A polgári légiközlekedés felel a globális karbonkibocsátás 2,5 százalékáért, de az iparági előrejelzések szerint, ez az arány a következő évtizedekben várhatóan növekedni fog a szektor folyamatos bővülése miatt. Ez pedig különösen ellentmondásos helyzetet teremt úgy, hogy az iparág célkitűzése szerint, az üvegházhatású anyagok kibocsátását a szektor szereplőinek 50 százalékkal kell csökkenteniük 2050-re, a 2005-ös szinthez képest.
Ezért is lehet nagy jelentősége annak, hogy a Shell, a British Airways és a technológiát szállító Velocys várhatóan megkapja a vonatkozó hatósági engedélyeket arra, hogy Kelet-Angliában felhúzzák a nem kizárólag, de főként a háztartási hulladékot hasznosító üzemüket. Az ígéret szerint, a telephelyen még az olyan, eddig a hulladéklerakókba jutó, le nem bomló anyagokat is feldolgozzák, mint a jól ismert fekete színű szemeteszsákok. Ezeknek eddig - ahogy az Origo megírta - még a leválogatása is gondot okozott az automata berendezéseknek.
A háztartások megtermelte hulladék hasznosítása egyébként nem új az energiaszektorban, a szemétből már eddig is állítottak elő például villamosenergiát.
A most engedélyezés alatti üzem azonban az első olyan lesz Európában, ahol repülőgépekbe szánt bioüzemanyag, ipari mennyiségű termeléssel készül majd abból.
"A fenntartható módon előállított üzemanyagok mindent megváltoztathatnak a légiközlekedésben, és akár már néhány év múlva tankolhatjuk azzal gépeinket" - ezt Alex Cruz, a British Airways elnök-vezérigazgatója nyilatkozta a bejelentés kapcsán.
Az Altalto Immingham néven futó projekten belül, a feldolgozó üzemet 2021-ben kezdhetik megépíteni, és a tervek szerint már három év múlva, azaz 2024-ben megkezdheti a kereskedelmi célú termelést.
Az illetékes hatóságok végső döntése az üzem megépítéséről november végére várható.
A bekerülési költségről pontos információk még nem állnak rendelkezésre, csak annyi bizonyos, hogy a telephely felhúzása több száz millió fontot fog felemészeni.
A három vállalat együtt eddig 7,3 millió fontot (mintegy 2,5 milliárd forint) költött eddig a beruházás előkészítésére.
A brit kormány félmillió fonttal támogatta eddig a projektet, amely a számítások szerint, 130 állandó munkahely létrejöttéhez járul hozzá.
A pontos üzleti modell még nem ismert minden részletében, de a Velocys azt közölte: a British Airways és a Shell is az üzemben gyártott bioüzemanyag vásárlói között lesznek, melynek használata mintegy 70 százalékkal kevesebb káros hatású gáz kibocsátásával jár majd, mint a hagyományos üzemanyagoké.