A startup minden tagja is a médiában dolgozott korábban. Az alapító, Incze Kinga egy globális reklámügynökségnél vezetői pozícióból kezdett vállalkozni: tanácsadó céget alapított, aztán gyorsan felismerte, hogy
van igény a médiaadatok újszerű tárolására és feldolgozására.
A jéghegymodell
A Whitereport által fejlesztett modell arra épül, hogy a jól ismert és jól látható, a fősodorban működő médiumok halmaza alatt ott egy hatalmas tömeg, amelyről jóval kevésbé vesz tudomást a szakma és a közönség. Rétegei a csúcsszintű, a felszíni és a felszín alatti médiamárkák.
Incze Kinga elmeséli, hogy sokszor a tények, trendek egyáltalán nem nyilvánvalóak. Abban az időben például, amikor a gasztromédiumok látványos pályája elindult,
óriási piacuk nyílt a rejtvénylapoknak is
– de mivel ez a szegmens nem volt előtérben, szinte senki nem beszélt róla. „Ekkor például csak a Whitereport adatbázisából lehetett látni, hogy
ha fél éven belül elindult 15 különböző keresztrejtvény-magazin, nagy lehetősége van annak, aki ebben utazik.
Fontos információ volt ez az érintett kiadóknak. Nálunk pár perc alatt megkapták a választ sok, korábban megválaszolhatatlan kérdésükre.”
Magyarázd el úgy, mintha 12 éves lennék
A Whitereport hivatalos címkéje „mediabrowser", márpedig ezt a szót a földi halandók többsége nem tudja hova tenni. A maga komplexitásával a saját műfajában egyedülálló, de a célcsoportja kisebb is, mivel hirdetőknek, médiavállalatoknak, médiapiaci szakhatóságoknak szól, nem a lakosságnak.
Olyan üzletközi vállalatról van szó, amely három fő – kereskedelmi, pénzügyi és tulajdonosi – területen közöl adatot a médiatermékekről negyedéves frissítésben, könnyen, gyorsan, egy weboldalon kereshető formában. Ezek keményadatok, nagyságrendileg 600 tévét, 180 rádiót, 6000 nyomtatott lapot, 3000 weboldalt, 150 mozit és több mint 10 köztéri reklámcéget fed le. A médiapiac ugyanis olyan szétaprózott, hogy korábban kevesebb mint 20 százalékáról lehetett információt szerezni.
A szoftver trendelemzésre is alkalmas, hány orgánum jött létre vagy szűnt meg a válság előtt vagy óta, mennyire (nem) nyereséges egy-egy piaci szegmens, hogyan alakul át a tulajdonosi szerkezet, milyen médiumba érdemes fektetni, mi mutat pozitív vagy épp negatív trendet.
A frissítésre és a kutatásra saját védett metodikájuk van. Publikus, transzparens és hiteles adatokkal dolgoznak, nem önbevallással kapják meg az információt, nem a cégek fizetnek azért, hogy bekerüljenek az adatbázisba.
A Whitereport csapata idén döntött úgy, hogy tesz egy próbát a nemzetközi piaccal. Czövek Hajnalka üzletfejlesztési tanácsadó elmondta az Üzletrésznek, hogy mivel magának a szoftvernek nincsenek fizikai korlátai,
érdemes volt abba a tóba dobni a kavicsot, ahonnan a legmesszebbre gyűrűzhet.
Ennek volt az első lépése, hogy a Magyar Nemzeti Kereskedőház kifejezetten kezdő startupokat külpiacra lépésben támogató programja keretében neveztek és bejutottak New Orleansban a leginnovatívabb adatcégek közé.
Mint Incze Kinga alapító-ügyvezető hozzáteszi, jó alkalom volt ez arra, hogy kirakatképessé tegyék a vállalatot. „Megcsináltuk a pitchdecket, frissítettük a cégprofil zanzáját, az úgynevezett onepagert. Most ugyan célzottan a Collision adta az apropót, de
lendületben vagyunk, megyünk is Bécsbe
május végén a Pioneerre, a jövő ígéreteinek tekintett top500 korai fázisú startup közé is bejutottunk.”
Kitzinger Dávid külsős stratégiai igazgató pedig arról tájékoztat, mivel a médiaszél az angolszász vidékekről fúj,
főként az Egyesült Államokra és az Egyesült Királyságra koncentráltak.
„Ha már kilépünk, olyan piacot választunk, ahonnan könnyű terjeszkedni” – magyarázza. A terjeszkedéshez szükség is van a lendületre, hisz az itthon működő szolgáltatást is üzemeltetni, értékesíteni kell – a Collision alatt a kutatási igazgató, Nagy Tímea tartotta a frontot,
a külföldre lépés tehát mindenkire pluszmunkát ró.
A Collision számokban
· közel 10 ezer résztvevő
· a Whitereport a Data Track nevű szekcióba jutott be 3 tucatnyi másik ígéretesnek ítélt, azaz alfastartup között
· kaptak 2 mentorórát és találkoztak több potenciális befektetővel, akik közül 3-mal folytatódik tárgyalás
„Hogy kijutottunk, visszacsatolás a munkánkról. Különösen nagy flash ez Magyarországról, ahol sok minden a kapcsolatokon és az ismeretségeken múlik" – mondta Incze Kinga.
A Whitereport beszámolóját a Collision első két napjáról itt olvashatja. Azóta azt is elmondhatják,
teremtettek több mint száz kapcsolatot, hazahoztak 53 névjegykártyát, ezek közül első pillantásra 35 szakmai,
másodikra kiderül, hogy nem minden hirdető, tanácsadó, ügynökség vagy befektető, aki megállt a kiállítóasztalnál lesz üzleti partner is. De tárgyalnak egy londoni és két amerikai szálon. „Minden teljesült, amiért kimentünk” – mondja Incze Kinga.
Marton Szilvia operatív igazgató elmeséli, amilyen megdöbbentő volt a tömeg mérete, annyira örömteli meglepetés volt a résztvevők nyitottsága.
Ők, a whitereportos csapat hölgytagjai logózott kalapban álltak az asztali display mögött. Ez erősen figyelemfelkeltő volt, sokan megálltak érdeklődni.
Ha azonban az első néhány mondatból úgy tűnt, a találkozás nem lesz hasznos, egyszerűen mentek tovább.
Mint egy üzleti rapid randin.
Kitzinger Dávid szerint azt biztosan hazahozták, hogy erősebb értékesítési fókusszal kell folytatniuk, mert a termék maga működik – még ha mindig van is mit fejleszteni rajta. „Az igazi kihívás a nekünk való ügyfeleket megtalálni a piacon – mondja. – Sokan
csak akkor értik meg, mivel is foglalkozunk, amikor elmagyarázzuk, milyen új terméket lehet kipörgetni
belőle. Hiszen így született meg az Ipsosszal közös Goldfish, a hiperlokális médiatervezésre fejlesztett szoftveres optimalizálás. Eddig is tudtuk, hogy az adatbázis több irányban felhasználható: a médiatervezéstől a hatósági ügyeken át a befektetésekig. Volt rá példa, hogy egy felvásárláshoz fél éve kutatta egy vállalat a piacot, de csak a Whitereporttal találta meg azt a kiadót, amelyet végül akvirált. Elképzelhető, hogy később több önálló márkát csinálunk abból, ami ma még a szolgáltatásunk egy-egy része.”