A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) szponzori bevételei 1,629 milliárd dollárról 1,450 milliárd dollárra csökkentek a 2014-es brazil foci-vb és az idei orosz esemény között. A Nielsen piackutató vizsgálata szerint a 2015-18-as szponzorációs ciklus sokkal keményebb időszakot jelent, a korábbi kettőhöz képest– írja a BBC.
Mindazonáltal ez azt is jelenti, hogy új szereplők tudnak betörni a réseken, különösen Kínából. Az átalakulás hátterében részben az áll, hogy miután 2015 májusában korrupciós botrány rázta meg a nemzetközi szövetséget,
számos kulcsfontosságú, hagyományos szponzor hagyta ott a FIFA-t.
Köztük volt például a Johnson & Johnson, a Castro vagy a Continental.
Mára viszont elmondható, hogy például Kína legnagyobb ingatlanvállalata, a Wanda Group, egyike a FIFA hét hivatalos partnerének. Rajta kívül olyanok vannak még a listán, mint a Coca Cola, az Adidas, a Gazprom, a Qatar Airways, a VISA és a Hyundai/Kia.
Ráadásul a Wanda kezében van az InFront Media nevű sportmarketing cég is, amely 26 ázsiai régióban birtokolja a médiajogokat 2018 és 2022 között.
Mindeközben a 2018-as világbajnokság 5 hivatalos szponzorából 3 kínai:
a tévéket és hűtőgépeket gyártó Hisense, az okostelefon-fejlesztő Vivo, valamint a tejtermékekben utazó Mengniu.
Az jól látszik, hogy a négyéves ciklusok során a világbajnokság adja a FIFA szponzorációs bevételének döntő többségét. Összevetésképpen, 2010-ben minden más esemény csupán 25 millió dollárnyi bevételt hozott, míg 2014-ben a vb-n kívüli rendezvények 49 milliót jelentettek az ilyen bevételek terén – derül ki a Nielsen adataiból.
Bár a világbajnokság szponzorációs értéke az elmúlt időszakban kilengéseket mutatott,
általánosságban igen erős növekedést produkált az elmúlt két évtizedben.
Ezt mutatja, hogy a FIFA 2015-2018-as ciklusa több mint kétszer annyi bevételt hozott eddig, mint az 1999-2002-es periódus.
Ezzel együtt a FIFA abban is reménykedhet, hogy a 2022-es katari világbajnoksággal záruló ciklusban visszatér a növekedés – mondta Glenn Lovett, a Nielsen szakértője. Erre azért van komoly esély, mert a szponzorációs bevételek erős löketet kaphatnak a közel-keleti márkáktól, melyek igyekeznek majd kihasználni a régió első labdarúgó-világbajnokságát.
További reményekre adhat okot,
ha a vállalatok jól reagálnak a 2016-ban elindított FIFA 2 nevű modernizációs projektre,
amely egyebek mellett olyan célokat tűzött ki, mint a nagyobb átláthatóság a rendszeren belül, illetve a női labdarúgók számának megduplázása világszerte 2026-ig.
A csütörtökön kezdődő világbajnokságon azonban az ázsiai szponzorok részvétele a leginkább szembetűnő. Az idei vb-n ugyanis az üzletek 39 százalékát ebből a térségből vitték el a cégek. Kérdés azonban, hogy az ázsiai (és főként kínai) vállalatok térnyerése mennyire lesz tartós. Jól látszik ugyanis, hogy míg a 2010-es dél-afrikai vb-n ott voltak afrikai, a 2014-esen pedig dél-amerikai szponzorok, addig idén ezek a térségek nem képviseltetik magukat a világbajnokságon.