Egyre több pénzt hagyunk a pénztárosnál
![kassza pénztár vasárnapi zárva tartás, bolt, üzlet, vasárnap, nyitva tartás](https://cdn.origo.hu/2023/12/_t_SJ9NNejjMEYNfebWGf4b1CzHt9z6eV7uQyItDau0/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2VkYjI2MWZmMTZiZTQwNjNhODI4OTVkNzYzZjVhMDYz.webp)
A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória a kiskereskedelemnek mintegy 490 milliárd forint bevételt hozott ebben a négyhónapos időszakban. A legnagyobb forgalmú tíz kategóriában az értéket nézve átlag felett bővült az eladás sörből, szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből.
Mennyiség szempontjából a top tíz kategóriában átlag felett emelkedett a forgalom a húskészítményeknél, a söröknél, a sajtoknál, a szénsavas üdítőitaloknál és a gyümölcsleveknél.
Kétszámjegyű 18 százalékos növekedést ért el például a bitter vagyis a gyomorkeserű, a snackből 11 százalékkal fogyott több és az energia- és sportitalok fogyasztása is 12 százalékkal nőtt – derül ki a Nielsen adaataiból.
Regionálisan átlag felett, 6-6 százalékkal emelkedett az értékben mért forgalom a Dunától keletre és a délnyugati megyékben a vizsgált időszakban. Átlag alatti, 4-4 százalékos növekedést regisztráltak a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum mellett északnyugaton.
Az adatok szerint a piaci koncentráció folytatódik: a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek az értékben mért forgalomból már 67 százalékkal részesedtek, míg egy évvel korábban ugyanebben az időszakban 66 százalékkal.
A hagyományos, 200 négyzetméteres és az ennél kisebb boltok értékben mért piaci részesedése 25 százalék volt a vizsgált négy hónapban, egy százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban.