A NYERTESEK
Kevésen múlott, de A Wall Street farkasa óta körberajongott Margot Robbie jól jött ki az idei nyárból, amikor is két kockázatos látványfilmben is felbukkant a mozikban. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag nyitóhétvégéjét nem mosta el a mélységesen csalódott kritikák áradata, ellenkezőleg, a legoptimistább előrejelzéseknél is erősebben indított.
A Suicide Squad-dal rengeteg probléma van, de Margot Robbie játéka nem tartozik közéjük, ráadásul a Joker által megőrjített Harley Quinn azon ritka karakterek egyike a filmben, akit nem vesztegettek el az újravágások során. Mosolyt csal az arcunkra, máskor megdöbbent, és egy kicsit még a sorsán is lehet szánakozni. A figurát imádja a közönség, már különálló Harley Quinn-filmről beszélnek, Robbie pedig most olyan pozícióban van, hogy gyakorlatilag akármennyi pénzt kérhet a közreműködéséért.
Robbie A Tarzan legendája című teljesen elszúrt feldolgozást is sértetlenül megúszta. Az előrejelzésekkel ellentétben végül nem bukott meg a mozipénztáraknál, és a Robbie által alakított tűzrőlpattant, harcias Jane a film kevés pozitívumai közé tartozik.
Az Underworld-sorozat vámpírakcióhőseként ismertté vált angol színésznőtől már teljesen lemondtunk. Legutóbb Az emlékmás 2012-es remake-jével égette magát a hazai mozikban, azóta pedig egyetlen filmjét sem találták arra érdemesnek a magyar forgalmazók, hogy behozzák. Lassú eltűnés helyett azonban ismét megrázta magát: a kritikusok egymással versengve dicsérik a Love&Friendship-béli alakítását, mi pedig azért imádkozunk, hogy a CineFesten kívül is eljusson Magyarországra ez a Jane Austen korai regényéből készült, rendkívül szellemes kosztümös vígjáték.
A mindössze hárommillióból készült, kevés moziban útjára indított Love&Friendship a nyár egyik legnagyobb meglepetéssikerévé lépett elő azzal, hogy Amerikában 13 millió dollárt termelt, a világ többi részén pedig további ötmilliót gyűjtött.
Az Empire kritikusa „díjakra érdemes”-nek nevezte a rafinált férjvadászt játszó Beckinsale alakítását, a The New Yorker szakírója szerint akár úgy is tűnhet, hogy fejtartásával és tekintetével ketté tudja osztani és újrarendezni az őt körülvevő teret, a Variety szerint pedig Lady Susan a színésznő karrierjének csúcspontja.
A Men in Black-sorozat sztárja meglovagolhatta volna az egyik legnagyobb korábbi sikerét, és szivarral a szájában irthatta volna a földönkívülieket A függetlenség napja folytatásában. Ő azonban – a régi gárdából egyedüliként – nemet mondott, és inkább elment célpontját soha el nem tévesztő bérgyilkosnak az Öngyilkos osztag-ba. Kockázatos döntést hozott, ám a számok azt igazolják, hogy megérte csapatjátékosnak lenni.
A képregényfilm már az első hétvégéjén harmincmillióval többet termelt Amerikában annál, mint amennyit Roland Emmerich inváziós sci-fije a teljes tengerentúli mozis pályafutása alatt összehozott. A Suicide Squad 133 milliós tengerentúli nyitóbevétele új rekordot jelent Will Smith életében, akinek eddig a 77 millióval elrajtoló Legenda vagyok volt a legjobban kezdő filmje, és nagyon régen nem dicsérték ennyire egyetlen alakítását sem.
A zátony című horror több banánhéjon is elcsúszhatott volna. Június utolsó hétvégéje a szokásosnál is zsúfoltabb időszak volt az amerikai mozikban, a cápával küzdő Blake Lively azonban annak ellenére is megtalálta a közönségét, hogy A függetlenség napja második részével, a Harc a szabadságért című polgárháborús drámával és a Neon démon-nal egyszerre mutatták be. Azóta már többszörösen visszahozta a 17 milliós dolláros gyártási költségét a világszinten pillanatnyilag 70 milliónál álló film.
Lively sokat kockáztatott A zátony-nyal, hiszen a cápás horrorok rendre köznevetség tárgyává váltak az utóbbi időben. Ráadásul mivel az övé az egyetlen fontos szerep, bukás esetén rajta is biztosan csattant volna az ostor. Nem így történt, a csalódásokban bővelkedő nyári moziszezon nem várt megmentőjének kiáltották ki a filmet a kritikusok, és Lively-nak is bőven jutott a pozitív jelzőkből.
A hollywoodi stúdiók majd belegebednek, hogy mindenhova eljuttassák a szuperprodukcióik hírét: temérdek pénzt költenek reklámra, a gyártási költség kétharmadának megfelelő összeg simán elmegy a mozgóképes termék népszerűsítésére. Erre most jött egy magyar film, amely még egyetlen országban sem került fel a mozik műsorára, mindössze egy fesztiválon mutatták be, és máris többszörösen behozta a rááldozott pénzt. Hollywood csak áll és döbbenten jegyzetel.
Hajdu Szabolcs legújabb filmje elnyerte a fődíjat Karlovy Varyban, és az ezzel járó 25 ezer dolláros pénzjutalmat, amely 7,1 millió forintnak felel meg. A kis túlzással családi vállalkozásban tető alá hozott, a román újhullámos alkotások legjobb tulajdonságait ötvöző Ernelláék Farkaséknál ezzel máris nyereségessé vált, hiszen körülbelül hárommillió forintba került az elkészítése. A nagy presztízsű díj a lehető legjobbkor jött Hajdunak, hiszen előző filmjét, az 560 millióból forgatott Délibáb című westernjét teljes érdektelenség fogadta a magyar mozikban.
A szeptember végi hazai bemutató után tovább fog nőni a film ismertsége és nyeresége, és akár az is megtörténhet, hogy a Saul fia diadala után az Ernelláék Farkaséknál-t nevezi Magyarország a jövő évi Oscarra.
A VESZTESEK
A nagy mesélőként számontartott rendező csúnyán elhasalt a mozikban legújabb fantasyjével. A München-nel vagy a Lincoln-nal ellentétben a 140 millió dolláros költségvetéssel készült A barátságos óriás igazi, az egész családot elszórakoztató közönségfilmnek készült, amiből az lett, hogy a már eredetileg is halovány előrejelzéseket is alulmúlta az amerikai nyitóhétvégéjén. Huszonkét és harminckét millió közé lőtték be előzetesen, ehhez képest 18,7 millióval zárta az első három napját.
Később sem kapott erőre A barátságos óriás, mindössze 52,7 milliót gyűjtött Amerikában, de a világ többi országában sem lett különösebben sikeres. Spielberg nincsen hozzászokva, hogy ekkora érdektelenség övezze a filmjét: utoljára a 2005-ös, részben Magyarországon forgatott München című thrillerje ragadt be 50 millió alá, amitől viszont a magas korhatár-besorolás és a komoly téma miatt igazságtalan lett volna nagyobb bevételt várni.
Emlékszik még a Suicide Squad reklámkampányának korai szakaszára? Jared Leto Joker-alakítására volt kihegyezve a marketing, a legtöbb hír arról szólt, hogy a színész nem lépett ki a karakteréből a forgatáson, és különcködő viselkedésével a frászt hozta kollégáira. Később aztán áttevődött a hangsúly Will Smith-re és Margot Robbie-ra, és a kész filmet látva érthetővé vált, miért inkább velük akarták eladni a filmet: a hibbant szupergonosz mindössze egy epizódszereplő a Suicide Squad mozikba küldött verziójában.
Amikor pedig nagy ritkán feltűnik, képtelen olyan ijesztő aurát vonni maga köré, mint amilyen Heath Ledgert körbevette. A csalódott Leto szerint akár egy teljes Joker-film is kijöhetett volna, annyi jelenetet felvettek vele, és sokkal durvább dolgokat is művelt a kamera előtt annál, ami végül utat talált a képregényfilmbe. A rögzített anyag nagy része valószínűleg azért maradt ki, mert a bepánikolt stúdió viccesebb irányba térítette el a Suicide Squad-ot, és ebből a koncepcióból kilógott volna Leto teljesen szabadjára engedett Jokere.
Hollywoodban sorra dőlnek le a bálványok, már a legnagyobb, a múltban többszörösen bizonyított sztárok szerepeltetése sem garancia arra, hogy egy film kasszát robbant. Julia Roberts és George Clooney együtt üzent hadat a manipulatív médiának és a profitot hajhászó pénzügyi szektornak a Pénzes cápa című túszejtős thrillerrel, ami aztán csak nagy nehezen szedett össze 41 milliót Amerikában, és a kritikák olvasásától sem derülhetett jobb kedvre a két főszereplő.
Matthew McConaughey a Harc a szabadságért című polgárháborús drámájával sült fel nagyon durván, Russell Crowe és Ryan Gosling párosa a kritikusokat elbűvölte ugyan, az amerikai közönséget azonban hidegen hagyta, így mindössze 36 milliót termelt az 50 millióból készült Rendes fickók.
A legrosszabbul a mostanában rendre megbukó Johnny Depp járt, aki nem elég, hogy beleállt a földbe az Alice Tükörországban-nal, de még a válása is botrányosra sikeredett Amber Heardtől.
Oscar Isaac szenzációs évet zárt 2015-ben. Az utóbbi idők egyik legzseniálisabb sci-fijében, az Ex Machiná-ban csinos robotlányokat épített magának, eljátszotta a főszerepet a tavalyi esztendő egyik legjobban fogadott HBO-sorozatában, a Mutassatok egy hőst-ben, majd Az ébredő Erő vagány pilótájaként küzdött az Első Rend ellen. Mit lép ezek után 2016-ban? Egy sablonos szuperhősfilmben vesztegette el a színészi tehetségét.
Az X-Men: Apokalipszis-nek a legtöbb recenzióban a szemére vetették, hogy bűn volt egy ilyen kaliberű színészt béna gumimaszk mögé bújtatni. Mimika nélkül egy „egyéniség nélküli, egysíkú tucatgonosz” lett belőle, aki egy „zavarodott öregapóra” emlékeztette kritikusunkat. Az Apokalipszis-ra nem tódultak az amerikaiak, a 2000-ben elkezdett X-Men-sorozat részei közül egyedül a 2011-es Az elsők-nél tudott több pénzt gyűjteni a tengerentúlon, a világ többi országa mentette meg a bukástól a filmet.
Isaac számára amúgy eleve rémesen indult ez az év: a Star Wars utáni első filmje, a januárban bemutatott Mojave mindössze 8 253 dollárt gyűjtött be, és egy hónap alatt ki is röpült a mozikból. Az utolsó hetében már csak egy vásznon vetítették, és 12 dollár értékben váltottak rá jegyet, azaz körülbelül egy ember ült be rá. A színész megpróbáltatásaira az Emmy-jelölések júliusi bejelentése tette fel a koronát, amikor is elmulasztották nominálni a Mutassatok egy hőst-ben nyújtott, egyébként kiváló alakítását.
Lassan meg kell barátkoznunk azzal, hogy a dán rendező többé nem fog a Drive-hoz fogható, a nagyközönség által is élvezhető neonfényes csodát letenni az asztalra. Legújabb filmje, az emberevő szupermodellekről szóló Neon démon ugyan egy fokkal jobb kritikákat kapott, mint a Csak Isten bocsáthat meg, az amerikai mozikban viszont üres termekben peregtek a rezzenéstelen arcú, gyönyörű nőkben tobzódó képsorai.
Refn legújabb stílusorgiájában annyira bízott a forgalmazó, hogy egyből 783 moziba küldte be a filmet. A Neon démon végül szánalmasan kevés pénzt, 1,3 millió dollárt gyűjtött össze, mindössze kétszer annyit, mint a legjobb hetében is csak 81 moziban vetített Csak Isten bocsáthat meg.
Más kérdés, hogy Refnt mindez érdekli-e. Eddig is megkapta a szükséges pénzt ahhoz, hogy a vérbe mártott látomásait pontosan úgy vigye a vászonra, ahogy csak akarja, és biztosak vagyunk benne, hogy a következő tervéhez is fog találni befektetőt.