Valamilyen okból kifolyólag az emberek szeretik azt látni, hogyan dől romokba az általuk ismert világ vagy éppen azt, hogyan próbál ebben az elpusztult világban túlélni a hátramaradt emberiség. A posztapokaliptikus filmek évtizedek óta jelennek meg Hollywoodban, és idén novemberben Anthony Mackie (Bosszúállók-filmek) főszereplésével egy új darab, a Halálszint felett kerül a mozikba, ennek kapcsán pedig összegyűjtöttük a témát feldolgozó legjobb műveket.
A Bosszúállók Sólyomja, Antonhy Mackie a jövőre érkező Amerika Kapitány: Szép új világ előtt még jelentkezik egy szörnyekkel teletűzdelt disztópiával. Az általa játszott protagonista egy kisfiú életének megmentésért kockáztatja sajátját és csatlakozik hozzá két nő is, hogy akciója sikeréhez járuljanak hozzá.
Az 56 éves múltra visszatekintő franchise idén kapott egy újabb felvonást, mely a 2022-es Batmant is jegyző Matt Reeves-féle kiváló trilógia folytatása volt. Az eredeti, illetve az új filmek is arra az alapötletre épülnek, hogy az emberiség elvesztette a vezető pozícióját a fajok között a bolygón, és megpróbál túlélni egy majmok uralta világban.
Mit tennél, ha egy nap egy elhagyatott kórház betegágyán kelnél, és nem találsz magad körül senkit? Ebben a szituációban találja magát Danny Boyle filmjének főhőse, az Oscar-díjas Cillian Murphy által játszott Jim is, viszont idővel világossá válik számára, még sincs annyira egyedül, mint azt először gondolta. A zombiapokalipszis sújtotta Angliában kényszerül folyamatosan rejtőzködni és menekülni, illetve idegenekben megbízni, hogy mentse az életét. A horrormozi folytatása egyébként éppen készülőfélben van, jövőre fog megjelenni 28 évvel később címmel.
Will Smithnek kedvelt zsánere a világ pusztulásáról szóló disztópikus művek, ezek közül pedig a legkiemelkedőbb a Legenda vagyok, mely egy családját elvesztő, magányos férfiról és hűséges kutyájának történetéről szól. Főhősünk nappal a kihalt New York utcáin bolyong, éjjel pedig a szörnyekké változott embertársai elől rejtőzködik. Bár a végkifejlet lezárja sztoriját, az alternatív befejezést folytatva kap majd a film egy második részt a jövőben.
A listán szereplő filmekről együttesen elmondható, hogy nem gyerekeknek szólnak, a WALL-E azonban egy üdítő kivétel. A pusztulásig teleszemetelt Földet takarító kis robot egy napon öntudatra ébred, és az emberi érzelmek legszebbjét éli meg: szerelmes lesz. A Disney és a Pixar közös produkciója amellett, hogy a cukiságban is jeleskedik, fontos társadalomkritikai elemeket is felvonultat, így a gyermekek és a szülők számára is remek szórakozás.
Ki mondta, hogy a zombiapokalipszis átvészelése csak kín és szenvedés lehet? A Zombieland rendezője, Ruben Fleischer biztos nem, hiszen a témában egy mára már klasszikusnak számító horror-vígjátékot alkotott meg. Egy különböző műfajokat ötvöző road movie-ban Jesse Eisenberg és Woody Harrelson párosa előtt ugyan külön célok is lebegnek (egyikőjük a szüleit akarja felkeresni, míg a másik egy sütemény nyomába ered), azonban a túlélés közös érdekük.
Az Oscar-díjas rendező, Pong Dzsunho posztapokaliptikus mozija a jégkorszakot hozza el újra az emberiség történetébe, minek következtében a maradék maréknyi túlélő egyetlen egy, folyamatosan mozgásban lévő vonaton kényszerül élni. A társadalmi ranglétra a vonat felépítésén tükröződik vissza: a jármű elején él az előkelő réteg, és ahogy hátrébb megyünk, úgy lépünk egyre lejjebb a létra fokain. Az igazságtalan életkörülményeket megelégelő utolsó kocsik utasai, élükön a Chris Evans karakterével, forradalmat szerveznek a tehetősebb réteg ellen, a harc pedig kezdetét veszi a száguldó szerelvényen.
Talán kissé kakukktojásnak számít a Cloverfield folytatása, hiszen az egyik legjobb szörnyfilm második része egyáltalán nem a látványra helyezi a hangsúlyt, hanem a helyzet drámai oldalára. A történet szerint ugyanis a világ pusztulása elől menekülő férfi jóindulatból egy fiatal nőt magával rángat tudtán kívül a földalatti bunkerjébe. Bár a nő először hálás a John Goodman által megformált férfinek, de idővel kezd kételkedni a felszín feletti krízishelyzet létezésében, a jelek pedig kezdik egyre paranoiásabbá tenni.
A 45. életévét a napokban betöltő John Krasinski nemcsak a főszerepet vállalta magára, hanem a rendezői feladatot is ebben a formabontó horrorban. Eredeti ötlettel rukkolt elő a Hang nélkülben, ahol egyetlen egy dolog a túlélés kulcsa, csendben kell maradni. Noha ez a szabály egyszerűnek tűnik, korántsem olyan könnyű betartani, főleg, ha házas emberként három gyermekkel élsz együtt. A hangra hihetetlenül érzékeny szörnyekkel a család közösen veszi fel a harcot, miközben megpróbálnak a körülményekhez képest normális, hétköznapi életet élni.
Ugyanabban az évben, mint a Hang nélkül, megjelent a műfaj egy másik darabja, mely szintén egy minden nap használt tevékenység kényszerű mellőzésére épül. A Madarak a dobozban szereplőit ugyanis egy, a néző számára láthatatlan entitás támadja meg, és kényszeríti őket azonnali öngyilkosságra. Egyedül úgy vehetik fel a harcot ellene, ha szemüket egyfolytában csukva tartják. A Netflix égisze alatt készült filmben olyan sztárok szerepelnek, mint Sandra Bullock, Sarah Paulson vagy John Malkovich.
A Halálszint felett 2024. november 7-én kerül a hazai mozikba, az előzetesét pedig itt tekinthetik meg: