illeti, az új első szárnnyal köröző Racing Pointok igen jól mentek, Lance Stroll a hetedik, Sergio Pérez a kilencedik helyen végzett, közéjük Daniel Ricciardo ékelődött be a Renault-val. A mindkét autójával a legújabb specifikációra visszaváltó Haas nem tündökölt, miként az Alfa Romeo sem, Latifi pedig úgy is gyorsabb volt Robert Kubicánál, hogy csak erre a szabadedzésre ugrott be.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.07.26. - 13:30Belgian Grand Prix - 1st Practice |
2024.07.26. - 17:00Belgian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.07.27. - 10:00Belgian Grand Prix - Sprint |
2024.07.27. - 10:00Belgian Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.07.27. - 12:30Belgian Grand Prix - Last Practice |
2024.07.27. - 16:00Belgian Grand Prix - Qualification |
2024.07.28. - 15:00Belgian Grand Prix - Race |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Noha matematikailag már a Német Nagydíjon beléptünk az idény második felébe, a csapatok hagyományosan a nyári szünetet tekintik félidőnek, ezért most, kilenc versennyel a vége előtt veselkednek neki az utolsó nagy hajrának. Spában a Ferrari lehet a favorit, hogy miért, arról szokásos előzetesünkben olvashatnak.
A Belga Nagydíj csütörtöki napján is volt már esemény bőven, a Mercedes bejelentette, hogy Valtteri Bottas megtarthatja az ülését a csapatban 2020-ra is, majd a Renault következett a megerősítéssel, hogy jövőre Esteban Ocon váltja Nico Hülkenberget.
Egy másik csütörtöki hír, hogy az Alfa Romeo behívta tartalékpilótáját, a korábban a csapatnál, az idén az IndyCarban versenyző Marcus Ericssont, mert Kimi Räikkönen meghúzott egy izmot a lábában, és kérdésessé vált a részvétele Belgiumban. Az első szabadedzésen a finn ül autóba, Ericsson azonban készenlétben áll arra az esetre, ha a 2007-es világbajnok nem bírná a terhelést.
A spái pálya különleges helyet foglal el Michael Schumacher karrierjében, a hétszeres világbajnok itt mutatkozott be a Forma-1-ben, itt szerezte első futamgyőzelmét, valamint utolsó vb-címét is itt biztosította be. Utóbbinak tegnap volt a 15 éves évfordulója, 1992-es első sikere pedig pont a mai napra esett.
Természetesen csak az első szabadedzésre, George Russell helyét a tartalékpilóta Nicholas Latifi vette át.
Errefelé nem mindig a napsütés a jellemző, most azonban ez fogadja a mezőnyt, a levegő hőmérséklete ugyanakkor mindössze 18, a pályáé 25 fok.
Megszokhattuk már a Red Bull versenyzőjétől, hogy a leginkább hazainak mondható futamára (édesanyja holland) egyedi festésű sisakkal készül, most sincs ez másképp, íme az új dizájn:
Verstappen rögtön üdvözli szurkolóit, elsőként hajtott pályára a mezőnyből a holland, őt Sainz követte a McLarennel.
A Pirelli a C1-es, C2-es és C3-as gumikat hozta Spába, azaz a skála keményebbik végéről választott, alább azt is megnézhetik, hogy melyik abroncsból ki mennyit tárazott be a hétvégére.
Az Ezüstnyilakon kívül mindenki gyorsan megtett egy installációs kört, Lando Norris pedig már egy gyorskört is megkezdett.
Tíz versenyző autójában is új erőforrás dohog a hétvégén, mi több, új fejlesztésű is. A Mercedes itt veti be harmadik, várhatóan egyben idei utolsó fejlesztési csomagját, a gyári istálló autói mellett a két Racing Point és a két Williams is megkapta azt. Lewis Hamilton motorerőben nagyon minimális előrelépésre számít csak. Emellett a Honda is új fejlesztéssel készült, nekik ez már a negyedik specifikációjuk az idén, egyelőre csak Albon és Kvjat autójába szerelik be azt, várhatóan jelentős mennyiségű büntetést kap a két pilóta. Harmadik gyártóként a Renault is újít, mindkét gyári autóba és Carlos Sainz McLarenjébe is új fejlesztésű belső égésű motor kerül, mindhármukra 5-5 rajthelyes hátrasorolás vár. Egyedüliként tehát a Ferrari az, amely nem hozott új motort Belgiumba, az olaszok vélhetően hazai versenyükre tartogatják azt.
Valószínűleg a bokszutcán áthajtva egy második installációs kört kezdett csak meg a McLaren újonca, aki azzal sokkolta rajongóit a hét elején, hogy megmutatta, rögzítőben van a bal lába egy ízületi gyulladás miatt.
Kicsit több fekete került az autóra, nem jelentős a változás, de nem is kicsi. Egyelőre mindenki a bokszban ücsörög.
A közepes keveréken hajtott ki a McLaren pilótája, de továbbra is mérőkeretek vannak az autóján, ezért ha teljesít is mért kört, az nem lesz a legreprezentatívabb.
Viszont Bottas és Hamilton megjelent a Mercedesszel, hogy megtegye az installációs körét. Latfifi van még rajtuk kívül a pályán jelenleg.
Csak gurul a pályán a Mercedes, Hamilton közli, hogy nincs erő a motorban, a mérnöke azt mondta, jöjjön be a bokszba, ha tud. Közben Bottasnak volt egy meleg pillanata a kivezető körén, keresztbe állt a 11-es kanyarban.
Egyszer csak visszatért belé az élet, úgyhogy az ötszörös világbajnok normál tempóban bejött a bokszba. Bottas eközben 2:04-es körrel iratkozott fel a tabellára, majd 1:47.535-re javított a közepes keveréken. Mögötte Latifi tanyázik 1:50.844-gyel lágy gumin.
Előbb Kubica, majd Kvjat is keresztbe állt az egyes kanyarból kifelé, de mindketten folytatni tudták. Közben Stroll 1:47.444-gyel átvette a vezetést közepes keveréken, Tavaly Sebastian Vettel végzett az első helyen az első szabadedzésen 1:44.358-cal.
Lágy gumin 1:46.790-et ment az ausztrál, mögé Leclerc jött be 1:47.111-gyel, szintén a pios oldalfalú Pirellin.
Noha lágy gumin volt, a holland 257 ezreddel elmaradt a Renault-tól és bejött másodiknak. Már csak Hamiltonnak nincs mért köre, csapattársa, Bottas az ötödik, Vettel csak a tizenegyedik. Giovinazzi elfékezte az utolsó sikánt és kifutott a bukótérbe.
A Mercedes megerősítette, hogy kicserélik a gázpedált az ötszörös világbajnok Mercedesében.
Lance Stroll Racing Pointjáról leszakadt a motorborítás a Kemmel egyenesben, beterítve törmelékkel az aszfaltcsíkot. Mindenkinek lassítania kell.
Eltakarították a törmelékdarabokat, újra lehet nyomni a gázt.
1:45.803-mal letaszította Ricciardót az első helyről a holland, Bottas pedig 1:47.047-tel feljött a harmadik helyre. A Ferrarinál egyelőre szenvednek, Leclerc elfékezte az első kanyart, 1.3 másodpercre Verstappentől az ötödik helyen áll, Vettel csak a tizenharmadik.
Eddig tartott a gázpedálcsere, a jelek szerint minden rendben a Mercedesszel. Albon is megérkezett az elejébe, a harmadik helyre jött fel lágy gumin, 1,1 másodpercre van a csapattársától. Leclerc közben elfékezte az utolsó sikánt is két egymást követő körben, a rádióban arra panaszkodik, hogy teljesen elfogytak a gumijai.
A tizenharmadik helyről mondjuk nem volt nehéz, de így is csak a hetedik a négyszeres világbajnok 1:47.238-cal.
Az első 40 perc után a csapatoknak vissza kell adnia az addig használt keveréket, úgyhogy mindenki bejött a bokszba, Hamilton egyelőre nem tudott mért kört futni, idő nélkül egyelőre az utolsó helyen áll. Az élmezőnyben Verstappen, Ricciardo, Albon, Bottas, Leclerc, Hülkenberg a sorrend.
Carlos Sainz törte meg a csendet, friss lágy keveréken hajtott ki a McLaren spanyolja.
1:46.557-re javított a spanyol, ezzel 754 ezreddel jött fel Verstappen mögé. Közben Ricciardo, Albon és Gasly is kihajtott a bokszból.
Az imént hajtott ki a pályára az ötszörös világbajnok, akinek 35 perccel az edzés vége előtt továbbra sem szerepel mért kör a neve mellett. Egyre többen jelennek meg a rövidke pihenő után.
Ő és Ricciardo is javított lágy gumin, az ausztrál még lila utolsó szektort is repesztett. Az immár második helyezett Albon 1:46.084-gyel 281 ezredre van a csapattársától, mögötte Ricciardo következik 1:46.426-tal.
Egyelőre nagyon nem akar összeállni az első szabadedzés az ötszörös világbajnoknak, aki továbbra sem tudott mért kört menni, mivel a csapat elvesztette a telemetriai összeköttetést az autóval, így elővigyázatosságból visszahívták pilótájukat a bokszba.
Végre villantottak valamit a vörösök abból, amit előzetesen várni lehetett tőlük, előbb Leclerc állt az élre, de egyből jött Vettel és letaszította onnan. A német ideje 1:44.574, ami csak hajszállal marad el a tavalyi első szabadedzésen futott körénél. Leclerc hátránya 214 ezred, de így is 8 tizedre van a közben Verstappen átugró Albon idejétől.
A közepes keveréken újra a pályán a Mercedes világbajnoka, nézzük, ezúttal összejön-e neki egy gyorskör.
Nem volt tiszta köre, sokat csúszkált, a Stavelot előtt pedig majdnem nekiment Verstappennek, aki az ideális íven poroszkálva nem figyelt rá. Hamilton hátránya 2,5 másodperc Vettel mögött. Bottas javított közben, szintén közepesen az ötödik helyen áll 1:45.882-vel.
A francia gyorskörön érkezett a pálya leghíresebb kanyarjába, Vettel azonban nem figyelt rá, a Haas pilótájának el kellett emelnie a lábát a gázról, amit nem éppen irodalmi stílusban kommentált a rádióban.
Második gyorsköre már jobban sikerült, 1:45.973-mal közvetlenül Bottas mögé zárkózott, 91 ezredre van csapattárástól, 1,4 másodpercre az élen álló Vetteltől.
Természetesen messzemenő következtetéseket még nem lehet levonni egy szabadedzés alapján, az azonban biztató lehet Albonnak, hogy kevesebb, mint egy tizedre van az őt időközben visszaelőző Verstappentől. Gasly egyelőre a jelek szerint viszont nem vette fel a tempót, több mint 3 tizedre van Kvjattól a 18. helyen.
Túl melegek a gumijai, így jelenleg azok hűtésével van elfoglalva ahelyett, hogy gyorskört futna. Jelenleg csak ő és Bottas van kint a pályán.
Mérnöke azt mondta neki, ha még van mit tanulnia, maradjon a pályán, ha nincs, akkor megnézhetnék az egyensúlyt kevesebb üzemanyaggal is. Hamilton ebben a pillanatban visszatért a bokszba.
Legalábbis, ami a mezőny nagy részét illeti, mert bár sokan köröznek, új gumin senki nincs kint.
Igyekeznek kihasználni az időt a csapatok, mindenki köröz, javítani azonban a jelek szerint senki nem fog.
Ennyi volt a Belga Nagydíj első szabadedzése, Vettel végzett az élen Leclerc, Verstappen, Albon, Bottas és Hamilton előtt. A topcsapatok utáni első helyet Lance Stroll foglalja el, mögötte Ricciardo, Pérez, Sainz az első tíz további sorrendje. Köszönjük a figyelmet, délután 15 óra előtt tíz perccel jelentkezünk a második szabadedzéssel, hamarosan pedig az első tréning szöveges összefoglalójával. Viszontlátásra!