Minden évben – különösen karácsony környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen, akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás, véli a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Valójában a fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben 14 napon belül elállhat a vásárlástól, és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.
Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. Így
sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.
A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javítását).
Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát, vagy akár a pénzt is visszakaphassák. Egyre inkább egyértelmű, hogy
ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megbízásából a CP Contact Kft. 400 üzletre kiterjedő kutatást készített, amely alapján egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.
A szakemberek utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző karácsonyi ajándékokat:
A Gazdasági Versenyhivatal megbízásából és vele együttműködésben dolgozó Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online (két ünnep között és januárban is) a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében.