A jövő év első felére várható a nagy üzlet lezárása, ami meglepetésként hatott a piacokon. A Coca-Cola ugyanis bejelentette, 3,9 milliárd fontért (5,1 milliárd dollár) megvásárolja a Magyarországon is jelen lévő Costa Coffee-t a Whitbreadtől. A brit cég közlése szerint az igazgatótanács egyhangúan szavazta meg a Costa eladását – írja a Business Insider.
A tranzakció igen jó hír a befektetők számára, akik így láthatják, milyen komoly stratégiai értéket sikerült felépíteni a Costa márkában – mondta péntek reggel Alison Brittain, a Whitbread vezérigazgatója. Hozzátette,
az üzlet világossá tette a Costa nemzetközi növekedési potenciálját, és mindeközben a befektetők számára is nyereséget jelent.
A 3,9 milliárd fontos vételár több mint 16-szorosa a Costa idei évre várt teljes profitjának. A Whitbread részvényei egyébként igencsak kilőttek a pénteki piacnyitást követően. A befektetők öröme érzékelhető volt, ahogy a papír árfolyama kezdeti eufóriában közel 20 százalékot emelkedett.
Az igazi meglepetést azonban nem a Costa eladása jelentette, hiszen korábban is lehetett tudni, hogy a Whitbreadnek szándékában áll leválasztani egy külön céggé a kávézóláncot. A kezdeti döbbenetet a vevő, vagyis a Coca-Cola személye jelentette, mivel a vállalat jelenleg semmilyen formában nincs jelen a globális kávépiacon.
A „globális" itt azért fontos, mert az nem igaz, hogy a Coca-Cola egyáltalán semmilyen termékkel nincs jelen a piacon. A vállalat japán üzletága ugyanis 1975-ben elkezdte árulni a Georgia nevű kávéitalt, amely bár igen népszerű a kontinensen, szinte csak Ázsiában kapható. Bár a Coca-Cola 2009-ben bevezette a terméket az Egyesült Államokban is, ott majdnem kizárólag csak ázsiai boltokban árulják.
Az üzlet egyik legfőbb motivációja az volt, hogy
a Coca-Cola szeretett volna saját kávéterméket nagyobb léptékben is
– mondta Brittain. Kiemelte, a vállalat azt tervezi, hogy a Costa márkájához tartozó egyes kávékat automatákban és más boltokban is értékesíteni fogja.
Ezzel párhuzamosan az üdítőgyártó vezetője azt hangsúlyozta, hogy a Costa új lehetőségeket és szakértelmet csatornáz be a vállalathoz a kávépiac területén.
A Coca-Cola rendszere pedig lehetővé teszi, hogy világméretűvé fejlessze a Costa márkát
– mondta közleményében James Quincey, a cég vezetője.
Jelezte továbbá, a forró italok jelentik az egyik olyan területet, ahol a Coca-Cola nem rendelkezik globális márkával. A Costa most megadja a cégnek a hozzáférést ehhez a piachoz, mégpedig egy igen erős platformon.
A Costa egyébként a Starbucks komoly riválisának számít az Egyesült Királyságban. Az 1971-ben, Londonban alapított cégnek jelenleg közel 4 ezer üzlete van, de árul kávét vegyesboltokban és benzinkutakon is. A vállalat egyik legfontosabb potenciálja lehet az egyre erősödő kínai jelenléte.