A Co-op piaci részesedése 4,5 százalékkal bővült a december 2-ig tartó 12 hét során, miközben a legnagyobb brit szupermarketláncnak számító Tesco részesedése 0,1 százalékkal zsugorodott, a Sainsbury pedig 0,2 százalékos esést könyvelhetett el – derül ki a Kantar Worldpanel friss adataiból.
A legnagyobb erősödést azonban az Aldi és a Lidl érte el, ahogy
a két vállalat 12,2, illetve 11,2 százalékos piaci részesedésnövekedést ért el az elmúlt időszakban,
komoly szeletet hasítva ki ezzel az összesített tortából.
A brit szupermarketek mindeközben rekordeladásokra készülnek az idei karácsonyi szezonban, még úgy is, hogy a gazdasági nehézségek a kereskedelembe is átgyűrűztek. Az adatok alapján
a szezonálisan kedvenc termékek eladásai már novemberben alaposan megugrottak,
mivel a felmérések szerint minden nyolcadik család megvette a karácsonyi pudingot, a dobozos csokoládé és a kelbimbó eladásai pedig elérték a 292 millió és a 18 millió fontos szintet.
A vásárlói aktivitást erősen megtámogatta az élelmiszerár-infláció alacsony szintje. A 3,2 százalékos korábbi infláció után a vizsgált időszakban csupán 1,6 százalékos volt az áremelkedés, ez pedig igencsak enyhítette a nyomást a családi költségvetéseken.
Mivel karácsony első napja keddre esik, így várhatóan az azt megelőző szombat lesz az év legforgalmasabb vásárlási napja.
A karácsonyi időszak fontosságát erősíti, hogy a teljes decemberi eladások – beleértve a szenteste napját is – elérhetik akár a 10 milliárd fontos szintet.
Bár jelenleg a politikai klíma igencsak bizonytalan Nagy-Britanniában, és ez a fogyasztói hangulatra is rányomja a bélyegét, az adatok alapján mégis úgy tűnik, a fogyasztók hajlandóak némi extra pénzt költeni a drágább termékekre is. Ezt támasztja alá, hogy
a prémium üzletláncok 5,5 százalékos növekedésben vannak, ami itt is rekordszintű eladásokat eredményezhet.
Összesen 1,1 milliárd font jöhet össze a 12 hetes periódus során.
Összességében azonban a szupermarketek eladásainak növekedése 2017 márciusa óta nem látott alacsony szintre csökkent, ahogy a fogyasztók az idei forró nyár során sokkal kevesebbet vásároltak, mint a forró nyár idején. A november 23-ra eső idei Fekete Péntek pedig csupán minimálisan érintette a szupermarketeket – noha a szórakoztatóipari és játékboltok és az elektronikai cikkeket árusító üzletek eladásai közel megduplázódtak.
Mindeközben a Sodexo Engage felmérésből az is kiderül,
a Marks & Spencer lett az első a márkahűség mértékét jelző listán.
A vásárlók 57 százaléka nyilatkozta, hogy mindig pozitív tapasztalatuk volt a bolttal kapcsolatban. A listán a második a Tesco lett, míg a harmadik helyre az Aldi futott be.