Simicska Lajos cégbirodalmának építőipari cége már több mint fél éve a pálya széléről szemléli a különböző közbeszerzéseket. Pedig a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. egy olyan ágazatban tevékenykedik, ahol
az államon kívül nem igazán van más megrendelő,
így a korábban az állami megbízásokból százmilliárdokat kaszáló cég igen nehéz időszakon megy keresztül.
A közbeszerzéseken 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el a Közgép egyedül vagy konzorcium tagjaként. Számításaink szerint ez 2014-ben a negyedére csökkenthetett: a Közbeszerzési Értesítő hirdetményei szerint két éve körülbelül 100,6 milliárd forintot nyert a különféle tendereken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.
Simicska Lajos Közgépje jó eredménnyel zárta az utolsó „békeévét”: a cég 2014-es mérlege szerint 112 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárd forintos osztalékot fizetett.
A Közgép korábban még nem ért el ekkora árbevételt,
a 100 milliárd forintos határt is először lépte át.
Miután tavaly júliusban három évre minden közbeszerzéstől eltiltották a céget, jól láthatóan
véget ért a Közgép korábbi sikerszériája.
Már az uniós projektek kifutásával eleve egyre kevesebb építési beruházásra írtak ki tendert, így már emiatt is jelentősen csökkentek az állami megrendelések.
A Közbeszerzési Hatóság éves beszámolója szerint 2013-ban még 1370 milliárd forint volt építési beruházásokra, azonban az uniós ciklus kifutásával ez 2014-ben 1019 milliárd forintra csökkent – a tavalyi pontosabb adatokra még várni kell, de nagy valószínűséggel tovább zuhantak az állami megrendelések az ágazatban.
Erre tett rá Simicska Lajos 2015. február 6-i kirohanása:
Orbán egy geci”
– bukott ki az üzletemberből. Ezután már nagyítóval kellett keresni azokat a tendereket, amelyeket valahogy mégis meg tudott nyerni a Közgép. A cég egy idő után azzal próbálkozott, hogy a versenytársak ajánlatai alá ígért, azonban sokszor éppen a „kirívóan alacsony” árai miatt zárták ki az adott tenderből. Aztán júliusban hamis adatközlésen érték Simicska cégét, ami automatikusan hároméves eltiltást von maga után.
A Közgép perre ment, és a bíróság (részben) igazat is adott neki, azonban a döntés ellen fellebbeztek, így a Közgép még mindig ott van a kizárt ajánlattevők listáján.
Az elmúlt évek sikerszériájához képest a Közgép pocsék éven van túl: a Közbeszerzési Értesítőben tavaly megjelent hirdetmények szerint egyedül indulva 1,35 milliárd forintot, konzorcium tagjaként 5,06 milliárd forintot, azaz
összesen a Közgép mindössze 6,41 milliárd forintot nyert el a különféle tendereken.
Hogy a közös ajánlattevőként vagy konzorcium tagjaként elnyert összegekből egészen pontosan mennyi folyt be, vagy folyik majd be a Közgéphez, arról nincsenek adatok, hiszen azokat külön szerződésekben rögzítik, ezek pedig nem nyilvánosak.
Ha minden olyan tendert megnyert volna Simicska Lajos cége, amelyeken elindult, akkor az körülbelül további 12-14 milliárd forintnyi állami megrendelést jelentene. A képet bonyolítja, hogy az értesítőben megjelent hirdetmények időpontjai, valamint a szerződéskötések időpontjai, illetve a tényleges munkálatok között akár hónapos eltérések is lehetnek, arról nem is beszélve, hogy a pályázatokon elnyert pénzeket lehet, hogy csak évekkel később fizetik ki. Éppen emiatt egyáltalán nem biztos, hogy a Közgép éves beszámolója rossz számokat mutat majd.
Az idén a Közgépnek feltehetően nem kell amiatt aggódnia, hogy állnak majd a munkagépei. A Magyar Narancs értesülései szerint
még 2017-re is akad munkája a cégnek.
Hogy azután mi lesz, egyelőre nem lehet tudni, hiszen egyelőre jogerős ítélet sincs a kizárás ügyében, és arra sincs semmilyen garancia – sőt –, hogy visszatér a korábbi sikerszéria. Mindenesetre az sokat sejtető, hogy a Közgép tavaly októberben bejelentette, dolgozói felét, mintegy 350 főt lapátra tesz, „mert pang a mélyépítőpiac, és nem lehet elég megrendeléshez jutni”.
Az a néhány milliárd forint, amennyit 2015-ben a közbeszerzéseken összeszedett a Közgép, valójában mennyire kevés, jól szemlélteti, hogy tavaly több olyan tendernél is eredményt hirdettek, ahol nagyobb volt a szerződések végösszege:
Ezek egyenként is nagyobb tételek, mint amennyit tavaly a Közgép összesen elnyert a közbeszerzéseken. Ráadásul
Simicska Lajosnak nemcsak az építőiparban lett szűkebb a pálya:
viszik az oszlopait, eladnák a bérelt földjeit, ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy a TV2-t Andy Vajna elhappolta Simicska üzlettársa, Fonyó Károly elől. Mindenesetre a Megapolis ügyvédje hosszú jogi procedúrára számít, de időközben Vajnáék már az új hírigazgatót is kinevezték.
Jól szimbolizálja Simicska Lajos meggyengült pozícióit az érdekeltségében lévő Mahir Cityposter Kft. idei kálváriája: a cég budapesti hirdetőoszlopainak egy részét januárban a Fővárosi Önkormányzat megbízásából elbontották. A Mahir őrző-védőket kezdett alkalmazni az oszlopok védelmére, a hatóságok ezután a biztonsági cég felé fordultak, sőt két őrző-védőt garázdasággal is meggyanúsítottak – később kiderült, törvénytelenül.
Az oszlopbontást a bíróság később megtiltotta a fővárosnak. Az elbontott póznák közül többet azóta a hirdetőcég visszaállított, ám a főváros és a Mahir közti háborúnak még nincs vége, miután a cég bíróságon támadta meg a főváros döntését, amellyel egyoldalúan felbontotta a szerződésüket.
Kedden tovább folytatódtak Simicska cégbirodalmának megpróbáltatásai: ezúttal a vállalkozó egy kevésbé ismert, ám igen fontos cégénél találtak problémát.
Elírták az utaláson az adószámot”
– a Népszabadság értesülései szerint emiatt indult végrehajtás a Pro A Vagyonkezelő Kft. ellen.
A Pro-cégek – a Pro A és a Pro B – a lap szerint olyan közbeiktatott társaságok, amelyek
központi szerepet töltenek be Simicska céghálójában:
ezeken keresztül áttételes tulajdonosai a Hír TV-nek, a Magyar Nemzetnek vagy a Class FM-nek, miként a Mahir, a Publimont és A Plakát hirdetővállalkozásoknak is.
Az Opten adatai szerint a dél-budai NAV hátralékkezelési osztálya január 27-én valóban bejegyeztette a végrehajtást, azonban az adóhivatal honlapján a február 8-i adatok szerint
Simicska Lajos cége ellen nincs folyamatban végrehajtás.
Az ügyben kerestük a cég ügyvezetőjét, Benyó Zsuzsannát, valamint a NAV-ot, de egyelőre nem kaptunk választ.