A krikett nem csak sport, hanem óriási üzlet is Indiában, az IPL 47 napos bajnoksága pedig inkább hasonlít egy eufórikus transz időszakára, mint nagyszabású sporteseményre, mind a sport és a sportolók rajongói, mind a játékosok és a szponzorként feltűnő cégek számára.
A tévés reklámspotok időtartamai ilyenkor akár 250 százalékos áron is elkelnek pillanatok alatt,
a játékosok pedig tisztában vannak azzal, hogy szereplésük nagyon is döntő lehet jövőbeni pályafutásukra, hiszen ugyanúgy adják-veszik őket, mint például az angol bajnokság játékosait. Bollywood vállalatainál pedig ilyenkor ugyanúgy szorítanak a sikerért, mint a nézők tízezrei a tévék előtt – csak a cégeknek a csapatokba, vagy adott játékosba tolt pénzük bánja, ha sikertelenek lesznek a pályán.
Az indiai krikett, illetve a köré koncentrálódott gazdasági-pénzügyi potenciál az elmúlt években olyan szédületes gyorsasággal nőtt, hogy még a legdörzsöltebb elemzők is csak kapkodják a fejüket. Csak érzékeltetve a sport értékének növekedését, a Facebook három évvel ezelőtt 45 millió dollárét vált meg a nem televíziós, digitális közvetítés jogoktól.
A 2018-2022-ig terjedő időszakra azonban most nem kevesebb, mint 600 millió dolláros ajánlatot tett az FB.
A történet folytatása ismert: Murdoch indiai vállalata ennek a négyszeresét is hajlandó volt kifizetni a tévés és az internetes jogokért együttesen.
A krikett, és különösen az IPL mutatja, hogy rendezett gazdasági viszonyokkal rendelkezünk"
– mondta Amrit Mathur a CNBC-nek, aki öt éve vette át a profi liga ügyeinek irányítását.
A Star India egyik vezetője, Uday Shankar pedig úgy véli, a most megszerzett közvetítési jogok révén a krikett még népszerűbbé válhat, mint valaha.
Mint sok más profi sportot, az indiai krikettet sem kerülték el a korrupciós botrányok, vesztegetési ügyek és megbundázott meccsek. A problémák után azonban jelentős tisztulási folyamat zajlott le. Így most az IPL mérkőzéseire az ezzel foglalkozó társaság
évente 600 millió dollárért értékesít jegyeket.
Úgy tűnik, a krikett népszerűsége és gazdasági potenciálja mellett eltörpülnek a korrupciós problémák. A szponzorok őrületes pénzeket pumpálnak az ígéretes felállású csapatokba, és a vállalatok között mind nagyobb számban találni külföldieket is.
A kínai telefongyártó Vivo-nak például 340 millió dollárt ért meg, hogy a profi bajnokságot 2022-ig Vivo IPL-nek hívják.
De a legmenőbb IPL-csapatokat is igen gyakran 15-20 cég szponzorálja, évente akár 6-7 millió dollárral is. Még a kommentátorok is 750 000 dollárt akaszthatnak le 6 hónapra, amennyiben arra az időszakra kizárólagos szerződést kötnek az IPL-lel.
A sztár játékosok pedig napi több tízezer dolláros fizetést tartalmazó szerződést kapnak egy-egy évadra.
A kiemelt meccsek 30 000 – 60 000 nézőt vonzanak be a legnagyobb stadionokba, de az IPL adatai szerint, az idén májusban véget ért szezont összesen 180 millió néző követte a tévék előtt.
A Star Indiának a következő években arra kell figyelnie, hogy ne csak a reklámokból tervezze bevételeit. Tartalomszolgáltatást kell nyújtania és előfizetőket kell gyűjtenie, hogy megtérüljön a vásárlás"
– mondja Nandini Dias, egy médiavásárlással foglalkozó indiai ügynökség vezetője.
Az elemzők azt mondják, bár a reklámpiac lassabban növekszik Indiában, mint a korábbi években, a krikett esetében nincs ok az aggodalomra. Már most eladták az összes reklámhelyet 2017 hátralévő mérkőzéseire.