Annyira drága a tengeri konténerszállítás, hogy a globális inflációt is növeli
![HMM Algeciras](https://cdn.origo.hu/2023/12/bfw6IP-DibMYQh2s7H4szKtnjsIbALQIjaAEbO-_Hdk/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA2NDQ2ZjBhZWI4YjRkNDQ5MmU5MmNkNDFiNjI3NzI0.webp)
Továbbra is jelentős a fogyasztási cikkek iránti globális kereslet, miközben a kínálati keresztmetszetek ennél szűkebbek. Ebbe pedig beletartozik az is, hogy a rendelkezésre álló tengeri konténerszállító kapacitás, valamint az üres konténerek mennyisége jóval kisebb, mint amennyit a globális ellátási láncok igényelnének. A kereskedelmi tengerhajózással foglalkozó szakemberek ezért arra számítanak, hogy a gobális ellátási lánc zavarai még 2022-ben is fennállnak majd.
A szállítási költségek jelenlegi emelkedése számottevő hatással lesz a kereskedelemre, és visszafogja a társadalmi-gazdasági fejlődést. Ebben különösen a fejlődő országok lesznek érintettek, és ez a hatás mindaddig érvényesülni fog esetükben, amíg a tengeri szállítmányozás vissza nem tér a szokott kerékvágásba - foglalta össze a helyzetet Rebeca Grynspan, az UNCTAD főtitkára.
Az UNCTAD a 2021-es tengeri szállítmányozásról kiadott jelentésben kiemelte: a konténeres fuvardíjak jelenlegi megugrása,
ha ez az árszínvonal fennmarad, akát 11 százalékkal növelheti a globális importárszintet, és 1,5 százalékkal a fogyasztói árak szintjét mostantól 2023-ig.
"A hatás várhatóan erőteljesebben jelentkezik a kisebb gazdaságokban, amelyek fogyasztási szükségleteiket főként az importált árukból fedezik"- áll a közleményben, melyet a Bloomberg szemlézett.