A LiveRail egy szoftverfejlesztő vállalkozás, amelyet 2007-ben Andrei Dunca barátjával, Sergiu Birisszel és egy brit befektetővel, Mark Trefgarne-nal közösen alapított. A vállalkozás Kolozsváron működött és online videóhirdetések készítésére alkalmas technológiákat dolgozott ki.
A vállalatot 2014-ben 500 millió dollárért megvásárolta a Facebook.
Ám elég hosszú út vezetett idáig - emeli ki a Növekedés.hu cikke. A Facebook egyik igazgatója szorgalmazta az ügyet, aki versenyre akart kelni a Google videó- és mobilszolgáltatásával, a DoubleClick-kel.
A LiveRail vezetése 2013 őszén kezdte meg a tárgyalásokat a Facebookkal. Kezdetben az együttműködés lehetőségét keresték, mivel a Facebooknak saját videóhirdetési szolgáltatása nem volt.
A következő év elején azt mondták: inkább felvásárlásban gondolkodnak. Végignéztek 40 vállalatot, közöttük a miénket
- meséli Andrei Dunca.
A lényeg a technológián volt és a Facebook végül arra jutott, hogy a LiveRail számukra a legalkalmasabb.
Ezt követően egy nagyon alapos, részletes átvilágítás következett. A LiveRail teljes vezetése egy egész hetet töltött el a Facebook központjában. Alkalmazottaik nem értették a helyzetet, nekik pedig mindenféle magyarázattal kellett előállniuk, mert nem mondhatták el számukra, mi történik. Sőt, a Facebook központjában egy hátsó ajtón keresztül kellett közlekedniük és a folyamat titokban tartása érdekében még a saját nevüket sem használhatták.
A Facebook csapata végül elégedett volt az átvilágítás eredményeivel és megkezdődtek a pénzügyi tárgyalások. A román vállalkozó szerint ezek jóval nehezebbnek bizonyultak. A tranzakció időszakában, 2014-ben a LiveRail 250 millió dollár bevételt könyvelt el és nyereséges volt. A tárgyalások mégis hetekig húzódtak és a LiveRail alapítói többször úgy érezték, hogy az ügylet kútba esik.
Noha a két fél megállapodott egy 500 millió dolláros árban, a LiveRail részvényesei nem kapták meg azonnal a pénzt.
Végül is, senki sem fizeti ki azonnal a teljes vételárat
- szögezi le Andrei Dunca. A teljes összeg 20 százalékát egy „escrow" számlára helyezték, amelyről a pénzt 18 hónap elteltével lehetett felvenni, miután bebizonyosodott, hogy nincsenek eltitkolt jogi kötelezettségeink. A többit 3 vagy 4 éves részletekben fizették ki a cég részvényeseinek, attól függően, ki mennyi időt töltött a vállalatnál.
Időközben azonban már azon kellett gondolkodnunk: miután a LiveRail lényegében megszűnt és már mi sem dolgoztunk ott, megkapjuk-e a pénzt egyáltalán?
- mondja Dunca.
Azt nem árulta el, vajon megkapta-e az összes pénzt, ami a LiveRail eladásából megillette vagy sem. Azt azonban elmondta, hogy három év és kilenc hónap után elhagyta a Facebookot, ahol nem igazán érezte jól magát. Andrei Dunca, aki számos startup felépítésén dolgozott, azt állítja: vannak előnyei annak, ha valaki egy olyan nagyvállalatnál dolgozik, mint a Facebook, elsősorban a rendelkezésre álló források miatt.
Nem kell foglalkozni például az új munkatársak felvételével, a fizetések előteremtésével, a számlák kifizetésével, ami vállalkozóként mind az ő feladata. Figyelmét kizárólag a termékre összpontosíthatja. Andrei Dunca ma már San Franciscóban él, és startupok mentorálásával foglalkozik.