A retrospektív kiállításon olyan, többnyire nonfiguratív műalkotások láthatók, amelyeket az 1942-ben, a walesi Newportban született és festészetet tanult Peter Greenaway 1963 és 2001 között készített.
A jelenleg Amszterdamban élő művész nevét az utóbbi évtizedekben - Magyarországon is - olyan nagysikerű filmek tették ismertté, mint A rajzoló szerződése; A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője; Számokba fojtva és a Prospero könyvei.
Peter Greenaway - aki a legtöbb mai mozifilmet üresnek és érzelgősnek tartja, a hollywoodi főáramhoz tartozó filmekről pedig megvetéssel beszél - meggyőződéssel vallja: mielőtt bárki filmet készítene, több éves festészeti stúdiumot kellene végeznie a festészetben évszázadok alatt felhalmozott tudás kiaknázása érdekében.
Greenaway a filmjeiben sok képi utalást tesz nagy festők műveire, illetve festményein gyakran fedezhető fel ismert filmjeihez kötődő közvetlen kapcsolat. Azt vallja, hogy a képzőművészet, a festészet előbbre való a filmnél.
Felfogása szerint a film minden kockájának egy-egy festménynek kell lennie, ezért filmötleteit először vásznon, két dimenzióban dolgozza ki. Film- vagy operarendezés közben szinte mindig "vizuális kommentárokat és alternatívákat" készít - olvasható a MEO sajtóanyagában, amely a két hónapon át megtekinthető tárlathoz készült.
A Serrano-kiállítás kapcsán nemrégiben Magyarországon járt Greenaway jelenleg egy három filmből álló sorozaton dolgozik. A magyarországi forgatási helyszíneken is készülő Tulse Luper bőröndjei című film a XX. századot, mint az urán századát mutatja be.
Korábban:
Peter Greenaway Budapesten
Greenaway bírálja A Gyűrűk Urát
Ajánlat:
Peter Greenaway hivatalos oldala
Fórum:
Kedvenc filmek topikja
CD-ajánló:
A Greenaway-filmek zeneszerzőjének, Michael Nymannek dupla CD-je: The Very Best Of