A magyar diszkont boltok száma 434-re emelkedett az év végére; összesen 48 új üzletet nyitott a Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi - közölte az ACNielsen piackutató vállalat kedden. Megjegyzik, hogy a diszkont láncok hasonló ütemben, utoljára 1998-1999-ben, a piacszerzés kezdeti időszakában bővültek.
A legnagyobb hálózattal a Plus rendelkezik 164 üzlettel, ezt követi a Penny 148, és a Profi 71 egységgel. Leggyorsabban a Lidl bővült, amely 51 egységből álló hálózatot alakított ki 2004 novemberi piacra lépése óta.
A bolttípus terjeszkedése következtében, a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből a diszkontok piaci részesedése, a 2003-ban regisztrált 13,2 százalékról, 2004-ben 14,5-re nőtt, és 2005-ben várhatóan 16 százalék körül alakul, az ACNielsen előzetes adatai alapján.
A fejlődéssel a hipermarketek is lépést tartottak: a legnagyobb eladóterű üzletekből tavaly, összesen 15-öt nyitottak, számuk 92-re nőtt. A Tesco hipermarket hálózata 53 egységet, az Interspar 21-et, az Auchan 10-et, a Cora 7-et, míg a CBA egyet működtet.
A legtöbb háztartási vegyi árunál a diszkontok forgalmi súlya elmarad az átlagtól, mivel a hipermarketek mellett a drogériákkal is versenyezniük kell. Ugyanakkor az alapvető élelmiszereknél a diszkontok már nagyobb részaránnyal bírnak - jegyzi meg a felmérés. Hozzáteszik, hogy a diszkontok kimondottan erősek a nagy forgalmú élelmiszerek kategóriában, ide sorolják például a húskészítményeket és a tejtermékeket.
A diszkontok gyors fejlődése nem magyarországi sajátosság - teszik hozzá. A közlemény idézi Jean-Jacques Vandenheedet, az ACNielsen európai kereskedelmi kapcsolatokért felelős elnökhelyettesét, akinek prognózisa szerint: az európai diszkontok 2004-es, 100 milliárd eurós forgalma 20 milliárd euróval bővülhet 2005-2007-ben. Az elmúlt tíz évben, a diszkontok forgalmának átlagos növekedése elérte a 7 százalékot, miközben a többi bolttípus általában az inflációt elérő bővülésért küzdött.