56 millió forintos bírságot kapott az Auchan a versenyhivataltól, mert egyes reklámjai nem tárgyilagosan tüntettek fel árkülönbségeket. A cég a bírság indoklásának egy részével nem ért egyet, jogi lépéseket fontolgat.
Reagált az Auchan a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által kiszabott 56 millió forintos bírságra. A cég Origóhoz eljuttatott közleményében azt írják, tanulmányozzák a határozatot, amiben a GVH a bírságot kiszabta. A cég szerint a határozat bizonyos megállapításait elfogadják, de az indoklás egyes kijelentéseivel nem értenek egyet, ezekkel kapcsolatban megfontolják
a jogi lépések lehetőségét".
Nem volt tárgyilagos
A GVH jogsértőnek találta az Auchan több, összehasonlításokat tartalmazó reklámját, mert azok nem tárgyilagosan tüntették fel az árkülönbségeket, tájékoztatott korábbi közleményében a versenyhivatal. Az áruházakban kihelyezett összehasonlításokkal az Auchan tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is folytatott, mert megsértette a szakmai gondosság követelményét, írták.
Nem kaptak objektív képet
A versenyhivatal a következő pontokban találta vétkesnek az Auchant:
Megsértette az ellenőrizhetőség, illetve a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2012 júniusától 2014 júniusáig az egyes Auchan áruházakban kihelyezett különböző, saját és versenytársi blokkokat, illetve az árelőnyöket megjelenítő ár-összehasonlító reklámtábláival. Az összehasonlított két termékkosár ugyanis egyebek között eltérő darabszámú terméket tartalmazott, az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak, a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt.
Nem dolgozta ki sem az árösszehasonlításra vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat az áruházakban kihelyezett ár-összehasonlító reklámok közzétételekor, valamint nem tartotta be a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival, így sérült a szakmai gondosság követelménye.
Megsértette a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámjaiban is, mert a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árszínvonalak különbségéről az összehasonlításokat megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt.
A GVH súlyosbító körülményként értékelte, hogy a jogsértő gyakorlat hosszú ideig tartott, és hogy a reklámok széles fogyasztói kört értek el.