A héten nyitotta meg kapuit a kínai Xiaomi által létrehozott online webáruház az amerikai és európai piacon. Az olcsó okostelefonokat gyártó cég egyelőre csak telefonkiegészítőket fog értékesíteni, saját készülékeik várhatóan még jó darabig nem lesznek kaphatók.
Hatalmas erőfeszítéseket kell tenni azért, hogy egy okostelefon elindulhasson az amerikai piacon
- mondta Hugo Barra, a Xiaomi globális alelnöke a CNBC-nek adott interjúban.
Országszerte értékesítési és támogatási pontokat kell létrehozni, a marketingről nem is beszélve. Ezenkívül rengeteg mérnöki munkát is igényel, elég csak belegondolni az antennák felállításába, tesztelésébe. Ez meglehetősen időigényes - tette hozzá Barra.
Pedig a Xiaomi viharos gyorsasággal tör előre a saját hazai piacán, már az idei első negyedévben is 13,1 százalékos piaci részesedéssel bír, amivel Kína második legnagyobb okostelefon kereskedőjévé lépett elő, alig lemaradva az Apple 15,7 százaléka mögött.
Ahhoz azonban, hogy az amerikai és az európai piacokon is tarolni tudjon, még nagyon sokat kell dolgoznia. Az infrastruktúrán felül a szabadalmakat is meg kell szereznie, hiszen fiatal cégként ezen a téren lemaradásban van a többi vállalathoz képest.
Az online áruház elindítása a cég hosszú távú stratégiájának része, így akarja megvetni a lábát a nagyobb, jól kiépített piacokon is.
"Minden országban más szabadalmakra van szükség. Attól függően, hogy milyen piacokra akar belépni, módszeresen be kell szerezni a licenszeket" - mondta az alelnök. Ezért a nyugati vásárlók egyelőre kénytelenek lesznek beérni a Xiaomi olcsó telefonkiegészítőivel. Annak ellenére, hogy készülékeket egyelőre még nem fognak árulni, hétfőn az Egyesült Államokban, kedden pedig Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában is megnyitott a cég webáruháza.
Mindenesetre Hugo Barra optimista. "Ez egy fajta játék. Szeretnénk, ha az amerikai és európai vásárlók megismernék a termékeinket." - mondta az alelnök.
Bár a Xiaomi hivatalosan egyelőre nem árul telefonokat a nyugati országokban, néhány vállalkozó szellemű kereskedő máris megtalálta a kiskaput, hogyan lehetne eladni a mobilokat ott is:
az eBayen már így is lehet kapni Xiaomi telefonokat.
Nemcsak a Xiaomi kezdett nyugati terjeszkedésbe, több kínai cég is heves érdeklődést mutat a tengerentúli piacok iránt. Az olyan nagyjátékosok, mint a Lenovo és a Huawei is folytatják az amerikai terjeszkedést, ugyanakkor a kínai LeTV is bejelentette, hogy az év végén okostelefonokkal és okostévékkel jelenik meg az amerikai piacon, és videó streamekkel is készül a kínaiul beszélő amerikaiak számára.