A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az MTI érdeklődésére közölte, hogy a miniszter felkérésére elindították a vizsgálatot, hiszen az ajánlatok között több milliárd forint különbség van. Megjegyezték: Magyarországon a tapasztalatok azt mutatják, hogy a tender vesztesei meg szokták óvni az eredményt.
Az Index internetes hírportál csütörtökön arról írt, hogy a Tárnok és Székesfehérvár közötti 40 kilométeres vasúti pályaszakasz uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt tendert a Strabag-érdekeltségű konzorcium úgy nyerte el négy pályázó közül, hogy csak a harmadik legjobb árat kínálta, a vetélytársakat az eljárásból kizárták.
Aggályos kérdések merültek fel
Bajnai Gordon az MTI kérdésére válaszolva elmondta: az Index írása felvet olyan szempontokat, amelyek valóban aggályosak lehetnek. Példaként említette, hogy jelentős értékről, van szó, az ajánlatok között több milliárd forint különbség van, ezért mindenképpen indokolt a vizsgálat.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az MTI-nek csütörtökön eljuttatott részletes tájékoztatójában kifejti: a három pályázó kizárásának oka a műszaki, valamint a szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása, vagyis a szakmai referencia és a megfelelő képzettségű szakemberek hiánya volt a szóban forgó eljárásban.
Féléves csúszással járna egy új pályázat
Tekintettel arra, hogy csak egy pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek, a NIF megvizsgálta az újrapályáztatás lehetőségét. Ez azonban jelentős, mintegy 2 milliárd forintos költséget jelentett volna az államháztartásnak az ajánlati biztosíték kétszeres visszafizetése miatt - olvasható a közleményben.
Hozzáteszik: egy esetleges újabb pályázat ezen túl a beruházás legalább fél éves csúszásához vezetett volna, így "mindezen okokat szem előtt tartva" a NIF 2009. január 21-én eredményt hirdetett. Hangsúlyozzák: a szavazás végeredménye egyhangú volt, és a bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező 7 külső szakértő sem élt ellenvetéssel.
Nem írták elő a győztesnek a fuvarozót
A közleményben nyomatékosítják: a felhívásban nem szerepelt feltételként, hogy a győztesnek a MÁV Cargóval kell szerződnie, sőt az sem, hogy a zúzott kő vasúton történő szállítását kell vállalnia. A jogszabályok alapján nemcsak a MÁV Cargo, hanem bármely más, vasútvállalati engedéllyel rendelkező cég is végezhet vasúti szállítást, és a kiírás ezt maradéktalanul követte.
A hiánypótlással kapcsolatban kiemelik, hogy arra két körben szólították fel a pályázókat, akiknek minden esetben 6 naptári nap állt rendelkezésükre. A hiánypótlás második körében a NIF már csak a Vegyépszer Zrt.-t szólította fel, ami ellen a társaság kifogással élt a döntőbizottságnál. A NIF fontosnak tartja megemlíteni, hogy a Vegyépszer Zrt. nem a hiánypótlás tényét, hanem a határidő rövidségét kifogásolta, de a döntőbizottság elutasította a kifogását.