A résidő a légicégek számára kiemelten fontos tényező, amelynek komoly jelentősége van a menetrendek betartásában illetve a csúszásokban, az általában zsúfolt légtér bizonságos irányításában - ezért komoly gazdasági értéket képvisel a vállalatok számára. Például 2016-ban az Oman Air egyetlen pár résidőért London Heathrow repülőterére 59 millió fontot (akkor kb. 21 milliárd forint) fizetett ki.
De mi az a résidő?
A repülőtéri résidő (vagyis le- és felszállási jog, angol nevén: „slot") egy jog, amely feljogosít egy légitársaságot arra, hogy adott időpontban, egy adott repülőtéren le- és felszállást hajtson végre, a két manőver között pedig a légikikötő infrastruktúráját használja. A résidőket a szűkösség hívta életre. A ki nem használt, vagyis a légitársaságok számára elérhető szabad slotok összességét résidő-alapnak hívjuk. Az Európai Unióban jelenleg hatályban lévő rendelet engedélyez bizonyos „résidő-tranzakciókat", és néhány éve elkészült a javaslat a slotok szabad kereskedelmére is a légitársaságok között.A gyakorlatban például mindez azt jelenti, hogy a felszállási résidő gépenként 15 perc, melyet nem is a repülőterek, hanem Európában a központi forgalomsszervezés, az Eurocontrol oszt ki. A gépnek ezen a 15 percen belül meg kell valósítania a felszállást, különben új résidőt kell kérnie, ami értelemszerűen csúszásokhoz vezethet (erre vezethető egyébként az is vissza, amikor időben megvalósított beszállás esetén is várakoznia kell az utasokkal tömött gépnek, esetleg épp egy másik, csúszásban lévő felszállóra). A résidőkhöz kapcsolódó szabályozás miatt, óriási, pénzben is kifejezhető jelentősége van annak, melyik légitársaság melyik reptéren, milyen résidőket birtokol.
A London Gatwick és a bristoli repülőtér résidői az easyJethez kerültek,
36 millió fontért (közel 14 milliárd forint), közölte a felszámolást felügyelő vállalat.
A Jet2.com Manchester, Birmingham és a Stansted repülőtereken szerezte meg a résidőket, meg nem nevezett összegért.
Az easyJet 12 nyári menetrendi fel- és leszálló résidőt vett, mégpedig párokban, Gatwicken pedig nyolc télit, szintén párokban. Bristolban hat nyári és egy téli pár résidőt szereztek meg.
Ez minden bizonnyal azt jelzi, hogy a cég - írja a brit lap - járatbővítésekben gondolkodik e reptereket illetően. Gatwick repülőteréről egyúttal elmondták azt is, a vállalat új beszállítási metodikákkal kísérletezik, hogy elkerüljék a torlódásokat és rövidítsék a várakozási időt.
Az út ötlet szerint előbb az ablak mellett ülők, majd a középső helyen, végül a folyosó melletti üléseket kapók szállnának fel a gépekre.
Ez a várakozások szerint 10 százalékkal is csökkentheti azt az időtartamot, amíg az utasok a kapuktól eljutnak ülőhelyeik elfoglalásáig.