A nemzetközi trendeknek megfelelően a magyar kiskereskedelmi piac zsugorodásnak indult a recesszió következtében. Ez a folyamat Magyarország esetében akár el is húzódhat, mivel az előrejelzések szerint a GDP - szemben a fejlett piacgazdaságokkal - még jövőre is csökkenhet. A visszaesés nemcsak hazánkban, de globálisan is főként a fogyasztás, illetve ehhez köthetően a kiskereskedelmi forgalom apadásával magyarázható. A magyar kiskereskedelmi üzletek eladási forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől, ami nem sok jót ígér az év utolsó hónapjaira.
A helyzet a tengerentúlon sem rózsás: az ünnepi szezon beköszöntével egy kérdés foglalkoztatja a kiskereskedelmi szektorban érdekelt szereplőket: vajon a kereskedők képesek lesznek-e akcióikkal kihasználni a 2009. márciusi mélypontokról visszaemelkedő (bár az utóbbi időben ismét ingadozó) fogyasztói bizalmat, vagy a válság nyomán növekvő munkanélküliség miatt erősebb lesz a háztartások óvatossága pénzügyi értelemben és így tavalyhoz képest kisebb forgalmat tudnak csak elérni a kereskedők.
Az előrejelzések egyelőre abba az irányba mutatnak, hogy az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat. Az Equilor véleménye szerint a tavalyi évben mért 3,4 százalékos esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelemben mért forgalom a karácsonyi időszakban. Biztatóak viszont az online kiskereskedelem idei forgalmára vonatkozó prognózisok, így erre a szegmensre különösen érdemes lesz odafigyelni idén karácsonykor.
A lakosság fogyasztására a legnagyobb hatást mindenhol a munkaerőpiaci helyzet és az abból következő jövedelmi helyzet gyakorolja. A munkanélküliség a jelenlegi előrejelzések szerint globális szinten 2010. közepéig nőhet, azaz a bizonytalan helyzet még legalább két negyedéven át nyomás alatt tarthatja a globális fogyasztást.
A tengerentúlon a karácsonyi szezon szempontjából kulcsfontosságú úgynevezett Fekete Péntek forgalmi adataiból a tapasztalatok szerint akár messzemenő következtetések is levonhatók a következő hetekre vonatkozóan. Összességében elmondható, hogy idén ez a nap vegyesen sikerült: becslések szerint bár mind az online, mind az össz-kiskereskedelmi szegmensben a vásárlók száma jelentősen nőtt az egy évvel ezelőtti szinthez képest, az egy főre jutó elköltött összeg alulmúlta a tavalyi adatokat.