Március elsejétől minden helyközi buszjáratra és vonatra lehet és kell majd regisztrációs jegyet váltani - közölte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). A tárca arról kért tájékoztatást a vasúti és autóbuszos közlekedési társaságoktól, hogy hogyan állnak a regisztrációs jegy bevezetésének előkészületei, és a szolgáltatói visszajelzések szerint a rendeletben meghatározott határidőig minden vállalat felkészül az új jegytípus kiadására.
A KHEM tájékoztatása szerint az érintett vállalatok folyamatosan végzik a pénztárgépek és fedélzeti eszközök átprogramozását, és a tervezett ütemezésben zajlik a pénztárosok, járművezetők és jegyvizsgálók oktatása.
Bár a regisztrációs jegy alkalmazása csak március elsejétől kötelező a szolgáltatók számára, egyes autóbuszos társaságok már február elejével bevezették az új jegytípust. A Borsod Volán járatain 2000-2200, a Hajdú Volán buszain 1300-1400 regisztrációs jegy kel el egy-egy hétköznapon. A bevezetés az eddigi tapasztalatok szerint késést, fennakadást nem okozott, az alkalmazással összefüggő panasz nem érkezett az utasoktól.
Tavasztól a díjmentes utazásra jogosultak (a 6 év alattiak és 65 év felettiek) térítésmentes jeggyel utazhatnak a helyközi vonatokon és buszjáratokon. A regisztrációs jegy meglétét az egyéb jegyekhez és bérletekhez hasonló módon ellenőrzik majd. A bevezetés kapcsán türelmi időt kapnak az utasok, a regisztrációs jegy nélkül utazóknak csak 2010. július elseje után kell 500 forint pótdíjat fizetniük.
A minisztérium szerint a jegytípus gyakorlati haszna az, hogy általa nyomon követhetők a közösségi közlekedéshez kapcsolódó utazások. Adatokkal szolgál a jellemző utazási távolságokról és időszakokról, így bevezetése segíthet a menetrendek előkészítésében is. A regisztrációs jegy alkalmazása alapozza meg a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit.
A közlekedési társaságok a szociálpolitikai kedvezménnyel utazók után ún. fogyasztói árkiegészítést kapnak. A díjmentesen utazók pontos száma jelenleg nem ismert, ezért a hatályos jogszabályok alapján a közlekedési vállalatok normatív alapon igényelhetik az államtól az "ingyenes" utazások okozta bevételkiesést. A regisztrációs jegy bevezetését követően ez pontosan, teljesítményarányosan kimutatható lesz - közölte a KHEM.