A fogyasztóvédelmi minisztérium közzétett szabályai a hagyományos kiskereskedők azon panaszai közepette születtek, hogy
a külföldi e-kereskedelmi szereplők bonyolult üzleti struktúrák alkalmazásával megkerülik az indiai törvényeket.
Az Amazon és a Flipkart azt állítja, hogy minden indiai törvényt betartanak. Az Amazon ugyanakkor azt is közölte, hogy felülvizsgálja a szabálytervezetet.
A Flipkart indiai vállalat kezdetben az online könyvértékesítésre összpontosított, mielőtt más termékkategóriákba, például a szórakoztató elektronikai cikkek, a divat, a háztartási cikkek, az élelmiszerek és az életmódtermékek piacára terjeszkedett volna.
A szigorúbb javaslatok értelmében az e-kereskedelmi vállalatok nem tarthatnának villámértékesítéseket Indiában. Ezek rendkívül népszerűek az ünnepi szezonban,
az offline eladók viszont arról panaszkodnak, hogy nem tudnak versenyezni ekkora kedvezményekkel.
A villámértékesítés egy e-kereskedelmi áruház által rövid időre kínált jelentős árkedvezmény.
Az e-kereskedelmi cégeknek a tervezett szigorítások szerint azt is biztosítaniuk kell, hogy "kapcsolt és társult vállalkozásaik" közül senki ne szerepelhessen eladóként a vásárlási honlapjaikon, és egyetlen társult vállalkozás se adhasson el árut egy ugyanazon a platformon működő online eladónak.
A változások jelentős hatással lehetnek a Flipkart és az Amazon által a gyorsan növekvő indiai e-kereskedelmi piacon alkalmazott üzleti struktúrákra
– jelezték az iparág szakértői.
A Reuters februári vizsgálata kimutatta, hogy az Amazon éveken át kedvezményes elbánásban részesítette az eladók egy kis csoportját, ezt azonban a vállalat cáfolta.
Az Amazonnak és a Flipkartnak az e-kereskedelemre vonatkozó indiai külföldi befektetési szabályokra is tekintettel kell lenniük, egyelőre azonban nem világos, hogy a javasolt fogyasztóvédelmi minisztériumi szabályok felülírják-e azokat vagy sem.
A javaslatról, amely az indiai és a külföldi szereplőkre egyaránt vonatkozik, július 6-ig még várják a közösség véleményét - áll az indiai kormány közleményében.
A szabályok arra is felszólítják a vállalatokat, tegyék lehetővé, hogy a vásárlók a termékek beszerzése előtt javaslatot tehessenek alternatív árucikkekre,
így biztosítva a hazai áruk tisztességes versenyét.
Ez a javaslat alapvetően megváltoztatja az e-kereskedelem szerkezetét, és messze túlmutat a fogyasztói szabályokon"
- mondta egy névtelenséget kérő e-kereskedelmi vezető.
Az Amazon és a Flipkart nem mellesleg külön-külön bírósági perben áll a szövetségi trösztellenes felügyelettel, aminek tárgya az üzleti gyakorlatukkal kapcsolatos vizsgálat leállítása.