Az emelés háttérében az arboncsgyártáshoz szükséges alapanyagok árának drasztikus emelkedése áll. Az elmúlt egy évben az alapvető alapanyagok, így
egyes szénszármazékok, az acél vagy akár a kaucsuk jelentősen megdrágultak, akár kétszeresükre is.
Az acél és a szénszármazék – leginkább korom – ára az árutőzsdéken öt-hat éve nem tapasztalható emelkedésben van, a kaucsuk árát pedig az hajtotta fel, hogy jelentősen csökkent a kitermelés, miközben a kereslet szintje nem változott.
Az áremelkedés trendje egyelőre kitart, és ha ez a következő hónapokban is tartós lesz, akár újabb áremelkedésre lehet számítani.
Egyelőre az látszik, hogy a következő két szezonban a gyártók típustól függően öt-tíz százalékkal megemelik az abroncsok árait.
Ezt a közép-európai régióban, sőt Európában is meglépik a gyártók, hiszen globális trendek alakulásáról van szó – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone személyabroncs-üzletágának értékesítési vezetője.
Az áremelés az egyes típusok esetében eltérő lesz.
Épp a legalacsonyabb árfekvésű, úgynevezett takarékos abroncsoknál lesz az emelés a legmagasabb, akár tízszázalékos mértékű. Ennek oka az, hogy fajlagosan ezek az abroncsok kerülnek a legtöbbe a gyártóknak.
A legolcsóbb típusokat a piaci kényszer miatt gyártják, egyszerűen nem teheti meg egy gyártó, hogy ezt a szegmenst nem szolgálja ki. Egy hozzávetőleg 50 ezer forint értékű abroncsszett esetében ez ötezer forintos emelést jelent.
Ez ugyanakkor annak fényében nem jelent hatalmas terhet, hogy az elmúlt években az abroncsok ára csak rendkívül kis mértékben drágult, sőt akár kisebb árcsökkenésre is lehetett példa – nem minden típusnál természetesen. A kiskereskedők szerint nagy rohamra március utolsó, április első két hetében lehet számítani, ekkor cserélik le a téli gumikat nyárira.