Jelentős leépítéseket jelentett be a Ford (NYSE), összesen 5700 európai dolgozójától válik meg a cég az egyre nehezebb gazdasági környezet kihívásaira reagálva. A menedzsment ráadásul azt is közölte, hogy idén az európai veszteségek meghaladhatják a 1,5 milliárd dollárt is.
A költségcsökkentések javarészben a rendkívül gyenge európai keresletnek tudhatók be. A három gyár leállításával a Ford az európai kapacitásának minteyg 18 százalékát építi le, nagjyából évi 355 ezer járművel lesz alacsonyabb a potenciális éves kibocsátás Európában. A leépítésekkel összesen évi 450-500 millió dolláros megtakarítást remél a cég. 2012 második negyedévében az európai értékesítések a teljes árbevétel 21,2 százalékát adták a Fordnál, miközben a válság előtt , 2007-ben ez az arány még 35 százalék körüli volt.
A legrégebbi gyárnak is mennie kell
A Ford tíz év után először kénytelen gyárat leállítani Európában. A három bezárandó gyár közül kettő az Egyesült Királyságban, egy pedig a belgiumi Genkben található. A Southhamptonban üzemelő kisteherautó-gyárban és a London külvárosában, Dagenhamben lévő üzemében már jövő júliusban beszünteti a termelést a Ford, emiatt 1400 dolgozóját küldi el, a genki gyárat pedig 2014 végéig állítják le.
A southamptoni gyárban évente 30 ezer Transit furgont gyártottak, miközben a hatékony működéshez nagyjából 200 ezer járműre van szükség évente - idézi a Bloomberg a Barclays elemzőjét. A southamptoni gyárbezárással a Ford egyúttal megszünteti a legelső brit autógyárát is, 1911-ben itt kezdett el ugyanis először járműveket építeni Nagy-Britanniában. Dagenham látott már gyárbezárást, 2002-ben 2000 fő elbocsátásával itt zárt be utoljára gyárat a cég, egy Fiestákat előállító üzem szűnt meg akkor.
A southamptoni termelés a kereslet javulásával a Ford törökországi közös vállalatához kerülhet át, ahol egy kapacitásbővítés révén évi 320 ezres termelésre képes az üzem, de jelenleg csak 250 ezer darabos az éves kibocsátás. A genki üzem termelését fokozatosan a valenciai üzembe csoportosítják át, ahogy az előttünk álló években a társaság újabb modellekkel lép majd piacra, ezzel pedig a genki gyárt teljes, 4300 fős állományát elbocsátják.
A veszteségek csökkentésére tett erőfeszítéseket kedvezőnek ítélhetik a befektetők, ugyanis a Ford papírjai 2,5 százalékos pluszban forognak nyitás után a New-York-i tőzsdén.
Ford (NYSE)
Egyre sűrűbb fellegek az európai autópiac felett
Idén ez már a sokadik autógyár-bezárás a recesszió sújtotta Európában, melynek tetejében a General Motors is bejelentette egy belgiumi üzemének 2016-ban történő bezárását, valamint, hogy még ebben a hónapban megvizsgálják európai gyáregységeik átstrukturálásának lehetőségét.
Az európai autógyártókra amúgy is rájár a rúd mostanában, ugyanis jelentősen csökkentek az olasz, a spanyol és a francia autóeladások is, az európai autógyárak pedig egy elhúzódó válságra készülhetnek fel. A francia eladások 18 százalékkal, az olasz 26 százalékkal, a spanyol pedig 37 százalékkal zuhant szeptember folyamán tavalyhoz képest. A német Volkswagen (Xetra) is másfél hónappal ezelőtt csökkentette az ez évi autóértékesítésre vonatkozó várakozásait, ugyanis 300,000 járművel kevesebb eladásra számítanak a csökkenő kereslet miatt.
A kontinens autópiacának zsugorodása a francia Peugeot-t is arra kényszerítette, hogy állami mentőövért folyamodjon, és épp tegnap jelentették be, hogy 7 milliárd euró értékű állami segítséget kapnak a pénzügyi részlegük gyengélkedése miatt.
A Daimler (Xetra) éppen tegnap tett közzé felemás harmadik negyedéves gyorsjelentési számokat, melyek szerint az egy részvényre jutó nyereségük elmaradt az elemzői várakozásoktól, valamint a menedzsment által tervezett idei 9 milliárd eurós csoportszíntű üzemi eredményt sem tudják elérni.