Ahogy a múlt hónapban komoly viták voltak az olasz koalíciós partnerek között a kormányzásról, az Öt Csillag Mozgalom elérte, hogy egy érdekes új fejezet kerüljön be a tervezetbe, amely visszafogná a benzines és dízeles járművek arányát az utakon. Az új elemmel ugyanis az is szerepel a dokumentumban, hogy ösztönözni akarják az elektromos és a hibrid autók vásárlását – írja a Bloomberg.
Noha a felvetés nem tartalmaz számszerű célokat,
az Öt Csillag vezetője, Luigi Di Maio azt szeretné, ha 2022-re elérnék az egymilliós számot az elektromos autók tekintetében.
Ez sokak szerint nemcsak túl ambiciózus, de egyenesen lehetetlen tervnek tűnik. Ha azonban megvalósul, akkor ezzel Olaszország lenne Európa vezetője az elektromos autók számában.
A párt szóvivője megerősítette a fenti célkitűzést, azonban azt nem tisztázta, hogy ez az egymilliós szám teljes egészében az elektromos autókra vonatkozik-e vagy benne vannak a hibridek is. Emellett az esetleges költségekkel kapcsolatos becsléseket sem kommentálták.
A terv tehát sokkal merészebb, mint amit a szektor elemzői előrevetítenek. Ezt az is alátámasztja, hogy Olaszországban tavaly csupán 2600 darab teljesen elektromos autót értékesítettek az összesen eladott 2 millió autóból. Ha pedig a hibrideket is beleszámoljuk, akkor is csupán 4800 autóról beszélhetünk az Európai Autógyártók Szövetségének hivatalos adatai szerint.
Jelenleg tehát mindössze néhány ezer teljesen elektromos autó közlekedik az olasz utakon, és ezt szeretné a kormány egymillióra feltornászni 2022-ig.
Ehhez pedig arra lenne szükség, hogy olyan ösztönzőket vezessen be az olasz vezetés, mint az európai éllovas Norvégia, ami több milliárd eurós kiadásokat jelentene – és még az sem biztos, hogy elég lenne.
Ha tehát a kormány azt akarja, hogy egymillió elektromos autó legyen az olasz utakon, ahhoz a norvéghoz hasonló adókedvezmények kellenek – mondta Gian Primo Quagliano, a Promotor kutatóintézet vezetője. Hozzátette,
ha az olasz kormány a francia példát követné, és nagyjából 10 ezer dolláros támogatást adna az elektromos autókhoz, akkor összesen mintegy 10 milliárd dollárt kellene csak erre a projektre költenie.
És még akkor is szinte lehetetlennek tűnik, hogy ilyen gyorsan megvalósuljon a terv – hangsúlyozta a szakértő.
Összevetésképpen, az EU vezető e-autó hatalmában, Norvégiában, a támogatások mindenre kiterjednek az adókedvezményektől a különböző díjak elengedésén át az ingyenes kompjáratig. Ha tehát valaki a skandináv államban vásárol például egy elektromos Volkswagen Golfot, akkor nagyjából 9 ezer dollár értékű támogatásra számíthat. Franciaországban, ahol 2022 májusáig szeretnék megtriplázni az elektromos autók eladásait, a támogatások akár a 10 ezer eurót is elérhetik gépjárművenként.
Az olasz tervek súlyát mutatja, hogy a Bloomberg elemzése szerint azokban az európai országokban, amelyekben eddig nem volt túl népszerű az elektromos autó,
az eladások 2022-re 354 ezerre nőhetnek az idei 182 ezerről.
Ebben tehát nincsenek benne az olyan gyorsan növekvő piacok, mint Franciaország, Németország vagy Nagy-Britannia.
Noha a kormány egymilliós célkitűzése ennyi idő alatt enyhén szólva is irreálisnak tűnik, az jól látszik, hogy a trend végső soron az elektromos autók terjedésének irányába mutat Olaszországban is. Róma például 2024-től kitiltja az utcáiról a dízeles autókat, és már Milánó is elkezdte felvázolni a dízelmentesítésről szóló terveket.
Ráadásul az olasz autósok egyre jobban kedvelik az alternatív megoldásokat, és ez egyértelműen segítheti az áttérést az elektromos autókra.
Olaszország például a földgázmotorú gépjárművek legnagyobb európai piaca
– évi nagyjából 230 ezer darabos értékesítéssel.
Emellett az is szimbolikus, hogy a Fiat Chrysler vezérigazgatója, Sergio Marchionne, aki korábban szkeptikus volt az elektromos autókkal kapcsolatban, most bejelentette, cége 9 millió eurót fog fektetni abba, hogy elektromos járműveket fejlesszen 2022-ig. Mi több, Marchionne ma már arra számít, hogy 2025-re globálisan csak az eladott autók felét hajtják majd teljesen hagyományos égésű motorok.