A feltétel, hogy a vevő, az osztrák Rail Cargo Austria cég "kötelezettséget vállal a GySEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára". Az így "módosított ügylet nem fogja jelentősen korlátozni a hatékony versenyt az Európai Gazdasági Térségben (EGT) vagy annak bármely jelentős részén" - áll a döntésről kiadott közleményben.
A Rail Cargo Austria AG (RCA) és a GySEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintos ajánlatával nyerte a pályázatot. Az osztrák cég már jelezte, hogy a GySEV nélkül is fenntartja szándékát.
Eltűnhetnek a vetélytársak
Az RCA és a MÁV Cargo tevékenysége egyaránt a vasúti teherszállításra és a szállítmányozási szolgáltatásokra terjed ki - emlékeztetett az uniós bizottság. A GySEV tevékenysége ehhez képest "az Ausztria és Magyarország területére kiterjedő vasúti személyszállítást és teherfuvarozást foglalja magában, különös tekintettel a határokon átnyúló vasúti teherszállításra".
A bizottság megállapította, hogy a tervezett ügylet eredeti bejelentés szerinti végrehajtása "súlyos versenyjogi problémákat vetne fel", mivel az ügylet következtében "eltűnne az RCA legközelebbi potenciális versenytársa a magyar vasúti teherszállítási piacról, illetve a MÁV Cargóé az ausztriai piacról".
Állami garancia a verseny biztosítására
Az osztrák és a magyar kormány - a GySEV fő részvényeseiként - biztosítani fogja, hogy az összefonódás révén létrejött vállalkozáshoz fűződő összes szerkezeti kapcsolat felszámolásra kerüljön, illetve hogy az osztrák állam befolyása a GySEV vasúti teherszállítási tevékenységére korlátozott maradjon. E kötelezettségvállalások piaci tesztelését követően a bizottság "arra a következtetésre jutott, hogy azok olyan életképes intézkedések, amelyek alkalmasak a bizottsági vizsgálat során a verseny tekintetében felmerült aggályok eloszlatására".