A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6
Vágólapra másolva!
Három csöppnyi vállalkozást mutatunk most be. Három példát arra, amikor a tehetetlenkedést kiváltja az innováció, az önsajnálatot a bátorság, a várakozást a jobb időkre az érdemi magabiztosság.
Vágólapra másolva!
Bátraké a szerencse. Még mindig Forrás: Carl Crumley

Elunta, hogy nem talál

Minden női magazinnak megvan a maga koreográfiája, amelytől időről időre eltér kalandvágyból, nyitottságból, a kitekintés öröméért. Ily módon nincs olyan divatlap, amely ne aknázná ki a Tara Lynn jelenségben rejlő – egyébként csodálatos – lehetőséget, de a mainstream filozófián ez nem változtat. Attól még a trendeket bemutató modellek jellemzően olyan alkatú lányok, akiken még a 34-es méret is lötyög. Mit szól ehhez egy 40-es méret feletti nő, aki nagyon szereti a szép anyagokat, a ragyogó színeket, a merész mintákat és az egyedi szabásvonalakat? Sírva betol egy tábla csokit, amiért nem volt hozzá kegyes az élet? Ez is egy lehetőség. Vajda Judithot azonban jobban érdekelte a kreatív kiút.

Sikeres marketing-karrier csúcsán, már anyaként vette azt a merész kanyart, amelynek eredménye ez az egyszerre hiánypótló és nagyon logikus vállalkozás. Tulajdonképpen gyermekkori álmát valósította meg, mert már kislányként is divattervezőnek készült. A Patent Designban ő a tervező, két segítője kivitelezi a rajzait. Ez a színtisztán merészségből született brand enyhén szólva nem szégyelli, hogy nem piszkafák a célcsoportja. Judith egyszerűen nem hagyta, hogy a minden sarokról integető üzenet letörje a lelkesedését. Kezdetben saját magán segített a tervezéssel, de nem kellett sokat várnia arra, hogy kiderüljön, rengeteg nő életminősége javulhat ugyanezen a vonalon. Segíteni jó, vállalkozni jó, kitalálni jó, újítani jó – mindez annyira nem szorul magyarázatra, hogy itt tulajdonképpen véget is érhetne a cikk (nem fog): a Patent Design azon teltkarcsú nők Mekkája, akik a szó legjobb értelmében villantani akarnak. A márka egyszerre inspirálja és támogatja őket, miközben meg is valósítja azokat a ruhákat, amelyekben sokkal jobban érzik magukat. Facebook oldalukon lehet egyeztetni elképzelésekről és árakról. Egyetlen megkeresést sem hagynak figyelmen kívül.

Még csak nem is pénzért

Lehet-e vállalkozásnak nevezni azt az ötletet, amelyben nem a főniciaiak által kitalált eszköz a tranzakció alapja és célja? Különös módon az, amit nyolc pécsi fiatal talált ki, üzletnek számít: vegytiszta jóindulatból, nyereségvágy nélkül segítenek a ház körül annak, aki rászorul, és ezért felkeresi őket. Takarítanak, festenek, flexeznek, kutyát sétáltatnak, költöztetnek. Ez a blogposzt az önzetlenség példaképeinek nevezi őket. Jó okkal, ezt lehetetlen vitatni: ellentételként elfogadják a pénzt, de cseppet sem ragaszkodnak hozzá, számukra a kissé népmesésen hangzó „tál étel”, „pofa sör”, „finom süti” teljesen érvényes valuta. Állítólag egyszer valaki wellness-belépővel jutalmazta a fáradozásukat. Mert a kiszámítható és érthető döbbenet mint első reakció előbb-utóbb lecseng, azon túl pörög a vállalkozás és porondra lépnek a tettek. Vállalkozás, igen, mert jóllehet bankjegyek cseréjére ritkán ad alkalmat, a struktúrája ennek felel meg. Kialakították azt a logisztikai hálózatot, amelyen belül megbízásokat vállalnak és teljesítenek. Prosperálnak, rengeteg a munkájuk. Terjeszkednek, felkéréseik Pécs határán túlmutatnak, természetesen ilyenkor a benzinköltséget állnia kell a megbízónak. Inspirálnak és reményt adnak. És egyetemre járnak, OKJ-s tanfolyamokat végeznek. A teljesítményük alapján figyelt fel rájuk a média. Ha híresek, azt annak köszönhetik, amit kitaláltak, és amiben nem tartanak üres járatot.

Csak semmi megszokott

Minden torta több mint torta. Nem elég finomnak lennie, esztétikai kategória is. A csúnya torta nem segít magán azzal, hogy finom. Ebben a minőségében pedig természetes kreativitás-forrás. Ezt lovagolja meg a Dorka Torta nevű vállalkozás, amelyben egyetlen krém-tészta-krém csíkozású ünnepi süteményt sem találunk. A Dorka Tortában a nem konvenció lett a konvenció, a furcsa a természetes, az eltérő a standard. Receptjei egyre-másra emelődnek át különböző gasztroplatformokra. Attól, hogy a kreációk egyéniek, az irányadó trend minimalista, letisztult, gyakran egyszínű, vállalkozás lévén azonban a Dorka Torta elsősorban szezonalitásra és ügyféligényekre koncentrál. Cipelő Cicák és Angry Birds, leánybúcsú és Madagaszkár, kukabúvárok és rénszarvasok teszik még boldogabbá az ünnepeltet. Minden torta szemre is gyönyörűség. Kalandos, regényes, vicces vagy megható légkört varázsolnak, és az asztalon passzív finomság szerepéből valódi megszemélyesült jókívánsággá és törődéssé lépnek elő. Nincs olyan Dorka Torta, amely ne volna allegorikus. Tavaly karácsonykor jótékonysági árveréssel segítette egy rászoruló kisfiú agyműtétjét.

Dorka jelenleg egyetemre jár. Hogy rendhagyó vállalkozását a leglaposabb közhellyel kontrasztáljuk, hadd mondjuk úgy, rohan az idő: amikor a Dorka Tortát beizzította, már tizenhárom éves is megvolt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!