A hajó először 2018 októberében került reflektorfénybe, amikor az amerikai parti őrség a Bermudáktól 1300 mérföldre (mintegy 2200 kilométerre) kimentette annak tíz fős legénységét. Az 1976-ban épült Alta még 2018-ban indult el a görög partokról és Tahitire tartott.
Egy korábbi cikkünkben már bemutattuk az előzményeket, miszerint egy áramkimaradás miatt működésképtelenné vált a hajó fedélzeti berendezéseinek nagy része és 20 napon keresztül irányíthatatlanul sodródott a kétségbeesett tengerészekkel a fedélzetén.
Miután a matrózokat sikerült helikopterrel kimenekíteni, a jármű még több mint egy éven át üresen hánykolódott a nyílt óceánon, rekordtávolságot megtéve.
A Golf-áramlat kelet felé sodorta, végül pedig a Dennis névre keresztelt vihar csapta a szikláknak egy kis halászfalu, Ballycotton partjainál, az Ír-sziget délkeleti térségében. Azóta a tengeri jármű - folyamatosan romló állapotban - ott vesztegel, valóságos kísértethajóként.
A Cork megyei hatóságok januárban környezetvédelmi szakértőket küldtek a hajóra, hogy feltérképezzék az esetleges szennyező anyagok, illetve veszélyes rakomány jelentlétét. Mint a csapat arról beszámolt
a fedélzeten nem volt rakomány, ellenben több olyan elem akadt - például olajhordók -, amelyek hatalmas potenciális veszélyt jelentenek a környező élővilágra.
Jelenleg a potenciálisan szennyező anyagoknak az eltávolítása folyik a hajótestből.
A munkák során azonban a mérnökök megállapították, hogy a roncs instabillá vált,
így Mary Linehan Foley, Cork megye polgármestere közleményben figyelmezette a helyi lakosokat, hogy távolról kerüljék el a partra sodródott életveszélyes lélekvesztőt. Annak ugyanis mind helyzete, mind a benne fellelt, bizonytalan összetételű anyagok, súlyos veszélyt jelenthetnek az óvatlanul odamerészkedők számára.
A gazdátlan Alta sok fejtörést okoz az ír államnak, mert egy vonatkozó 1993-as jogszabály alapján a hajó ügyeiben Írország tengerhajózási minisztere illetékes, így az ártalmatlanítással járó hatalmas költségek is rájuk hárulnak.