Új autót ígér a VW a németeknek
![VW, Volkswagen](https://cdn.origo.hu/2023/12/LaYUg4gvHe8MLtBlnUa8kJqov0nhlOQviDiDgHkCFvE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY0ODYyMjRlMzFlMzQ5NzBiM2FhMzYzMmQ2NDI3ZDhh.webp)
A VW-nek szerdáig kell előállnia olyan akciótervvel, amely a német piacon eladott mintegy 2,8 millió dízelmotoros autó javításáról, vagy cseréjéről szól - írja hírlevelében az Equilor. A német autógyár levélben elismerte, hogy az európai piacon közel 8 millió autót érint a botrány.
A javítási költség elérheti a 3 millió forintot autónként - közölte a Bloomberg.
A kártérítés formája és összege hatóságonként és országonként változó lehet,
így nem szükségszerű, hogy az autócserékre Magyarországon is sor kerül. A csalás korrigálását azonban minden egyes márkájánál végre kell hajtani, így az Audi, a Seat és a Skoda tulajdonosok is kártérítésre számíthatnak.
Az Origo becslése szerint körülbelül
15-20 ezer Magyarországon forgalomba helyezett új autót érinthet a dízelbotrány,
plusz körülbelül ugyanennyi használt autót is, amelyeket nem Magyarországon helyeztek először forgalomba, de már itt futnak.
Néhány ország Volkswagen-honlapján már alvázszám alapján az is ellenőrizhető, hogy az adott gépkocsit ellátták-e olyan szoftverrel, amely meghamisítja az emissziós értékeket – legalábbis a német, a brit, a francia, vagy éppen az osztrák VW-weboldalak már tudják ezt a szolgáltatást, a magyar nyelvű portál még nem.
Az autógyár részvényeinek árfolyama közel 42 százalékot zuhant a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisítása miatt szeptember 18-án kirobbant botrány óta. A távol-keleti eladásokban is tetten érhető a csalás negatív hatása. A cég dél-koreai és japán értékesítései egyaránt visszaestek szeptemberben.
Napi szinten borulnak ki a csontvázak a szekrényből. A Credit Suisse múlt heti elemzése szerint a Volkswagen-botrány akár 23-78 milliárd euró közötti költséget is okozhat a konszernnek, de egyre több elemzés lát napvilágot arról, hogy a tényleges költségek valahol 60-80 milliárd euró körül lehetnek. Az összeg aszerint változik, hogy mennyire lesz mély a válság és milyen szcenárió mentén zajlik majd az ügy rendezése.
A legrosszabb esetben közel 24300 milliárd forint is lehet a dízel-ügy végszámlája.
Csak az arányok kedvéért: ez egy akkora összeg, mint Magyarország 10 havi költségvetése, valamint a hétszerese a Volkswagen-csoport 2014-es nettó nyereségének.