Verstappen elképesztő csatában legyőzte Hamiltont és újra vezeti a vb-t
2021. szeptember 05. 14:40
Első hazai versenyén Max Verstappen győzelemmel örvendeztette meg a kilátogató (többségében) holland szurkolókat, ennek köszönhetően újra élre állt a világbajnokságban a mögötte befutó Lewis Hamiltont megelőzve. A címvédő a futam bizonyos szakaszain előzést szimatolhatott, de nem jutott el támadásig, és végül a Mercedes helytelennek látszó stratégiai döntése miatt messze lemaradt a Red Bulltól.
A rajtnál simán megtartotta a vezetést Verstappen, és mögötte sem változott a sorrend, azaz Hamilton, Bottas, Pierre Gasly, a Ferrarik követték, az első jelentősebb változás az volt, hogy az Alpine versenyzői megelőzték a Sainz elleni csatában vesztő Antonio Giovinazzit, illetve Fernando Alonso szemfülesen lehagyta csapattársát, Esteban Ocont is.
A tömörödésben elmaradtak a balesetek, bár Mick Schumacher autója a mezőny végén megsérülhetett, mert beállt a bokszba egy hosszabb kiállásra. Rajta kívül Sergio Pérez is pórul járt egy elfékezéssel, a bokszutcából induló mexikóinak már 8 kör után le kellett vetnie a kemény keveréket, nem tudott hosszú első etapot menni.
Hamar kiderült, hogy az első etapban kivárásra játszanak a csapatok, nem akarták szétgyilkolni a gumikat a komoly terhelést adó kanyarokban.
Hamilton 3 másodperces távolságból követte Verstappent, őt pedig szintén ugyanennyivel Bottas. Ez idő tájt előzni csak Pérez előzte meg a mezőny végén Nyikita Mazepint, illetve Nicholas Latifi egy szép manőverrel elment a koronavírusos Kimi Räikkönen helyére beugró Robert Kubica mellett a balos döntött kanyarban. A 19. körben aztán a felzárkózó Pérez őt is lehagyta.
Bottas baja idővel láthatóan meggyűlt a kopással, mégsem őt hívták be először kerékcserére a vezető trióból, hanem Hamiltont. Erre a 20. körben került sor, s mivel nem kemény, hanem közepes keménységű abroncsokat raktak fel neki, világossá vált, hogy az előzetesen várt egy helyett kétszer fog kiállni. A Red Bull gyorsan lépett és másolta a stratégiát; Verstappen előnye lehetővé tette, hogy Hamilton előtt maradjon, az 1. helyet ugyanakkor elvesztette, az Bottasé lett.
A holland a 30. körre érte utol a másik Mercedest, addigra mindkettejükkel tudatták már, hogy milyen fontos csata következik:
Verstappennek mielőbb előznie kellett, mert Hamilton már alig 1 másodpercre megközelítette, míg Bottas csapattársa sikeréért küzdött.
A Red Bull a 31. körben a célegyenesben visszavette a vezetést, de előnye elfogyott Hamiltonnal szemben, aki elől természetesen azonnal félrehúzódott Bottas.
Verstappen kicsit ismét elszakadt riválisától, és ahogy várni lehetett, Hamiltont ismét kihívták kerékcserére, a 39. körben. Ez viszont öngólnak bizonyult: a jelek szerint túl hosszúra nyújtották az utolsó etapját a közepes keveréken, a bokszkiállással ismét azonnal lépő Red Bull kényelmesebb helyzetbe került azáltal, hogy Verstappen a tartósabb kemény abroncsot kapta meg.
Hamilton hamar gyanította, hogy nem áll jól a szénája, kételkedett benne, hogy kibírják a célig a gumik.
Ennek ellenére sokáig lőtávolban maradt Verstappentől, egy ponton 2 másodperc alá csökkentette hátrányát, és csak az utolsó körökben dőlt el, hogy nem lesz esélye támadni a győzelemért.
A 4. helyen az egész hétvégén remeklő Gasly végzett Charles Leclerc-t megelőzve, az üldözőbolyban sokáig csendesen zajlottak az események. Újabb értékes pontokkal gazdagodott Fernando Alonso 6. és Esteban Ocon 9. helyével az Alpine, valamint
az időmérős blama után Péreznek sikerült négy pontot megmentenie,
a táv második felében többeket megelőzött, utoljára a McLareneket és Ocont. Lando Norrisszal csatázva egymáshoz is értek az autók. Alonso a futam végén előzte meg Sainz Ferrariját és vette át a 6. helyet.
A Holland Nagydíjat ketten fejezték be idő előtt. Az első kieső Mazepin volt, nem sokkal a táv fele után műszaki hibával fordult be a garázsba, a Sky információi szerint a hidraulika romlott el. Nem sokkal utána pedig Cunoda Juki Alpha Taurija hibásodott meg. George Russell bokszutcai gyorshajtás miatt 5 másodperces büntetést kapott, de ez nem befolyásolta a pontszerző eredményeket. Majdnem a falban kötött ki Sebastian Vettel, de a 3-as kanyarban sikerült megfognia a megpördülő autóját.
A végén extra izgalmat adott Bottas malőrje, hogy egy ingyen kerékcserével megfutotta a leggyorsabb kört: addig az Hamiltoné volt, de hiába kérték lassításra, nem tette meg eléggé, így átmenetileg elvette csapattársától az ezért járó 1 pontot. A címvédő szerencséjére még pont volt annyi idő, hogy korrigáljon, őt is behívták friss gumiért, amiken az utolsó körben visszaszerezte a leggyorsabb kört.
A bajnokság már a jövő héten folytatódik, Monzába látogat a mezőny.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Holland Nagydíj! A futamot a hazai szurkolók kedvence, Max Verstappen kezdheti meg a pole pozícióból, mellőle pedig legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton indulhat. A hétvége eddigi eseményeiről az alábbi linkekre kattintva olvashat.
Mindkét autót kivették a parc ferméből, hogy változtassanak a beállításokon. A kanadai pilóta esetében a tegnapi baleset és az azzal járó váltócsere, míg a Red Bull versenyzőjénél az elrontott időmérő, valamint az erőforráscsere indokolta a döntést.
Egész hétvégén kiváló az atmoszféra Zandvoortban, és ez a mai napra sem változott meg, sőt. Amikor Verstappen kihajtott a bokszból, óriási üdvrivalgás fogadta a hazaiak kedvencét, el lehet képzelni, hogy mi lesz, ha megnyeri a futamot.
Elképesztően szűk a bokszutca, az eddigi legszűkebb melbourne-inél is egy méterrel kevesebb hely áll a szerelők, illetve az autók rendelkezésére. Éppen ezért az FIA a futam előtt kiadott egy direktívát, amiben egyértelművé teszik, hogy aki feltartja a gyors sávban közlekedőt, vagy megakadályoz valakit abban, hogy visszatérjen oda, az büntetésre számíthat. Ez főleg a biztonsági autós fázisokban lehet érdekes, illetve akkor, ha valamelyik istálló gyors egymásutánban akarja végrehajtani a kerékcserét a két versenyzőnél.
Az olasz gumigyártó szerint lágyról kemény gumikra váltva lehet a leggyorsabban teljesíteni a versenytávot. Ezt követi a közepes-kemény, majd a lágy-közepes-lágy verzió. Ezzel együtt hozzá kell tenni, hogy a jó eséllyel pályára kerülő safety car felboríthatja a csapatok előzetes terveit.
Persze nem gyökeresen, hiszen mindhárom pilóta egy-egy új kemény, illetve közepes, valamint három használt lágy szettet őrzött meg a futamra. A holland versenyző azonban utóbbiből egy negyedik garnitúrával is rendelkezik, míg Hamiltonnak és Bottasnak egy-egy használt közepese van pluszban.
A "narancsseregről" gyakorlatilag egész hétvégén áradoztak, tegnap még Verstappen legnagyobb ellenfele, Hamilton is köszönetet mondott a hazai drukkereknek. Most az Alfa Romeo méltatta a jelenlévőket.
Ez tehát egy minijubileum lesz a holland pilóta számára. Korábban, amikor a mezőny éléről rajtolt, hat alkalommal sikerült futamgyőzelemre váltania az esélyt.
Pár perc múlva tehát elrajtol a Holland Nagydíj. Az első tízen kívül a két Aston Martin, Cunoda és Schumacher rajtol a lágyakon, Pérez a keményeken kezdi a futamot, a többiek pedig közepeseken vannak.
Simán eljött a mezőny, Verstappen máris kezd elnyúlni. Alonso megelőzte Ocont, Giovinazzi több helyet vesztett.
Máris nagy külöbségek alakultak ki a mezőny tagjai között. A holland pilóta 1,7 másodperccel vezet, de Hamilton előnye is közel 1 másodperc Bottasszal szemben.
Mindezt a kettővel mögötte autózó Russell jelentette. Eközben Verstappen előnye már 2 másodpercre nőtt, mint ahogyan Hamilton és Bottas között is ennyi a különbség.
A lassításokon lehetett látni, hogy több éles küzdelem is zajlott. Giovinazzit Sainz leszorította, majd az olasz pilóta nekiment Alonsónak, és hátul a két Haas is csatázott, amiből Mazepin került ki győztesen.
A német pilóta autója megsérülhetett, ugyanis nemcsak Pérez, hanem már Latifi is megelőzte, a kiállása pedig sokáig tartott, hátránya 40 másodperc.
Ocon megtámadta Alonsót, ám a spanyol pilóta egyelőre nem adta meg magát. Verstappen előnye tovább nőtt, most már több mint 2 és fél másodperc.
A francia pilóta szerint gyorsabb, mint csapattársa, aki feltartja őt. Tény, hogy Alonso előtt Sainz előnye már 3,4 másodperc.
Csupán annyit közöltek vele, hogy hosszú távú játékot játszanak. A finn pióta hátránya már több mint 6 másodperc, de Hamilton lemaradása is 3 fölé nőtt. A brit pilótának hátrányt jelenthet, hogy a második szabadedzésen nem futott versenyszimulációt.
A mexikói pilóta ráadásul a keményeken rajtolt. Jelenleg viszont 20 másodperc a lemaradása az előtte lévő Latifihez képest.
A brit pilóta gyorsabb volt az előző körében Verstappennél, akinek azt jelentették, hogy ellenfelét átállíthatják két kiállásra. Verstappen előnye jelenleg 2,9 másodperc.
A négyszeres világbajnok vélhetően így két kiálláson lesz, bár kemény abroncsokat kapott. Hamilton minimálisan közeledett Verstappenre.
A McLaren pilótájának szóltak, hogy a két autóval mögötte autózó Vettel kiállt. A wokingiak nyilvánvalóan az elévágástól tartanak, ami indokolt, ugyanis a két versenyző közötti különbség kevesebb mint 20 másodperc.
Nem nagyon, de hátránya 1,5 másodpercre nőtt, így már nem követelheti a csapattól a helycserét. Norrist közben türelemre intik, és közlik vele, hogy még mindig a B-terven gondolkoznak.
A holland pilóta 3,4 másodperccel vezet Hamilton előtt, akinek előnye viszont már 6,3 másodpercre nőtt Bottasszal szemben. A finn pilóta vagy spórol, vagy elfogytak az abroncsai.
Igaz, még így is csak a 17. helyet foglalja el, miután megelőzte Mazepint. A mezőnyben egyébként csak Stroll van DRS-távolságon belül az előtte autózóhoz, ebben az esetben Russellhez képest.
Egyelőre viszont csak üldözni tudja, hiszen a pályán nincsen sok előzési lehetőség.
Mérnöke az imént közölte vele, hogy nem kell az élen állókkal tartania a tempót. Ezt nem is teszi meg, bár legutóbbi körében csak minimálisan maradt el tőlük.
Legalább három részre, ugyanis Hamilton és Gasly között már 17 másodperc a különbség, míg Sainz előnye Alonsóval szemben már szintén nagyobb 10 másodpercnél. Sőt, Schumacher még mindig 45 másodperces lemaradásban van mindenkihez képest.
Már másodszor válaszol úgy Bonningtonnak, hogy ismételje meg, amit mondott. Hozzátette, a jelenlegi gumikon a határon van, bár ez nála sok mindent jelenthet.
Ezúttal viszont tényleg jogosan panaszkodott, ugyanis a 20. körben kiállt a bokszba. Ráadásul a kerékcsere 3,4 másodpercig tartott, ugyanis a jobb elsővel adódtak problémák.
A Red Bull kiállása 2,7 másodpercig tartott, és a holland versenyző riválisához hasonlóan közepeseket kapott. Ez alapján elképzelhető, hogy mindketten két kiállásra készülnek. Jelenleg Bottas vezet Verstappen és Hamilton előtt.
Jelenleg 9 másodperccel vezet Verstappen előtt, aki viszont utol fogja érni, ha nem áll ki. Figyelembe véve, hogy milyen nehéz előzni ezen a pályán, elképzelhető, hogy a Mercedes arra játszik, hogy csapattársa segítségével Hamilton utolérje riválisát.
A holland pilóta hátránya 7 másodpercre csökkent. Csapattársa közben feljött a 14. helyre Cunoda megelőzésével.
A francia pilóta szintén közepeseket kapott. Ezzel a Ferrarik biztosan nem fogják tudni őt megelőzni az elévágás segítségével.
A finn pilóta már nagyon szenved ezekkel az abroncsokkal, de mondta, hogy feltételezi, hogy pár körig kint kell maradnia. Hamilton eközben 1,2 másodpercre csökkentette lemaradását Verstappennel szemben.
Ezt versenymérnöke jelentette neki. A holland pilóta 1,2 másodperccel volt gyorsabb az előző körben Bottasnál, lemaradása pedig 2 másodperc alá csökkent. Ugyanakkor Zandvoortban kifejezetten nehéz az előzés.
A francia pilóta a külső íven ment el a használt gumikon autózó riválisa mellett. Ezzel feljött a 6. helyre, de a Ferrarik még nem álltak ki.
Ezt mérnöke mondta neki. Most már csak az a kérdés, hogy a saját diadaláért megy, vagy Hamiltonnak kaparhatja ki a gesztenyét.
A holland pilóta a célegyenesben, a DRS segítségével vette vissza a vezetést. Ezt követően a finn versenyző elengedte Hamiltont, amint lehetett.
A hétszeres világbajnok ugyanis 1,5 másodperccel van lemaradva riválisa mögött. A kör végén Bottas kiállt kereket cserélni, közepes gumikat kapott.
A brit pilóta szerint riválisának nagyon jól jött ki a forgalom. Hátránya tovább nőtt, de csak minimálisan, 1,7 másodpercre.
A finn pilótával közölték, hogy óvja a gumikat, ugyanakkor igyekezzen elég közel maradni Verstappenékhez. Elképzelhető, hogy vele megpróbálják az egy kiállást?
A Williams versenyzőjét 5 másodperccel szankcionálták, mivel túl gyorsan hajtott a bokszban. Eközben a Ferrarik is kiálltak, legutóbb Sainz kapott keményeket, mint ahogyan korábban Leclerc is.
A brit pilóta továbbra is 1,7 másodperces hátrányban van Verstappenhez képest, amivel már meg lehet kísérelni az elévágást. Bottas hátránya 22 másodperc.
A német pilóta megpördült a 3-as kanyarban, Bottas pedig épphogy el tudta őt kerülni a külső íven. A négyszeres világbajnok visszaesett a 17. helyre.
A holland pilóta 2,4 másodpercre növelte előnyét, ám rádióban közölték vele, hogy a következő 4-5 kört meg kell nyomnia. Ez a különbség ugyanis még mindig jó lehet egy elévágásra.
A hétszeres világbajnokkal nyilvánvalóan az elévágással próbálkoznak. Hamilton ismét közepeseket kapott, ám forgalomba tért vissza, viszont Bottas mögötte maradt.
A holland pilótának ugyanis nem maradt már közepes szettje, így új keményeket kellett feltenni neki. Hamilton egyébként használt közepeseken fut, 3 másodperces lemaradásban riválisa mögött.
A kemény abroncsok esetében nyilvánvalóan több időre van szükség, hogy felvegyék a működési hőmérsékletet. Ez lehet Hamilton esélye, ám hátránya tovább nő, ráadásul az ő gumijai hamarabb el fognak fogyni.
Az orosz pilóta behajtott a bokszba, ott viszont betolták a garázsba.
A címvédő kijelentette, hogy nem kerültek előnybe Verstappenhez képest, szerinte túl hamar álltak ki. Nem sokkal később hozzátette, nem hiszi, hogy ezeken a gumikon végig tud menni.
Ezúttal fél másodperc a különbség a 8., illetve a 9. helyen. A francia pilótának viszont korábban cseréltek kereket, így gumijai használtabbak.
Ez jelenleg Pérez, de ő már nagyon régóta a közepes gumikon autózik. Ha így haladnak tovább, akkor akár a 4. Gaslyig is eljuthatnak.
Ezt természetesen nem mi állítjuk, hanem ő. A brit pilótának persze sokszor voltak hasonló kijelentései, amelyek gyakran nem bizonyultak igaznak, ráadásul ha neki nem sikerül, akkor minden bizonnyal Bottasnak sem fog, hiszen ő 7 körrel korábban állt ki.
A mexikói pilóta az előző körben állt ki, és a lágyakon a 12. helyre jött vissza, de Russellt máris megelőzte. Eközben Hamilton megfutotta a leggyorsabb kört, ami zárójelbe teszi előző mondatát.
A japán pilótának mérnöke szólt, hogy álljon meg a garázs előtt. Nem sokkal később Schumacher hibázott egy kisebbet a 3-as kanyar előtt.
Ahhoz képest, hogy pár körrel ezelőtt mit mondott, ez nem rossz. A brit pilóta hátránya jelenleg 2,3 másodperc Verstappen mögött.
A Red Bull pilótája utolérte Ricciardót, és ha megelőzi, akkor feljön a pontszerző, 10. helyre.
A címvédő már 1,4 másodpercre volt riválisától, de rádión szóltak neki, hogy túl gyorsan megy, nyilvánvalóan a gumik miatt. Erre ő azzal válaszolt, hogy versenyezni akar. Jelenleg 1,8 másodperc a lemaradása.
Hiába szóltak Ricciardónak, hogy tartsa fel a mexikói versenyzőt, ez nem sokáig sikerült neki. Így most a Red Bull versenyzője üldözőbe veheti a másik McLarent, Norrist.
A brit versenyző legutóbbi köre közel 2 tizeddel volt gyorsabb, mint Verstappené. Ez a tempóelőny viszont aligha lesz elég az előzéshez, már ha megmarad a különbség.
Az AWS grafikája szerint mindkét bal oldali abroncsa nagyon elhasználódott, hiszen csak 10%-os érték volt feltüntetve. A televízión keresztül nem tűnik annyira rossznak a helyzet, mindenesetre ez nem jó jel a holland pilótának.
A Mercedes versenyzőjének 3,6 másodpercre nőtt a hátránya, ráadásul a rádióban ismét kijelentette, hogy a gumik vészesen fogynak.
7 tized a különbség a két pilóta között. A mexikói pilóta hatalmas felzárkózást mutat be, könnyen lehet, hogy övé lesz a nap versenyzője cím.
Norris és Pérez csatája mellett Sainzra és Alonsóra is érdemes figyelni. A kétszeres F1-es világbajnok ugyanis 8 tizedre megközelítette honfitársát. Előbbi 29 körös közepeseken, utóbbi 31 körös lágyakon autózik.
Alonso és Pérez sem tudta megkísérelni az előzést. A két spanyol versenyző első, illetve hátsó kereke egyszer közel volt egymáshoz, de valódi támadásról még nem beszélhetünk.
A mexikói pilótának a másik McLarent is sikerült megelőznie, így feljött a 9. pozícióba. A manővert az 1-es kanyar külső ívén hajtotta végre, és hozzátette, hogy szerinte riválisa nem volt korrekt, mivel túlságosan leszorította.
Vélhetően a leggyorsabb kört akarják megszerezni, ami azért meglepő, mert jelenleg ez Hamiltoné. Persze könnyen lehet, hogy ez változni fog, és annak megfelelően fogják utasítani a finn pilótát.
Bottasszal közölték, hogy nem mennek rá a leggyorsabb körre, mivel ezt csapattársával készülnek megtenni. Ehhez viszont legkésőbb a 70. kör végén ki kell állnia, vagy bíznia kell benne, hogy nála marad.
Annak ellenére, hogy James Vowles utasította, hogy a kör végén lassítson le. Ezt meg is tette, de még így is lila kört autózott.
Az utolsó pillanatban tette ezt meg, így Verstappen győzelme nagyjából biztosra vehető, amennyiben nem történik dráma. Hamilton kijelentette, hogy kell neki a leggyorsabb kör.
Csupán egy köre van, mielőtt hazai közönség előtt nyer. A holland közönség már most őrjöng.
A holland pilóta pályafutása 17. győzelmét aratta, míg Hamiltonnak végül meglett a leggyorsabb kör, Bottas lett a 3., a 4. Gaslyt pedig Verstappen már lekörözte.
A 3 pontos hátrányát 3 pontos előnnyé változtatta, a Mercedes viszont növelte a különbséget a konstruktőri tabellán. Gasly mögött Leclerc, Alonso, Sainz, Pérez, Ocon, Norris és Ricciardo lett az első tíz sorrendje.
Pályafutása 17. gőzelmével immáron ő minden idők legtöbbször diadalmaskodó pilótája, aki nem nyert vb-t. Most már csak az a kérdés, hogy év végén (illetve valaha) visszaadja-e ezt a csúcsot Stirling Mossnak. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.