Az áprilisi húsvét miatt márciusban az iparági eladások 11 százalékkal emelkedtek elérve az 1,94 millió járművet – áll az Európai Autógyártók Szövetségének adataiban. A Fiat és a Renault a régiós piacvezető Volkswagen és a második legnagyobb PSA piaci részesedésének rovására ért el jelentős növekedést.
A csökkenő munkanélküliség és a 15 negyedév óta tartó euróövezeti gazdasági növekedés segített felszínen tartani a vásárlók bizalmát Európában, megerősítve az autók iránti keresletet. Még az Egyesült Királyságban is, amely Németország után a második legnagyobb autópiac Európában ellenált a piac a brexit generálta lassulásnak, az eladások az országban 8,4 százalékkal nőttek az előző hónapban. A régió rugalmasan bővülő autópiaca ellentétben áll az Egyesült Államokéval, ahol a járműeladások váratlanul csökkentek márciusban.
A legutóbbi autópiaci eredmények jobbak voltak annál, mint amit az általános gazdasági indikátorok alapján vártunk Európában – mondta a Bloombergnek Jonathon Poskitt, az LMC Automotive elemzője. A szezonális hatásokkal kiigazított eladási adatok Nyugat-Európában a 2008-as év eleje óta a legmagasabb értéket mutatják.
Az eladások növekedése ugyanakkor éves szinten valószínűleg még lassú lesz a két évtizedes mélypont után – ez 2013-ban jelentkezett az autóeladások piacán, amikor 12,5 millió alá esett az eladott autók száma.
Az átlagos éves szállítás várhatóan még elmarad az elkövetkező években a 2007-es, 16 millió darabot is meghaladó csúcstól, sok autótulajdonos megosztja majd az autóját (a saját lakás kiadása mellett már lényegében bármilyen tárgyat, eszközt be lehet dobni a közösségi piacokra), vagy más alternatív módon birtokol majd gépjárművet. Az LMC várakozásai szerint Nyugat-Európában az eladások 2,7 százalékkal nőnek 2017-ben, az év első három hónapjának 7,4 százalékos növekedését követően.
Németország a legnagyobb európai piac, 11 százalékos bővülést mutatott márciusban az előző év márciusához képest. A franciaországi értékesítések hét százalékkal nőttek, Olaszországban pedig 18 százalékkal emelkedtek az eladások. A legnagyobb bővülés év per év alapon Görögországban volt, itt majdnem kétszer annyi autót adtak el márciusban, mint egy évvel ezelőtt, a növekedés 49,5 százalék. A második legnagyobb bumm Bulgáriában következett be, itt 34,8 százalékkal, vagyis több mint harmadával nőttek az eladások.
A harmadik helyre hazánk lépett 32,2 százalékos növekedéssel – ez 9924 darab márciusban eladott autót jelent szemben a tavaly márciusi 7504-gyel.
A szövetség az unió 28 tagállamának adatait veszi alapul Málta kivételével, ám Svájccal, Norvégiával és Izlanddal kiegészítve.
A Volkswagen európai értékesítése nem tudott lépést tartani a piaccal, csak 6,2 százalékkal nőtt márciusban,
ezért piaci részesedése 21,4 százalékra zsugorodott az egy évvel korábbi 22,4 százalékról.
A gyár dízelmotorokat érintő gondjai több mint egy éve, a kibocsátási adatok meghamisítása miatt kirobbant botrány óta tartanak.
A párizsi székhelyű PSA márciusban mondott igent a General Motors európai divíziójának vételi ajánlatára, a cég piaci részesedése az USA-ban gyártott Opel eladásokkal együtt 16,9 százalékról 16,1 százalékra esett köszönhetően a régióban tapasztalható erősödő versenynek.
A Fiat Chrysler, amely a Jeep Renegade-et és a Fiat 500X-et is gyártja megnyerte az európai versenyt a sportos autók szegmensében, hiszen piaci részesedése 6,8 százalékra emelkedett 6,3 százalékról. A Renault-nak a Captur SUV-ja és a Scenic kisbusza segített márciusban 9,5 százalékra tolni a piaci részesedést a régió autóeladásaiban az egy évvel ezelőtti 9,2 százalékról.