Miközben hazai szinten évente mintegy 100-150 cégfelvásárlás történik, jelentős részben a családi vállalatok körében, azt látjuk, hogy a sikeres akvizíció három alapfeltétele – az előre jól meghatározott stratégia, a stabil működés és a menedzsment motiváltsága – nem minden esetben valósul meg hiánytalanul. Ez pedig végső soron azt eredményezheti, hogy a hatalmas befektetett energia és tőke ellenére sem éri el a vállalat a kívánt célt – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.
Ahhoz, hogy a cégfelvásárlás gördülékenyen történjen, először is az ideális célpontot kell feltérképezni. Ez magába foglalja a pénzügyi és piaci működés vizsgálatát, de legalább ilyen fontos az adott cégre jellemző vállalati kultúra, illetve az is, hogy miként lehet – lehet-e egyáltalán – a két cég erőforrásait a leghatékonyabban összevonni – mondta Hegyi Ádám, a KBC Securities Corporate Finance vezetője.
A hazai vállalatok leggyakoribb hibájaként azt látjuk, hogy a nem megfelelő átvilágítás és értékelés miatt a felvásárló túlzott kockázatot vállal, és a tranzakció eredményeként elvárt hozamot az összevonás utáni cég nem képes megtermelni.
A sikeres akvizíció másik gyakori akadálya pedig a felvásárlási folyamat pontos meghatározásának hiánya, mivel tapasztalataink szerint a folyamat nem megfelelő dinamikája esetén egyik vagy másik fél könnyen belefáradhat a procedúrába.
A szakemberek a felvásárlási folyamat eredményes lebonyolításában – cégmérettől függetlenül – kulcstényezőnek tartják az integrációs terv meglétét, ami onnantól kezdődően, hogy milyen célok állnak a felvásárlási folyamat mögött, a piacfelmérésen és a saját tőke és idegen források optimális összehangolásán át egészen a két cég sikeres közös működési feltételeinek lefektetéséig a teljes procedúrát magába foglalja.