A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal kezdeményezte az eljárást a két cég – a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., valamint az A-Híd Építő Zrt. – ellen, amiért azok megsértették a közbeszerzési törvényt.
A döntőbizottság (KDB) határozata szerint a két cég olyan alvállalkozókat is alkalmazott az M4-es autópályát érintő kivitelezési munkálatai során, amelyekről nem értesítette a tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t., ezzel
megsértették a közbeszerzési törvényt,
egészen pontosan a 128. paragrafus 2. bekezdését.
A Közbeszerzési Döntőbizottság ezért 2,5-2,5 millió forintra bírságolta a Közgépet és az A-Híd cégeket.
A szóban forgó közbeszerzés, az Abony és Fegyvernek közötti, kevesebb mint 30 kilométeres autópályaszakaszra vonatkozott. Ezt a távot három szakaszban pályáztatta az állam: a tender végén öt építőipari céggel kötöttek szerződést, 110 milliárd forintért. A vállalkozásokkal az alábbiak szerint szerződtek:
Az építkezések az eredeti tervek szerint 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, 2015 márciusban azonban leállították a munkákat.
A Miniszterelnökség az építkezés leállítását és a kivitelezői szerződések felmondását az Európai Bizottság kifogásaival indokolta: egyebek mellett felmerült a kartellgyanú. Az Európai Bizottságnál azonban nem kérdőjelezték meg a tenderezést.
Az M4-es autópálya építéséhez kapcsolódóan felmerült kartellgyanú miatt a Gazdasági Versenyhivatal 2016. január 8-án versenyfelügyeleti eljárást indított – közölték korábban a hivatalnál az Origo megkeresésére. Ez már csak azért is furcsa, mert
tavaly nyáron a GVH már foglalkozott a kérdéssel,
akkor nem találtak semmi olyat, ami alapján megindíthatták volna a versenyfelügyeleti eljárást.