Nem fognak változni az üzemanyagárak

Vágólapra másolva!
Egyelőre nem várható változás az üzemanyagok, a dízel és a benzin árszerkezetében, mert a finomítói kapacitások képtelenek követni az európai, ezzel együtt a magyar gázolajigényeket. A két üzemanyag árkülönbsége mostanra 7-8 százalékos eltérést mutat a benzin javára, holott korábban a gázolaj volt ennyivel olcsóbb - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A Mol két finomítójában - annak ellenére, hogy rendkívül költséges és modern technológiát alkalmaznak - a piaci igények és a technológia sajátossága miatt csak évi 1,5 százalékkal képesek módosítani a termelés szerkezetét a dízel és a benzin arányában. Jelenleg - gázolaj előállításakor - száz egység nyersolajból 40 százalék dízel és 25 százalék benzin üzemanyag keletkezik. Az arányok azonban eltérnek, ha a finomító más-más hajtóanyagot állít elő.

A megnövekedett igények miatt az európai országok már ma is évi 25-30 millió tonna dízelt importálnak, főleg Oroszországból és a volt Szovjetunió országaiból. Gondot jelent viszont, hogy ez a magas kéntartalom miatt nem felel meg az európai szabványoknak, vagyis csak félkész termékként lehet felhasználni. Ezzel - bár mennyiségileg részben pótolható a kereslet - leköti a drága finomítói kapacitásokat. A Mol esetében az ilyen minőségileg gyenge dízel továbbfeldolgozása évi közel egymillió tonnát jelent. És bár az orosz dízel - hasonlóan az uráli olajhoz - olcsóbb, a finomítása kiegyenlíti az árakat, tehát a végtermék semmivel sem lesz kedvezőbb árú.

Az erős forint és az olcsóbb olaj enyhíti a benzin árát

Némi lélegzetvételhez jutnak az autósok, mert a jelek szerint az üzemanyag ára most lassan lefelé araszol, de a piaci árak bármikor megfordulhatnak. A jelenlegi csökkenés két fő okra vezethető vissza, egyrészt a nemzetközi olajpiacon tapasztalható árkorrekcióra (a néhány héttel ezelőtti 140 dollárhoz képest 125 dollár körülire csökkent egy hordó olaj ára), másrészt az erős forint kedvező hatására - mondta a Napinak Varró László, a Mol stratégiai igazgatója a Anpi Gazdaságnak.

A magyarországi üzemanyagok ára a világpiaci trendeket követi (ami Európában a londoni Brenthez kötött), annak ellenére, hogy jelentős része, mintegy 80 százaléka a világpiaci árnál némileg kedvezőbb árú orosz nyersolajból készül, valamint nagyjából 10 százaléka a hazai kitermelésen alapul. Ezen kívül az Adria vezetéken érkezik még Magyarországra jobb minőségű, de kis mennyiségű nyersolaj.

Annak ellenére, hogy a Mol mindkét finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi is rendkívül korszerű, a feldolgozás döntő többségét adó orosz, úgymond nehéz savanyú olaj rengeteg finomítási, tulajdonképpen kéntelenítési és tisztítási pluszmunkát igényel, a kéntelenítéshez szükséges több millió eurós beruházás és a több befektetett munka pedig kiegyenlíti az uráli olaj kedvezőbb beszerzési árát - hangsúlyozta Varró.

A növekvő kereslet hajtja fel a gázolaj árát

Az üzemanyagok iránti kereslet az utóbbi tíz évben jelentősen megváltozott. A százéves trend megfordult és az eddig egyeduralkodó benzin helyett a gázolaj lett a keresettebb. Bár a teherfuvarozásban korábban is a dízel volt a meghatározó, viszont a személyautóknál a technikai fejlődés és a magas európai jövedéki adók miatt olyannyira előretört a dízel, hogy ma már lényegesen több gázolaj fogy, mint benzin.

Magyarországon is hasonló a helyzet, mert míg benzinből 1,6 millió tonna, addig gázolajból 2,5 millió tonna fogy el évente. A Mol két finomítójában összességében évi mintegy 15 millió tonna nyersolajat dolgoz fel, ennek többsége gépjármű-üzemanyag, de számottevő a repülőgép-üzemanyag (kerozin) és a háztartási fűtőolaj is, ez utóbbi főleg Ausztriában keresett.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!