76,8 milliárd eurós árbevételt és 8,3 milliárd eurós üzemi eredményt hozott össze 2012-ben a BMW, a világ legnagyobb luxusautó gyártó cége. A társaságnak mindkét soron sikerült az elemzői konszenzust túlszárnyalnia, ráadásul éves szinten is növekedésre volt képes a vállalat. Az egyszeri tételekkel tisztított egy részvényre jutó profit viszont hiába emelkedett 2011-hez képest 2,4 százalékot, a Bloomberg által gyűjtött szakértői várakozást nem sikerült túlteljesíteni.
A BMW-nek a tavaly 17 éves mélypontra zuhanó európai autóértékesítés megnehezítette ugyan a dolgát, de a kínai és az amerikai piacok erős szereplése sokat tudott segíteni a vállalat helyzetén.
Tavalyi részvényenkénti 2,3 eurós osztalékot követően a menedzsment a 2012-es éves teljesítmény után 2,5 eurós osztalék kifizetését tervezi. Ez némileg csalódást kelthet, mivel több elemző is 2,6 eurós kifizetést vár. Ettől függetlenül rekord nagyságú lehet a részvényesi juttatás mértéke.
7,62 milliárd euróra rúgott 2012-ben a BMW autógyártó egységénél az üzemi eredmény, ami 2 százalékkal magasabb a 2011-es értéknél, de negatívum, hogy az operatív árrés 11,8 százalékról 10,9 százalékra zsugorodott. A versenytársakhoz képest felemás teljesítményt jelent ez az árrés, mivel az Audi 11 százalékos EBIT szintet ért el 2011-ben, míg a Mercedes 7,1 százalékot.
1,54 millió autót tudott értékesíteni 2012-ben a BMW, leginkább az új 3-as és az 1-es sorozat iránt volt kiugró a kereslet, valamint az X1 és az X3-as típust vették a fogyasztók. A társaság ezzel megelőzte eladásokat nézve a Mercedest és az Audit is, előbbi 1,32 milliót, utóbbi 1,46 millió gépkocsit adott el.
Piacvezető maradna a BMW
Nem lesz egyszerű dolga BMW-nek, ha meg szeretné tartani vezető pozícióját a luxusautók gyártói között, mivel a mind a Volkswagen csoportba tartozó Audi, mind a Daimler csoportba tartozó Mercedes az évtized végére az elsőséget szeretné megkaparintani.
A BMW vezérigazgatója optimistán tekint a 2013-as évre, mivel szerinte jó úton haladnak, vélhetően növelni tudják az értékesítést is, ugyanakkor a gazdasági környezet számos kihívást jelenthet a vállalatnak is. A tervek szerint sorozatban a harmadik évben szeretne a társaság rekordértékesítést elérni idén.
Múlt héten a BMW vezetője a genfi autóshown arról beszélt, hogy a kínai autóértékesítés 2013-ban 8,5 százalékkal nőhet, az amerikai 2 százalékkal, míg az európai piacon 2 százalékos zsugorodásra lehet készülni. A kitekintés szerint idén 75,5 millió autó találhat gazdára világszerte.
A BMW jövő héten, március 19-én tart éves sajtótájékoztatót, ahol a kilátásokról bővebben nyilatkozik majd a vállalat.
A részvény eleinte negatívan reagált a bejelentésekre, de utána sikerült magát összekapnia. Jelenleg 0,7 százalékos mínuszban van a papír.
BMW napi grafikon (Xetra)