Az idei Marketing Expo számos tanulságáról lapunk is beszámolt. Ne jópofizzunk, int Litkai Gergely, ha nincs kiemelkedően sziporkázó ötletünk, Wolf Gábor azonban nyomatékosan kiemeli: attól, hogy a trendek jönnek-mennek, illetve hogy nem kell minden vállalkozónak szakértővé válnia, a marketingre szükség van.
Szóval nem elég, hogy a marketing pénzbe, időbe, szakértelembe kerül, a tetejébe egyáltalán nem biztos, hogy jól választunk. Ha egy módszer testhez álló, szimpatikus, bizalomgerjesztő , csak akkor hoz konverziót, ha jelenleg is pörög az üzleti életben. Mint Wolf Gábor hangsúlyozta a Marketing Expón, „…az internetes áruházak korábban sikeres értékesítési módszerei – például a keresőoptimalizálás vagy az ingyenes hírlevél – nem hoznak új vásárlókat. A vevőnek utána kell nyúlni, tulajdonképpen a vásárlásig juttató futószalagra kell őt tenni.” Tehát minden eszköz becses, de nem biztos, hogy abban a percben, amelyikben használni akarjuk. Ha ez a perc tíz éve leketyegett, kénytelenek vagyunk másikat találni, ami persze újabb pénz, idő, szakértelem – az érem másik oldala viszont, hogy általában ezt a hármas kombót nevezzük jó okkal befektetésnek.
Az elérhető megoldás nem feltétlenül megalkuvás. Ha erős a kapcsolati hálód, első lépésként megragadhatod ezt. Ahogy nem lehet bárkire rásózni bármit, különösen igaz, hogy nem lehet bármilyen kontaktust arra használni, hogy megjelenést biztosítson a vállalkozásodnak. De meg lehet találni azt a helyzetet, amelyben mindkét fél tehet valamit a másikért. Szánd rá a kellő időt, és ásd fel azokat a régi főiskolai társakat, hajdani kollégákat, azokat a szomszédokat és szülőtársakat, akik valamilyen szakmai harmóniában állnak a cégeddel, a céljaiddal. Hogy ajánlatot teszel nekik, vagy ötletelni szeretnél velük, hogy mindez kávé, ebéd, vagy egy nálad megrendezett kerti partin történik meg, az sok-sok változó függvénye.
Semmi gond nincs azzal, ha egy vállalkozásnak kifejezetten leszűkíthető a célcsoportja. Ha képes kevesebb ügyfélnek magas színvonalon minőségi szolgáltatást nyújtani, akkor azok az ügyfelek lojálissá válnak, ami nagyon komoly virtuális tőke. A marketing szolgáltatások többsége fűt-fát ígér. Annak, aki néhányszor már rászánta magát egy-egy próbára, ez azt jelenti, hogy fizet, mint a katonatiszt, és bízik a kijelölt nagyszerű eredményekben. De gyakran csak vár és vár, mivel az elmaradt számokra bármikor fel lehet hozni teljesen általános körülményeket: elverte a jég a termést, lezúzta az árait a versenytárs, és egyébként a múlt héten is válság volt. A vállalkozó érthető módon egyre türelmetlenebb, és egyre inkább elege van az újabb ábrándokból. Inkább az érdekelné, hogy majd fizet, ha lesz látható eredmény – de ez többnyire ritka.
A szolgáltatáspalettát szegényebbé tenni, a termékekben visszaugrani, a minőségből levenni semmi szín alatt nem érdemes. Ez különösen azokat a vállalkozásokat szokta érinteni, amelyek nem tegnap kezdték. Másképp kell megoldani, hogy a piac felé mutatott arculaton ne látszódjanak meg a növekvő terhek. Nem válhat háromsajtos a négysajtos pizzából, nem lehet a vendégek hajának csak a 80 százalékát befesteni, és nem érdemes elküldeni a rendszergazdát azzal, hogy majd jó lesz oda az unokaöcsénk is, végülis évek óta kalapálja a klaviatúrát az infó órákon. Ezzel a visszavágással csak ügyfelet lehet veszteni, ami egy lefelé hullámban különösen rossz üzleti terv. Valójában ilyenkor a meglévő ügyfelek hűségét érdemes megerősíteni, és ezután, ha lassan is, tovább koncentrálni az erőket arra, hogy érkezzenek újak is.
Amink van, hangsúlyozzuk még egyszer: az üzletet és a palettát. Legyen mindig makulátlan a környezet, ez nem kerül semmibe. Tartsuk tisztán azt, ahol dolgozunk, ahol az ügyfeleket fogadjuk, és persze rengeteget számít az esztétikum. Ha nem bízunk az ízlésünkben eléggé, keressünk profi megoldásokat. Továbbá soha ne érhesse szó a termék minőségét. Rengeteg kkv él olyan apróságokkal, amelyek aztán csak őt jellemzik: a humusz étterem egy pohárka szörppel fogad mindenkit, a kozmetikus teával kínálja a szépülni vágyó nőket, a kávézó kínál egyfajta házi sütésű kekszet, a teázóban fenntartanak egy falat arra, hogy a vendégek is firkálhassanak rá, ha van kedvük. Ez mind nagyon hangsúlytalan részlet, az a közös bennük, hogy segítenek kiemelkedni a tömegből. És persze legyenek olyan barátságosak a munkatársaink, olyan segítőkészek, olyan tájékozottak és olyan kedvesek, hogy az szinte a védjegyévé váljon a cégünknek. E szempontok közül bármelyik csendes, passzív, de nagyon stabil eleme a hosszú távú sikernek.
Kedves vállalkozó, biztosan van weboldalad, biztosan létrehoztál egy Facebook oldalt, lehetséges, hogy heti rendszerességgel szétnézel LinkedInen, és ha különösen jól fekszik a közösségi média, arra is rájöttél, hogy a Twitter gyorsaságát, tömörségét az üzleti életben lehet kamatoztatni igazán, valaki rábeszélt egy YouTube csatornára, és mivel kedveled a szerencsejátékot, belevágtál a blogolásba is. A hír igaz, ezek nagy dolgokra képes felületek. De milyen áron? Foglalkozni kell velük, időt és profizmust igényelnek. A szedett-vedett szövegnél, a nyomulós marketingszövegnél, a helyesírási hibákban gazdag szövegnél, a csacsi módon önfényező szövegnél még mindig jobb a semmilyen szöveg. Az ilyen bejegyzések helyett azonban bízzuk a blogot olyanra, aki sokat tud a cégünkről és jól ír. Vagy legalábbis szívesen elmesélünk neki mindenfélét, és jártas a blogoszférában, olvas, tájékozott, képben van a netes nyelv megannyi rétegével. A jártasság és a stíluskönnyedség valóban alapfeltétel, és elismerjük, nem könnyű megtalálni, aki személyében egyesíti a kettőt. Cserébe azonban meg is térül a befektetett energia. Ha odaadó a tartalomkészítő, valamennyi poszt egy-egy színes kis történet, hol kávé mellett, hol a piacon, hol egy kockás pikniktakarón elmesélve. Az a lényeg, hogy személyesen szólítsa meg az ügyfelet, hadd érezze, hogy érinti őt az infó, segít neki a praktikus adat, és egyszerűen jól érzi magát attól, hogy bevonták egy baráti körbe, amelybe szívesen tartozik. Ami pedig a website-ot illeti, fölösleges választanunk aközött, hogy csinosítsuk, vagy duzzasszuk: legyen ez egy jó hangulatú hely, ahová szívesen visszatér az infóéhes kliens. Lapunk nemrég megírta, a webanalitika, ha helyesen használják, még ingyenes verzióban is rengeteget tud lendíteni az üzleti ügyeken. Tudjunk hát olvasni a grafikonokból és adatokból, de ne csak számokat: a konverzió szempontjából jóval érdekesebb, ki jár az oldalunkon, mint az, hányan.
Minden vállalkozás képes arra, hogy megtalálja a profiljában azt, amire kattanni fognak. Hogy a korábbi példáknál maradjunk: a pizzázó kijelölhet egy olyan napot a héten, amikor négy-öt kiadását fél áron adja, ingyen üdítővel, kuponfüzetkével, amelyikben a tizedik pecsét azt jelzi, hogy megvendégeli azt, akiit a kedves ügyfele magával visz. A fodrász kitalálhatja, hogy minden hónapban kisorsol három olyan vendéget, aki kedvezményesen vagy ingyen kap egy bizonyos szolgáltatást. Hiszen szolgáltatás olyan sokféle van, és hol van az megírva, hogy minden leleményből ki kell fogynunk egyszer?
A lényeg egy általában le sem fordított szó – ahogy a közösségi médiában ezt megszokhattuk –, a buzz. Beszéljenek rólunk. Tárgyaljanak ki minket. Adják tovább a híreket, nálunk ezt is lehet és azt is tudjuk. Nincs erősebb ajánlás annál, amit a barátaink már kipróbáltak! Ha ezt elértük, az súlyosabb megpróbáltatások ellen is felvértez bennünket.