A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Hogyan befolyásolják egy film sikerét a kritikagyűjtő oldalak?

Star Wars: The Last Jedi Cinema episode VIII science fiction action adventure WOMAN laser sword initiation jedi Rey
Star Wars: The Last Jedi Year : 2017 USA Director : Rian Johnson Daisy Ridley . It is forbidden to reproduce the photograph out of context of the promotion of the film. It must be credited to the Film Company and/or the photographer assigned by or authorized by/allowed on the set by the Film Company. Restricted to Editorial Use. Photo12 does not grant publicity rights of the persons represented.
Vágólapra másolva!
A legtöbben mozizás előtt szeretnek tájékozódni arról a filmről, amit megnéznének, hiszen meghatározó szempont lehet a számukra, hogy ki rendezte a művet, kik szerepelnek benne, miről szól, illetve milyen értékelést kapott a kritikusoktól. A világszerte ismert Rotten Tomatoes weblapján pedig minden fontos információhoz gyorsan és kényelmesen hozzájuthatnak a filmvászon rajongói. Így joggal merül fel a kérdés: vajon mennyire befolyásolja az emberek döntését egy adott film megtekintéséről a film- és sorozatértékelő honlap, ezen keresztül pedig a mozgóképek üzleti teljesítményét? S mire lehet számítani most a felhasználói szokásokban, amikor a koronavírus-járvány fokozatos visszaszorulásával sorra nyitnak meg a filmszínházak a világ nagy filmpiacain, az USA-ban, Kínában, Európában?
Vágólapra másolva!

A Rotten Tomatoes (magyarul: "rothadt paradicsomok") filmekkel kapcsolatos kritikákat, információkat, híreket gyűjt össze angol nyelven, és a világ első számú filmes kritikagyűjtő portáljaként szokás rá utalni. Az adatbázist - illetve a mögötte álló vállalatot - 1998-ban alapította meg Senh Duong, akinek célja az volt, hogy létrehozzon egy weboldalt, ahol az emberek könnyen hozzáférnek a kritikusok véleményeihez.

Mindemellett a nézők álláspontja is megjelenik az adott filmmel kapcsolatban a honlapon, így egyszerre két értékelést is láthat a kíváncsi látogató.

A több mint 20 éve alapított vállalat számos tulajdonosváltáson ment át az elmúlt évek során, jelenleg a Fandango online mozijegyfoglaló vállalat birtokolja. A Rotten Tomatoes-nak és a jegyvásárlós honlapnak a mai napig a Comcast a legfőbb tulajdonosa, ami a paradicsomokkal értékelő weboldalt 2016-ban vásárolta meg a Warnertől.

Senh Duong, a Rotten Tomatoes alapítója Forrás: Twitter

Így működik a portál

A weboldal egy egyszerű koncepció alapján működik: amikor egy új film megjelenik, a kritikusok megnézik és értékelik. Ezt követően a Rotten Tomatoes alkalmazottjai több száz, vagy akár több ezer értékelést elolvasnak, főleg megbízható kritikusok írásait, amiből készül egy százalékos értékelés az alapján, hogy a kritikák inkább negatívak vagy pozitívak. Ez egy viszonylag egyszerű, igen/nem alapú koncepció, amit nem mindenki részesít előnyben. Például ezzel a bináris megoldással szemben, a Metascores-nál egy sokkal bonyolultabb rendszer alapján kapnak értékelést a filmvászonra kerülő művek. A vállalatnál a különböző kritikusok különböző súlyozást kapnak előző műveiknek és hírnevüknek megfelelően. Sokan azonban azzal érvelnek: nem kell ezt túlbonyolítani, egy filmet amúgy is nehéz pontokhoz rendelni, ha már tesszük, akkor az vigye közelebb a nézőt az eldöntendő alapú kérdés (nézze vagy ne nézze) megválaszolásához.

Bárhogy is,

a Rotten Tomatoes weboldalán látott százalékok egyszerűen csak azt mutatják, hogy a kritikusok hány százaléka ítélte meg a filmet pozitívan.

Azok a filmek, amelyek 75 százaléknál jobb értékelést kapnak a weboldalon több mint 80 kritika alapján, megkapják a „Certified Fresh" (magyarul: igazoltan friss) címet; amelyek 60 százalék vagy a feletti értéket kapnak, azoknál egy sima piros paradicsom jelecske látható, illetve az összes 60 százalék alatti egy zöld, nem túl gusztusos jelzést kap. Mindemellett a felhasználók is értékelhetik a képernyőn látott műveket. Nem meglepő így, hogy akik látták a rosszabb értékelést, nem akarják megnézni az adott filmet. Fontos kérdés viszont, hogy vajon mennyire befolyásolják az embereket ezek a százalékok? Illetve, hogy mennyire befolyásolják az emberek ezeket a százalékokat szándékosan, hogy egy film rosszabb vagy jobb értékelést kapjon a megérdemeltnél.

A portál értékelésének hatása a nézőkre

Egy 2020-as őszi tanulmány szerint a kritikusok által adott értékelések átlaga az évek folyamán megnőtt. Ennek két oka is lehet: vagy a filmek sikerülnek egyre jobban, vagy a vállalat azon alkalmazottjai lecserélődtek, akiknek a feladata összegezni a kritikusok véleményét. Számos forrás szerint a webhely 2019-ben 600 új kritikust vett fel, így akár ezzel is magyarázható lehet a pozitív értékelések számának emelkedése. Mindenesetre a legtöbb átlagosnak mondható film így már 60 százalék feletti értékelést kap.

A Rotten Tomatoes weboldala Forrás: Rotten Tomatoes

A tanulmány kiemelte, hogy a weboldal átlagpontszámait nagyban befolyásolja az adott film műfaja és költségvetése.

Mindemellett a Rotten Tomatoes weboldalon kapott értékelés meghatározhatja egy mű bevételét is. Összegezve, az a film, amely 0 százalékot kapott az értékelő honlaptól, várhatóan több millió dollárt veszíthet a költségvetéséhez képest, míg ami 100 százalékot kapott, az pedig több millió dollárt kereshet. Így azt lehet feltételezni, hogy azoknak a filmeknek, amelyek szörnyű besorolást kaptak a negatív vélemények és szóbeszédek miatt, nagy eséllyel nem lesz nyereségük.

Kérjük, lapozzon! A következő oldalon megtudhatja, hogy a különböző filmműfajok bevételét hogyan befolyásolják a weboldal értékelései, illetve megismerkedhet az úgynevezett review-bombing jelenséggel.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!