30 ezer manipulált autó futhat Magyarország útjain
![Wolfsburg VW Volkswagen](https://cdn.origo.hu/2023/12/Px3lNKxebAJcgguSoyfNL6II75vJ8N36wSIm2j2lBJo/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQzNzQyZmFiMTQzNzQ0Y2E5ZDQ5MmViY2QzY2EyNWEw.webp)
Elegendő megadni az alvázszámot, és a rendszer megmondja, beépítették-e a kocsiba az emissziós értékek meghamisítását lehetővé tevő szoftvert – a német, a brit, a francia, vagy éppen az osztrák VW-weboldalak mellett kedd hajnal óta már a magyar nyelvű portál is tudja ezt a szolgáltatást.
A konszernhez tartozó Audi múlt pénteken közölte, hogy a hét folyamán ez a lehetőség az egyes országok Audi-honlapjain világszerte megnyílik az Audi-tulajdonosok előtt. Valószínűleg ez lesz a többi VW-márka esetben is, azonban hétfő délután még egyik magyar márkaoldalon sem volt elérhető ez a szolgáltatás.
A VW még nem közölt adatokat arról, hány EA 189 gyári kódú motorral felszerelt gyártmánya közlekedik Magyarország útjain – ez az a motortípus, amely miatt kipattant a VW-botrány. A konszern 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások.
Az Origo becslése szerint körülbelül 15-20 ezer Magyarországon forgalomba helyezett új autót érinthet a dízelbotrány, plusz körülbelül ugyanennyi használt autót is, amelyeket nem Magyarországon helyeztek először forgalomba, de már itt futnak.
Ügyeskedés a laborban
Az Origo Autó rovata utánajárt, hogyan csalt a méréseken a VW: a német konszern azt használta ki, hogy szigorúan meghatározott protokoll szerint, zárt laboratóriumban végzik az autók emissziós méréseket. Fejlesztettek hát egy programot a motorvezérlésbe, ami ragyogó emissziós értékeket ad a padon – a trükkös szoftverről és a lebukásról bővebben itt olvashat.
A Német Közúti Közlekedési Hivatal (KBA) tájékoztatása szerint az Európai Unióban a VW-botrányban az Euro 5-ös, EA 189 kódjelű, 1200, 1600 és 2000 cm3 lökettérfogatú dízelmotorok lehetnek érintettek, válaszolta az Origónak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH).
Magyarországon körülbelül 30 ezer olyan jármű van forgalomban, amelyeket ilyen típusú motorokkal láttak el,
de az NKH is kiemeli, hogy csak a német hatóság vizsgálata után lehet pontosan megmondani, hogy ténylegesen hány jármű esetében történt manipuláció a károsanyag-kibocsátásban.