Cannes: Tarr Béla nem kötötte fel magát

Vágólapra másolva!
Tarr Béla A londoni férfi című versenyfilmje a tegnap esti sajtóvetítésen meglehetősen hideg fogadtatásban részesült: a vetítés közben rengetegen elhagyták a termet, utána pedig sokan "Bú!" kiáltásokkal fejezték ki nemtetszésüket. Ezek után kíváncsian vártam, milyen hangulatban zajlik a mai sajtótájékoztató, de egy provokatív vagy kritikus kérdés sem hangzott el. Valószínűleg azok, akik utálták a filmet, nem vették maguknak a fáradságot, hogy eljöjjenek - a jelenlevők létszáma is erre utalt, a szokásos teltház helyett kb. a székek harmada talált gazdára úgy, hogy nagyjából minden Cannes-ban tartózkodó magyar sajtós a teremben volt. A színpadon ellenben rekordszámú alkotó foglalt helyet, a moderátort és a tolmácsot nem számolva tizenegyen ültek a mikrofonok mögött: Tarr Béla, Hranitzky Ágnes vágó, Fred Kelemen operatőr, a főszereplők: Miroslav Krobot, Tilda Swinton, Derzsi János, Szirtes Ágnes és Lénárt István, valamint George Simenon fia, John Simenon, a film zeneszerzője, Víg Mihály és Téni Gábor producer.Tilda Swinton és Tarr Béla A londoni férfi sajtótájékoztatója előttTarr elsőként a 2005 tavaszán öngyilkosságot elkövetett Humbert Balsan producerről beszélt, akinek a filmet dedikálták, és megrendülve mondott köszönetet a csapatnak azért, hogy a tragédiát követő reménytelen helyzetben "senki nem hagyta el a fedélzetet, és szolidaritást mutattak ebben a kibaszott világban". Bár leszögezte, hogy nem szeret az "Üzenet"-ről beszélni, végül mégiscsak kifejtette, hogy a film a magányosságról, egy más élet lehetőségének kísértéséről és az emberi méltóságról szól, nem pedig arról a táska pénzről, amely a történet középpontjában áll. "Egyre közelebb jutunk a letisztultsághoz. Nem kell történet ahhoz, hogy megmutassuk, mi történik az emberekkel. A sztorit háttérbe szorítjuk és a szemünkkel a figurák lelkére figyelünk." A főhős feleségét alakító Tilda Swinton is az emberi energiák fontosságát emelte ki a narratívával szemben, majd azt a meglepő kijelentést tette, hogy szerinte mindenkinek csak egy filmben szabadna szerepelnie, mert az ember "attól kezdve színésszé válik és megszűnik embernek lenni". Az viszont, hogy Tarr felkérte erre a szerepre "olyan volt, mintha Béla annak ellenére választott volna ki, hogy húsz éve színész vagyok. Azt bizonyította számomra, hogy még mindig van arcom, nem veszítettem el önmagamat."Hranitzky Ágnes, Tarr, Tilda Swinton, Miroslav Krobot a sajtótájékoztatónArra a kérdésre, hogy szerinte akkor is ilyen hideg, kilátástalan hangulatú filmeket rendezne-e, ha nem magyar lenne, Tarr úgy felelt, hogy egyrészt ez nem nemzetiség, hanem egyéni érzékenység kérdése, másrészt "a film nem szomorú, hanem realista. Ha pesszimisták lennénk, rég felakasztottuk volna magunkat, a gesztus, hogy filmet készítünk, azt jelenti, hogy optimisták vagyunk." Végszóként még hozzáfűzte, hogy jelenleg a fesztiválszerepléssel kapcsolatos öröm vagy idegesség helyett elsősorban fáradtságot éreznek, "egy három éves procedúra végén vagyunk, március 15-én fejeztük be a forgatást, csak két hónapunk volt az utómunkára, és örülünk, hogy egyáltalán levegőt kapunk".
Vágólapra másolva!
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről