Nem vásárolnak hitelből a magyarok
![karácsony és távmunka, laptop, karácsony, ünnep, munka, ajándék](https://cdn.origo.hu/2023/12/34SHEyp0WkOjCFaHNpAfw87skLLQV1HTEi_Dcntk-g0/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2U5NWMzOGYwNGZjNzQyOWE5YTEyMzUzZTA1MjY5NTMy.webp)
Hazánkban és a kontinens más országaiban is csak nagyjából minden ötödik válaszadó jelezte, hogy néha hitelt kell felvennie azért, hogy meg tudja venni a kinézett termékeket. A karácsonyi időszak megterheli a családok pénztárcáját, ennek hatása pedig januárban érződik – derül ki a reprezentatív kutatásból.
A magyarok közel fele szerint pénzügyi szempontból az év legmegterhelőbb időszaka az első hónap. A válaszok együtt mozognak az életkorral: a 18-24 évesek 30 százaléka vélekedik így, az 50 évnél idősebb korosztályból azonban minden második ember.
A megkérdezettek több mint fele állította, hogy az egy évvel korábbi időszakhoz képest ma már nagyobb részben webes felületen keresztül intézi költéseit.
Az online vásárlás lehetősége a kiskereskedelmi forgalmat is felfelé hajtja, hiszen a hazai válaszadók harmada szerint többet vásárol az internetes kereskedés egyszerűsége miatt.
Ugyanakkor szintén minden magyar harmadik fogyasztó úgy érzi, a közösségi média nyomásgyakorlása miatt többet vásárol, mint amire szüksége lenne. A magyar adat nem számít kiugrónak az európai országok között, sőt, átlag alatt van. A többi visegrádi országban a válaszadók több mint fele látja így, míg Romániában a válaszadók majdnem kétharmada.
Szeretünk ajándékozni, és alapvetően semmi baj nincs azzal, ha néha ehhez kölcsönt is igénybe veszünk. Tudatosnak kell azonban maradnunk, hiszen csak így biztosíthatjuk, hogy a családi kassza stabil maradjon januárban is. Ez a kutatásunk legfontosabb üzenete, hiszen megfontoltság nélkül könnyen végzetesen túlköltekezhetünk – mondta Kis Annamária, az Intrum Justitia üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.