Tavaly a Tesco megőrizte piacvezető pozícióját az élelmiszerboltok versenyében, de előnye csökkent. Az Aldi lépte a legnagyobbat, de a Szolnok Coop is erősített. A kisebb áruházak esetében viszont már nagyobb a szórás.
Napvilágot láttak a 2017-es beszámolók a boltos világról. A boltos kiskereskedelem (élelmiszer és iparcikk együtt) 10 400 milliárd forint volt 2017-ben a statisztika szerint, ami a pénztárakban hagyott pénzt nézve 760 milliárd forint növekményt takar az előző évhez képest.
Ez 8 százalékos bolti többletbevételt jelent.
A hivatalosan jelzett 5 százalékos növekedés úgynevezett volumenindex, ami az árváltozások hatását kiszűrve, mennyiségben mutatja az emelkedést.
A kiskereskedelemben a legnagyobb forgalmat az élelmiszerláncok bonyolították. Itt költötték el a legtöbb pénzt a vásárlók, 2017-ben 4800 milliárd forint ment el ezekben a boltokban.
A nagyját az élelmiszeres piacnak a nagyok vitték (multik, hazaiak együtt), 4000 milliárd körüli bevételükkel.
Ez 75-80 százalékos piacrészesedést jelent.
Ennél pontosabban megadni a rendelkezésre álló adatok alapján ezt az értéket nem lehet.
A bizonyítványosztásban azonban nem mindenki osztályzata látszik még, mivel a nemzetközi gyakorlathoz igazodva egyes láncok pénzügyi fordulónapja nem december 31., hanem egy ettől eltérő időpont (így az Auchan, a Lidl és a Tesco esetében).
A Tesco egy sajtóhírben már elárulta eredményét, így az ismert, a Coop is nyilatkozott az összesenjéről, a többieké becsülhető.
Továbbra is a Tesco a legnagyobb lánc Magyarországon, de forgalma korábbi sajtóhírek szerint 3 százalékkal csökkent.
Ugyanakkor az április végi híradás szerint fontban emelkedett, forintban számolva már nem a Tesco forgalma. Ez alapján a Trade Magazin 3 százalékos emelkedéssel számol. A sajtóhír viszont azt jelentheti, hogy ennyivel elmaradt a bevétele a korábbi 636 milliárd forintos mérlegadatától (ez nettó, tehát áfa nélküli érték).
A piaci, teljes értéken számított bevétele így 800 milliárd forint alatt lehet, de a mérleg csak később lesz látható.
A Coop-csoport 604 milliárd forintos forgalmával közelített a Tescóhoz. Összesítésük szerint már évek óta 10-10 milliárd forint körüli mértékkel emelkedik a csoport forgalma, ami 3-4 százalékos éves bővülés, folyó áron. A legnagyobb Coop-tag, a Szolnok Coop viszont 9 százalékkal erősítette 2017-ben a piacát, igaz viszont, hogy ezzel is csak a harmincmilliárdosok csoportjába tartozik.
Ez a növekedési ütem viszont ugyanakkora, mint a Sparé, aki egyébként a harmadik legnagyobb élelmiszeres a piacon.
A legnagyobb magyar élelmiszerboltok ebben a 20-30 milliárdos körben mozognak, így a nagy CBA-sok is. A Krupp és Társa CBA-tag 6 százalékkal növelte forgalmát, ami szintén jó eredménynek számít. A szintén a nagyobb CBA-k közé tartozó Vörösvár kft 3 százalékkal lett nagyobb 2017-ben, ami már kisebb növekedési ütem.
Az Aldi 27 százalékkal növelte forgalmát beszámolója szerint. A növekedés ütemében piacvezető, de ez azt is jelenti, hogy a diszkontcsoport (az Aldi mellett a Lidl és a Penny) évről évre egyre jobban szorongatja a többieket. A diszkontok forgalma közelíthette a 900 milliárd forintot 2017-ben (eddig csak az Aldi mérlege nyilvános), ez másfélszeres növekedés öt év alatt.
A piaci növekedésük 100 milliárd feletti értéke elvitte az élelmiszeres piac emelkedésének a felét.
Mindez azt is jelenti, hogy a hazai láncok forgalma csak nagyon szerény mértékben emelkedett, így a multik piaci súlya 55 százalék körül járhatott 2017-ben (egy évvel korábban a blokkk.com ezt 54 százalékra becsülte, a mérlegbeszámolók, a Trade Magazin rangsora és a KSH adatai alapján).