Izgalmas időmérő edzésre volt kilátás a harmadik szabadedzés eredménye alapján a texasi Austinban, potenciálisan öt pilóta, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Charles Leclerc és Max Verstappen szállhatott eséllyel harcba az első rajtkockáért. Hogy ez a szám nem négy volt, az a Ferrari szerelőinek köszönhető, akik sikeresen kicserélték a motort Leclerc autójában a harmadik szabadedzésen fellépő olajszivárgás után. A vörösök egy korábban már használt erőforrást tettek be a monacói versenygépébe, így Leclerc büntetés nélkül megúszta az esetet.
Az időmérő kifogástalan időben, 20 fokos levegő és 26 fokos pályahőmérsklet mellett kezdődött,
a Q1-et pedig az a Lando Norris zárta az élen, aki pályafutása során először végzett az első helyen hivatalos edzésen.
Mindez persze nem a McLaren hirtelen feltámadásának, hanem a javuló pályának volt köszönhető, az utolsó mért körök előtt az aktuálisan az első hét helyen álló pilóta ugyanis már nem jött ki, mivel biztonságban érezte magát a kieséstől. Norris mögött Lewis Hamilton és Verstappen végzett, miközben Charles Leclerc-nek némileg aggódnia kellett, csak a 12. helyen zárt, kevesebb mint 3 tizedre az első kieső időtől. Az időmérőtől az első szakasz végén Antonio Giovinazzi, Kimi Räikkönen, George Russell, Sergio Pérez és Robert Kubica búcsúzott.
A Q2-ben szokás szerint kezdtek komolyra fordulni a dolgok, az eseményeket ráadásul fűszerezte, hogy a Mercedesek, a Ferrarik és Verstappen közepes gumin hajtott ki, miközben Albonnal nem kockáztatott a Red Bull. Az első körök után Hamilton állt az élen 75 ezreddel Verstappen előtt, de Bottas, Leclerc és Vettel is 16 századon belül volt.
A hajrára a Ferrarik kockáztattak, új közepeseken jöttek ki, miközben a két Mercedes és Verstappen lágyakat kapott,
hogy ha esetleg veszélyben lenne a továbbjutás, azokon biztosan javíthasson. Végül a második mért körüket az említett hármassal ellentétben befejező Ferrarik zárták az élen a Q2-t Leclerc-Vettel sorrendben, mögéjük a lágyakon csak egy mért kört futó Albon jött be Hamilton, Verstappen és Bottas előtt.
A hétvége előtt a sajtóban már összekapó Verstappen és Hamilton kis híján a pályán is megtalálta egymást a második szakasz végén,
a holland az utolsó előtti kanyarban próbált meg bevetődni a Kvjatot előző Mercedes mellé, aminek majdnem hatalmas csattanás lett a vége, Verstappen kénytelen volt lemenekülni a bukótérbe.
A Q3-ban jött a tűzijáték, a rajtsorrend pedig már az első mért körök után kialakult, Valtteri Bottas állt az élre körrekordot jelentő 1:32.029-es idővel, mögé Vettel jött be 12 ezredes lemaradással, majd Verstappen 162 ezredes hátránnyal. A lehűlő pályán Bottas és Vettel nem tudott javítani, Verstappen azonban nagyot hajrázott és feljött 67 ezredre, de maradt a harmadik. Hátrébb Leclerc is javított, mindössze 108 ezerdet kapott Bottastól, de azzal is csak a negyedik lett a már 3 tizedet összeszedő Hamilton és a fél másodperces lemaradásban levő, az utolsó idejét pályaelhagyás miatt elveszítő Albon előtt. A további sorrend Sainz, Norris, Ricciardo és Gasly volt a Q3-ban. Valtteri Bottas ötödik pole-ját szerezte az idén, a Ferrari pedig a Magyar Nagydíj óta először nem került be az első sorba. A topcsapatok versenyzői Albon kivételével a közepes gumin rajtolnak.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.07.19. - 13:30Hungarian Grand Prix - 1st Practice |
2024.07.19. - 17:00Hungarian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.07.20. - 12:30Hungarian Grand Prix - Last Practice |
2024.07.20. - 16:00Hungarian Grand Prix - Qualification |
2024.07.21. - 15:00Hungarian Grand Prix - Race |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! 10 perc, és zöldre vált a lámpa a bokszutca végén. Hogy ki lesz a pole pozícióban, azt most még lehetetlen megmondani, a 3. szabadedzésen mindenesetre Max Verstappen zárt az első helyen, így a legjobb előjelekkel ő várhatja az előttünk álló bő egy órát.
Alighanem a legfontosabb hír az időmérő előtt, hogy a 3. szabadedzés elején füstölgő autóval leparkoló Leclerc megúszta büntetés nélkül a műszaki hibát. A Ferrari megerősítette, hogy olajszivárgás miatt kellett kihagynia lényegében a teljes utolsó gyakorlást a monacóinak, aki új motort is kap, de egy korábbi erőforrást szerelnek az autójába, így megússza a hátrasorolást. Ezzel együtt valamekkora hátránya lesz a cseréből Leclerc-nek, a korábbi motorja ugyanis minden bizonnyal már használtabb annál, mint amivel eredetileg ment volna, ami a teljesítményben is megmutatkozik.
Leclerc lerobbanásától eltekintve is volt mit nézni az utolsó tréningen, íme az F1 által összeállított klip a 3. szabadedzésről:
A Ferrarinál gyors munkát végeztek, a monacói a Q1 elejétől részt vehet a küzdelemben, miután motort kellett cserélni az SF90-esben.
A szabadedzések alapján annyival lassabb a közepes keverék a lágynál (körönként nagyjából 1 másodperccel), hogy nem valószínű, hogy a topcsapatok pilótái közül bárki is megpróbálna majd azzal bejutni a Q3-ba. A Pirelli egyébként a C4-es, a C3-as és a C2-es keveréket hozta ide.
Elindult a 18 perces Q1, Robert Kubica az első pilóta a pályán, őt George Russell követte.
20 fokos a levegő, 27 fokos az aszfalt hőmérséklete, és mivel helyi idő szerint 16 óra múlt, ez csak csökkeni fog, ahogy közeledik az időmérő vége.
Miután kihagyta a teljes harmadik edzést, minden pályán töltött perc jól jön neki. Közben Kubica 1:38.302-vel megfutotta az első időt, de Russell 1:37.386-tal azonnal gyorsabb volt nála.
Nem meglepő módon azonnal az élre állt a Ferrari egy 1:34.696-os körrel, mögötte a két Toro Rosso és két Alfa Romeo áll jelenleg.
Az egyes kanyar féktávján blokkolta a jobb elsőt egy huplin, sokba is került neki, így ezt a gyorskört félbeszakította. Közben Sainz vette át a vezetést 1:33.916-tal, mögötte Albon és az idején azóta javító Leclerc következik.
367 ezreddel volt jobb Sainznál, 1:33.549 az új etalon a hollandtól.
Nem sokkal, mindössze 95 ezreddel verte meg Verstappen idejét és autózott egy 1:33.454-es időt. Vettelnek is sikerült összeraknia egy kört, 1:33.766-tal a negyedik helyre jött be Hamilton, Verstappen és Bottas mögé.
Autózott egy leggyorsabb első szektort, a 8-as, 9-es kombinációban azonban rontott és be sem fejezte a körét. A pálya még javulhat, lemaradása pedig több mint 5 tized Hamilton mögött, vélhetően ki fog még jönni a Q1-ben.
Csak a két Williamst és Pérez Racing Pointját előzte meg Givoinazzi és Räikkönen. Nagy csata lesz a továbbjutó helyekért, Zak Brown szerint 34 közepi idő kell a Q2-höz, eszerint még a 8. helyezett Gasly sincs biztonságban.
Érdekes, hogy már mindenki visszatért a bokszba, a 7. helyezett Leclerc-től lefelé pedig már vissza is mentek a pályára új gumin, eközben Hamilton még ugyanazzal a szettjével köröz, és bár javítani már nincs esélye a kopott gumin, továbbra is próbálgatja a pályát. Valószínűleg úgy érzi, még tanulhat pár dolgot a Q2 előtt.
A McLaren újonca a javuló pályának is köszönhetően remek kört rakott össze és 1:33.353-as körrel 1 tizeddel megelőzte Hamiltont, de nem csak ő jött nagyon előre, Gasly lett ugyanis a negyedik. Ami a kieső helyeket illeti, Giovinazzi lett az első, aki nem jutott tovább, őt Räikkönen, Russell, Pérez és Kubica követi. Leclerc is meleg helyzetben volt, csak a 12. lett.
Több furcsa helyezést is láthatunk, ezek leginkább annak köszönhetők, hogy az utolsó roham előtt az első hét helyen álló pilóta nem futott mért kört a végén, többen így előre tudtak jönni a javuló tapadási viszonyok miatt.
Egy perc már le is pörgött a 15-ből, egyelőre azonban mindenki a garázsban várakozik.
A két Mercedes, a két Ferrari és Verstappen is a sárga oldalfalú Pirellin jöttek ki, ami kissé meglepő, az pedig még inkább az lenne, ha tovább tudnának jutni a közepes keveréken.
1:33.045-öt ment közepesen a Mercedes világbajnoka, mögé Bottas jött be 115 ezreddel, majd Leclerc 143 ezreddel, a negyedik helyre pedig Vettel 153 ezreddel lemaradva. Utánuk már lágyon Sainz, Gasly és Norris a további sorrend.
Ez nem meglepő, hiszen a topcsapatok közül egyedüliként ő lágy gumin van, ennek tükrében 1:32.898-as ideje nem is annyira jó, mivel csak 147 ezreddele előzte meg vele Hamiltont. Verstappen közben elválasztotta a két Mercedest közepesen, 75 ezreddel jött be Hamilton mögé.
Ricciardo csak a 12., Hülkenberg csak a 14. helyen áll a Q2 hajrája előtt, de ha a Q1-hez hasonló mértékű javításokat látunk nemsokára, akkor még semmi sincs veszve a franciáknak.
A két Mercedes és a két Red Bull lágy gumin jött ki, hogy ha esetleg veszélyben lenne a továbbjutásuk, be tudják fejezni a kört a lágyabb keveréken. A két Ferrari azonban új közepeseket tetetett fel, így ők már mindenképpen közepesen rajtolnak, kérdés, hogy be tudnak-e jutni velük a Q3-ba.
Mindketten javítottak közepes gumin, Leclerc 1:32.760-as körrel zárt az élen, Vettel 22 ezreddel mögötte. A két Mercedes és Verstappen befejezte a körét, de direkt nem javítottak, hogy közepes keveréken rajtolhassanak. A kiesők sorrendben: Hülkenberg, Magnussen, Kvjat, Stroll és Grosjean.
Íme a Q2 teljes végeredménye:
Élőben nem lehetett látni, de utólag visszajátszották, ahogy az utolsó előtti kanyarban Kvjat el akarta engedni Hamiltont, aki be is ment a Toro Rosso mellé, de érkezett Verstappen, aki Hamiltont kezdte volan előzni, és kis híján megtorpedózta a Mercedest. A hollandnak le kellett vágnia a kanyart, majd káromkodva szitkozódott a rádióban. A felügyelők feljegyezték az esetet.
A felügyelők úgy döntöttek, hogy nem történt semmi rendkívüli, így nincs értelme tovább foglalkozni Verstappen és Hamilton majdnem balesetével. Közben elkezdődött a Q3, a két Red Bullon és Ricciardón kívül már mindenki kint.
Na nem az eredménytáblázaton, hanem a pályán, először Hamilton, majd Bottas, utána Vettel és Leclerc, végül pedig Verstappen és Albon teljesíti az első gyorskörét.
Előhúzott egy 1:32.029-es kört a tarsolyából a finn, ami gyorsabb Hamilton tavalyi pole pozíciójánál, így egyben körrekord is. Mögötte Vettel következik mindössze 12 ezreddel lemaradva, majd a két nagyot is hibázó Verstappen 162 ezredes hátránnyal. A hollandot Leclerc, Hamilton, Albon, Sainz, Norris, Gasly és az egyelőre mért kör nélkül álló Ricciardo követi.
Míg a másik kilenc versenyző második mért körére készült a bokszban, az ausztrál elhasználta egyetlen megmaradt lágy szettjét és 1:33.488-as körrel bejött a nyolcadik helyre.
Verstappen, Albon, Vettel, Leclerc, Hamilton, Bottas sorrendben fognak áthaladni a célvonalon a topcsapatok pilótái.
Vélhetően a lehűlő aszfalt miatt érdekes módon csak Leclerc és Verstappen tudott javítani a topcsapatok pilótái közül, Bottas így megtartotta az első helyet, mellőle Vettel, a harmadik helyről az egyes kanyart ismét elrontó Verstappen, a negyedikről Leclerc, az ötödikről Hamilton, a hatodikról Albon indulhat. Az ötszörös világbajnok be sem fejezte a mért körét, mi azonban befejezzük élő közvetítésünket, hamarosan jelentkezünk az időmérő edzés szöveges összefoglalójával, a viszontlátásra!