Várhatóan december elején dönt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) 28 vasútvonalon, illetve vonalszakaszon a közforgalmú személyszállítás további fenntartásán állami finanszírozással vagy célszerűbb átmeneti szüneteltetésük. Ezt a tárca infrastruktúráért felelős szakállamtitkára mondta csütörtökön, Szegeden.
Felsmann Balázs az érintettekkel folytatott megbeszélésen elmondta: a döntés az érintettek meghallgatása után születik meg, nincs "előre megírt forgatókönyv"; a vizsgálat csak a személyszállításra terjed ki. Azt nézik, amit az állam a menetrenden keresztül, a jelenleg szabályozott tarifa- és kedvezményrendszerek alkalmazásával a szolgáltatótól meg kíván rendelni; az egyeztetésen nem foglalkoznak az áruszállítási lehetőségekkel és az infrastruktúrával - közölte.
Tájékoztatása szerint a MÁV Zrt. tavaly 156,4 millió utast szállított, a 24 Volán vállalat ennek háromszorosát. Magyarország több mint 3100 településéből 800 rendelkezik vasútállomással és csaknem 1100 település érhető el vasúttal. A települések kétharmada csak autóbusszal érhető el, vasúttal nem és 17 olyan helység van, ahová nem jár busz. Ez azért fontos, mert a döntés során vizsgálják az utasforgalmi adatokat, a helyettesíthetőséget a közút-vasút között, az áruszállítás lehetséges volumenét, a pályafejlesztéseket és a fejlesztési terveket egyaránt.
Nagyon fontos, hogy az adott térségben, milyen jelentősége van az adott vasútvonalnak és szem előtt tartják a környezetvédelmet, illetve hogy a döntések milyen hatást gyakorolnak az érintett szolgáltatókra és munkavállalóikra - ismertette.
A vonalakról a szolgáltatókkal közösen értekeznek, novemberben Győrben és Miskolcon is egyeztetnek; decemberre elkészül a döntést előkészítő anyag, majd az önkormányzati szövetségekkel, érdekképviseletekkel, környezetvédelmi szervezetekkel tárgyalnak és ezt követően kerül a gazdasági miniszterhez az anyag - fűzte hozzá a szakállamtitkár.