15 év tervezés után, 2006-ban kezdődött meg a Berlin-Brandenburg repülőtér építése, melyet - úgy tűnik - többszöri halasztás után (és közben elszállt építkezési költségek mellett) idén ősszel végre átadnak. Erre utal az, hogy a Lufthansa Group összes berlini járata a Brandenburg reptérre költözik november 8-ával, miután a tervek szerint október 31-én átadják a forgalomnak a Willy Brandt néhai kancellárról elnevezett új légikikötőt.
A légitársaság közleménye szerint a költözés egy héten keresztül zajlik majd. A cégcsoport többi márkája, a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines szintén november 8-án kezdi el az üzemelést az új helyszínen, de a Eurowings már november 4-től használni fogja a légikikötőt.
A Lufthansa hat légiforgalmi márkája naponta 33 ezer utast szállít Berlinből és Berlinbe, 270 város egy átszállással elérhető a német fővárosból a csoport összeköttetéseivel.
Az új légikikötőnek jobb földi közlekedési kapcsolatai vannak, több gyorsvasúti járat indulhat Drezdába, Hamburgba, Rostockba.
Nézze meg galériánkat az átadás előtt álló repülőtérről!
A repülőtér vasúti pályaudvarának története egészen bizarr, hiszen a síneket és a peronlétesítményeket már az eredetileg tervezett átadási időpontra, 2011 októberére elkészítették. Ugyan a reptér végül akkor nem nyílt meg, viszont a Deutsche Bahnnak (DB) azóta folyamatosan karban kellett ezeket tartania, és üres vonatokat üzemeltetett az alagutak és az állomás szellőztetése érdekében.
A DB 18 és fél kilométernyi új vonalat épített a távolsági, és 8,6 kilométert az S-Bahn vonalnak a Schönefeld repülőtértől a brandenburgi repülőtérig. Az állomáson négy vágány, Berlin központjába 35 perc alatt ér be az Airport Express, az S-Bahn-szerelvények pedig 55 perc alatt.
A komplexum 2012-ben elméletileg már készen állt a megnyitóra, ám a nagyszabású, ünnepélyes eseményt végül lefújták. Az elkészült terminálépület nem kapott meg számos engedélyt, a legfontosabb kifogás a tűzvédelmi rendszer elégtelen kiépítése volt.
A szakértők szerint a komplett projekt kivitelezéséhez nem jött létre megfelelő menedzsmentrészleg, amely az egész folyamatot, a számos párhuzamosságot egyszerre átlátta, kezelhette volna.
Több tartományi nyomozó hatóság vizsgálta a korrupció gyanúját, komoly vádakkal illették a kivitelezőket és magát a tervező céget is a nem megfelelő kivitelezés és a rossz anyaghasználat miatt.
A BER a frankfurti és a müncheni után a harmadik legnagyobb németországi repülőtér lesz, európai viszonylatban pedig a 10. és a 20. hely közé fog kerülni a legforgalmasabb repülőterek listáján (a legforgalmasabb a londoni Heathrow, évi nagyjából 80 millió utassal).
A beruházás költségei elérik a 6,5 milliárd eurót (2180 milliárd forint), ami csaknem a háromszorosa az első költségvetésben tervezett 2,4 milliárd eurónak.
Az új repülőtér jelentősége minden tekintetben óriási lesz, és nem pusztán a be- vagy kiutazó turisztikai célú látogatások szempontjából, hanem a regionális gazdaság vonatkozásában is. A becslések szerint a repülőtéren 2021-ben mintegy 41 millió utas fog áthaladni, 2025-ben pedig már 45 millió. Egy tavaly közzétett német hatástanulmány szerint a repülőtér megnyitásának köszönhetően komoly felfutás várható a régiós munkaerőpiacon, mivel a várakozások szerint a következő két évtizedben - közvetlenül vagy közvetetetten - 135 ezer munkahely jön létre annak köszönhetően.