Ideje betörni más területekre is, miután a napenergia már itt van velünk, és Kínában például már nevetségesen alacsony szintekre szorították vissza a költségeit – mondta a CNBC-nek Bo Bai, a U.S.-China Green Fund magántőke-befektetési alap vezérigazgatója.
Hasonló tendencia figyelhető meg az elektromos autók területén is. A szakértő szerint ugyanis
a technológia már eljutott arra a fejlődési szintre, amikor elkezdhetünk tömeggyártásról beszélni
– tekintve, hogy a költségek igen jelentősen csökkennek.
Ráadásul ahogy az árak lemennek egy elég alacsony szintre, annak már átgyűrűző hatásai lesznek az egész energiaszektorra nézve is – tette hozzá Bo Bai. Nem véletlen, hogy Kína, ahol a légszennyezettség kritikus probléma, agresszív eszközökkel reklámozza a zöld energiát.
A 2015-ben létrehozott, pekingi székhelyű, U.S.- China Green Fund 400 millió dollárnyi tőkét fektetett be tavaly. A kínai elmozdulást mutatja, hogy
2016-ban a világ második legnagyobb gazdasága felelt a világ napenergia-növekedésének majdnem feléért
– derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség adataiból.
Ezzel együtt sok olyan befektető van, aki nem az elektromos autók szupersztárjában, a Teslában látja a jövő nagy lehetőségét. Egyszerűen azért, mert szerintük Elon Musk cége már túl népszerű lett.
Megindult hát a vadászat a sikeres, feltörekvő cégek iránt,
és az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagokban is utazó Umicore elég kedvező célpontnak minősül.
A gond az, hogy jelenleg elég kevés olyan vállalat van, amely nyereségének jelentős részét az elektromos autó szektorban hozná össze – idézi a MarketWatch Adam Collins, a Liberum befektetési vállalat elemzőjének véleményét.
Collins cége négy lehetséges társaságot jelölt meg az iparágban, amelynek érdemes kiemelt figyelmet szentelni.
Az egyik természetesen a Tesla, de ott van még a lítiumipar egyik éllovasa, az Albemarle, a félvezetőkben érdekelt Infineon Technologies, valamint a már említett Umicore.
Ez utóbbi cég különlegessége, hogy
nyereségének nagyjából 10 százaléka az elektromos autók területéről származik.
Az amerikai Albermarle és a német Infineon arányai ennél gyengébbek, a Tesla pedig nem is tud profitot produkálni. Ráadásul a Liberum becslése szerint az Umicore 2020-ra elérheti, hogy nyereségének mintegy 60 százaléka érkezzen az elektromos autók felől.
Következésképpen a brüsszeli székhelyű Umicore kulcsfontosságú szereplővé léphet elő, ahogy a becslések szerint az elektromos autó akkumulátorok piaca 2025-re a mai 20-szorosára bővülhet – tette hozzá Collins.
Nem véletlen, hogy egyre többen érdeklődnek a társaság részvénye iránt is, noha az nem számít olcsónak, miután
két év alatt megduplázódott az árfolyam.
Jelenleg az Umicore papírja az előrevetített profit 31-szeresén forog. Bár a FactSet felmérése szerint az elemzők 45 eurós célárfolyammal számolnak az Umicore kapcsán, Collins ennél optimistább, és az 52 eurós céljával nagyjából 16 százalékos ralit feltételez. A várakozások szerint egyébként a belga cég nyeresége idén 23 százalékkal, jövőre 18 százalékkal, 2020-ban pedig 19 százalékkal erősödhet.
Az Umicore igazi vonzereje egyébként a kobaltban a rejlik, amely nyersanyag alapvető fontosságú az elektromos autók akkumulátoraihoz. A cég ugyanis jelenleg a globális kobaltfogyasztás kielégítésének 10 százalékában működik közre.
Mindazonáltal Collins is beismeri, hogy a jövőképe a legkevésbé sem kockázatmentes.
A legnagyobb veszélyforrás a korábban megjelölt cégek esetében a technológia elavulása.
A másik félelemfaktor, hogy Kína esetleg visszafogja a lendültet, amely ma a szektor növekedésének a motorja – noha az elemző szerint erre kicsi az esély. Végül – tette hozzá – egy kereskedelmi háború sem lenne különösebben jó hatással az üzletre.